Page 10 - Ulusal ve Uluslararası Proje Hazırlama Öğretmen Rehber Kitabı
P. 10

1.2. PROJE TABANLI ÖĞRETİM





                    Proje hazırlama denildiğinde proje tabanlı öğrenme hususuna ayrı bir parantez açmak gerekir. Çünkü
            proje tabanlı öğrenme çağdaş öğretim içinde etkin olarak kullanılan modellerden biridir. Bu sayede öğretmen
            yardımcı ve rehber, öğrenci ise işin önemli bir kısmını yapan rolündedir. Proje tabanlı öğretimde her faaliyetin
            sonunda öğrenci tarafından geliştirilmiş bir ürün ortaya çıkartılması amaçlanır. Proje tabanlı öğrenme, öğren-
            cinin aktif katılımını sağladığı, üst düzey bilişsel öğrenmeleri içerdiği ve çok çeşitli kaynak kullanımını destek-
            lediği için de önemlidir. Proje tabanlı öğretim, üst düzeydeki bilişsel becerileri ortaya çıkartır ve öğrencilere
            kendi öğrenmelerinden sorumlu olmanın yolunu açar. Proje tabanlı öğretim bu rehber kitabın kapsamı dışında
            tutulmuştur.


                 1.3. PROJE HAZIRLAMAK ZOR MUDUR?




                    Her nereye proje başvurusu yapılıyorsa yapılsın temel olarak proje hazırlamanın bir yarış ve rekabet
            süreci olduğu unutulmamalıdır. Bu anlamda proje hazırlama işi zor ama bir o kadar da keyifli bir süreçtir. Proje
            hazırlama sürecinde diğer işlerde olduğu gibi, sürece ilişkin olarak mümkün olduğunca çaba göstermek başarı
            şansımızı artıracaktır. Proje hazırlama sürecine kazanmak ve başarmak üzere yola çıkılmalıdır. Başvuru yap-
            mış olmak için değil gerçekten başarılı olmak için proje hazırlanmalıdır.  Elbette hemen her işte olduğu gibi belli
            bir çaba göstermeden ve belli başlı yol ve yöntemleri izlemeden projeden başarı beklemek mümkün değildir.
            Ancak düşündüğümüz bir fikrin projeye dönüşmesi ve bunun hayata geçirilmesi için bazı hususlara özellikle
            dikkat etmek gerekir. Bu rehber kitabın çeşitli bölümlerinde size bu konuda bazı ipuçları verilecektir.
                    Konuya ilişkin olarak öncelikle bazı temel kavram ve konularda bilgi sahibi olmak ve proje hazırlama
            sürecine ilişkin gerekli temel bilgileri kazanmak gerekir. Bu sizin işinizi kolaylaştıracaktır. Sürece ilişkin gere-
            ğinden fazla kaygılanmak başarı şansımızı azaltır. Bu rehber kitap asıl olarak öğretmenlerimizin proje hazır-
            lama sürecine ilişkin, kaygılarını gidermeye yardımcı olmak amacıyla hazırlanmıştır. Çünkü öğretmenlerimiz
            konuya ilişkin ne kadar çok bilgi sahibi olurlar ise o kadar çok sürece dâhil olabilirler.
                    Elbette proje hazırlama konusunda da bazı zorluklarla karşılaşılabilir. Ancak proje hazırlamaya başla-
            dıktan ve sürece dâhil olduktan sonra bu zorlukların üstesinden gelmek çok da zor değildir. Her ne kadar her
            bir öğretmenimizin daha güçlü olduğu bilgi, beceri ve yeteneklerinin olduğunu kabul etsek bile, proje hazırlama
            bilgi ve becerisi doğuştan sahip olduğumuz bilgi ve becerilerden değildir. Ayrıca eğitim öğretim sürecinde sınıf
            içi ve sınıf dışında karşılaştığımız diğer sorunlarla nasıl baş ediliyorsa, proje hazırlama süreci de bunlardan
            çok da bağımsız değildir. Öğretmen olarak üstesinden gelinebilecek düzeyde bir süreç olduğunu unutmamak
            gerekir.



                 1.4. KİMLER PROJE HAZIRLAR?




                    Proje hazırlama sürecine yeni başlayanlar bazen yalnızca fen ve mühendislik alanlarında proje ha-
            zırlanabilir düşüncesine kapılabilirler. Aslında son yıllarda özellikle sosyal bilimler alanında çok sayıda proje
            hazırlanması bu düşünceyi biraz ortadan kaldırmışsa da hâlen bu yönde bir ön yargı vardır. Gerçekte açıklıkla
            belirtmek gerekir ki, proje hazırlamak yalnızca belli bir alana özgü olmayıp artık hemen her alan ve branşta
            proje hazırlanabilmektedir.







                                                           10
   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15