Page 64 - Ortaöğretim Veli Rehberlik Kitabı 1
P. 64

Özel Eğitimde Aile Eğitimi




        meye, bilinçlendirmeye ve davranışlarını geliştirmeye yönelik çeşitli düzeylerdeki uygulamaları içerir. Aile içi ilişkilerin
        güçlendirilmesi,  ailenin  destekleyici  davranışlarının  artırılması  veya  ailenin  okul  etkinliklerine  aktif  bir  şekilde  katıl-
        ması, özel eğitim ihtiyacı olan çocuğun okul başarısına önemli katkılarda bulunur. Tüm çocuklar ilk eğitimlerini aile-
        de alırlar. Ebeveynler çocuğun ilk öğretmenleridir ve çocuğun gelecekte nasıl bir birey olacağını doğrudan etkilerler.
        Özel eğitim ihtiyacı olan çocuğu olan ailelerin yaşayabilecekleri her türlü travma ve olumsuz deneyimi en aza indi-
        rebilmek  için  öncelikli  ihtiyaçlarına  yönelik  çeşitli  aile  eğitimlerinin  planlanması  ve  uygulanması  oldukça  önemli-
        dir.  Özel  eğitimde  aile  eğitimi  farklı  türde  uygulamaları  barındırır.  Bazı  uygulamalar,  ebeveynlere  çocukların  dav-
        ranışlarını  değiştirmeye  yönelik  çeşitli  beceriler  öğretmeyi  hedeflerken  bazı  uygulamalar  ise  çocuklarının  yasal
        hakları  konusunda  ebeveynlere  eğitim  verir.  Aile  eğitimi,  ebeveynlerin  farklı  konularda  ihtiyaç  duyabileceği  yakla-
        şımları içermektedir ve buna bağlı olarak çoğunlukla “ebeveynleri anne baba olarak gören yaklaşımlar”, “ebeveynle-
        ri öğretmen olarak gören yaklaşımlar” ve “ebeveynleri gönüllüler olarak gören yaklaşımlar” şeklinde sınıflandırılırlar.
























        1. Ebeveynleri Anne Baba Olarak Gören Yaklaşım
        Özel eğitim ihtiyacın olan çocuklara sahip ailelerin karşılaştığı zorluklarla başa çıkabilmesi için ailelere gerekli des-
        teği  sağlamak,  ailelerin  çocuklarının  engel  türüne  ve  düzeyine  uyum  sağlamalarına  yardımcı  olmak,  bu  çocukla-
        rın  öğrenme,  davranışsal  ve  sosyal  gereksinimlerini  karşılamak  üzere  ailelerin  desteklenmesini  içeren  yaklaşımdır.
        Özel eğitim ihtiyacı olan çocuğa sahip olmak ebeveynlerin önceden var olmayan sorumluluklar edinmelerine ve çeşitli
        rollerinin değişmesine neden olur. Bu roller genellikle özel ihtiyaçları olan çocuklara öğretim, rehberlik ve davranış yöneti-
        mi gibi konulara odaklanır. Bu çocukların diğer çocuklara kıyasla farklı ihtiyaçları olduğundan ebeveynlerin çeşitli bilgi ve
        becerilere sahip olmaları gerekir. Böyle bir çocuğu olan ebeveynlerin çocuklarının diğer insanlarla etkileşim kurması için
        fırsatlar yaratmak, diğer ailelerle ilişki kurmak, çocuklarının ihtiyaçlarını karşılamak üzere seçenekler üretmek gibi çeşitli
        sorumlulukları vardır. Ayrıca ebeveynlerin birbirlerine karşı da sorumlulukları vardır ve çocuğun eğitim süreçlerinin etkili bir
        şekilde yürütülebilmesi için ebeveynler arasında güçlü bir bağ ve işbirliğinin olması önemlidir. Bu nedenle bu yaklaşım, yal-
        nızca çocukların gelişimi ve eğitiminin desteklenmesini değil, ebeveynler arasındaki ilişkilerin güçlendirilmesini de hedefler.
        2. Ebeveynleri Öğretici Olarak Gören Yaklaşım

        Ebeveynleri  öğretici  olarak  gören  yaklaşımda  çocukların  iletişim,  dil,  duygusal  ve  sosyal  gelişimlerini  destek-
        leme  gibi  konularda  ebeveynlere  bilgi  verilir.  Burada  temel  amaç  çocuklara  yeni  davranışlar  kazandırmak  ve
        çocukların  sorunlu  davranışlarını  düzeltmek  gibi  konularda  ebeveynlerin  becerilerini  geliştirmektir.  Bu  yak-
        laşımda  ebeveynler  birer  yardımcı  uzman,  yardımcı  terapist  ve  öğretici  gibi  eğitilirler.  Ebeveynlerden  çocukla-
        rının  eğitim  sürecinde  etkin  rol  almaları  ve  evde  çocuklarına  yönelik  öğretici  rolü  oynamaları  beklenir.  Özel  eği-
        tim  ihtiyacı  olan  çocukların  okullarında  öğrendikleri  bilgi,  beceri  ve  davranışların  evlerinde  desteklenmesi  son
        derece  önemlidir.  Bu  destek  sayesinde  çocukların  öğrendiklerinin  pekiştirilmesi  ve  kalıcı  hâle  gelmesi  sağlanır.
        3. Ebeveynleri Hak Savunucuları Olarak Gören Yaklaşım

        Ebeveynleri  hak  savunucuları  olarak  gören  yaklaşımda  ebeveynlerin  uzmanlarla  iletişim  kurma,  on-


                                                                                                                                                                                  65
                                                           64
                                                           64                                                                                                                     65
   59   60   61   62   63   64   65   66   67   68   69