Page 11 - Web Tabanlı Dijital Eğitim Araçları
P. 11

1110010101000101000101000101001111010101000101010010010100110101000101001010010101010100010101010101010
 1010001000001010010101100101010101010101000101010010010101001001010010010010101001000101010101010101001
                                                                          WEB ARAÇLARI NEDİR, NE İŞE YARAR?
 0100100100101010010101001010101010010101010100110100010101010010010010010101001010101010010010101010101
 0010100101001010100101010101001010101001010010010000101010111110101010101000010101010010010010101010101
        WEB ARAÇLARININ EĞİTİMDEKİ ÖNEMİ
 0100101010101010101010101010101010100000010101010111110100101010101010010101010101001010100101010100101
 1110010101000101000101000101001111010101000101010010010100110101000101001010010101010100010101010101010
        Web teknoloji ve uygulamaları birçok alanda ve ortamda çok çeşitli amaç ve hedeflere ulaşmak adına eğitimde ise
 1010001000001010010101100101010101010101000101010010010101001001010010010010101001000101010101010101001
        öğrenme ve öğretme süreçlerini daha etkili ve verimli hâle getirmede önemli bir role sahiptir. Eğitim sürecine yeni bir
 0100100100101010010101001010101010010101010100110100010101010010010010010101001010101010010010101010101
        boyut kazandıran web 2.0 teknoloji araçları öğrenme ortamlarına zenginlik katarak öğrencilerin öğrenme sürecine
 0010100101001010100101010101001010101001010010010000101010111110101010101000010101010010010010101010101
        aktif katılımını desteklemektedir (Tünkler, 2021). Bu araçlar yapılandırmacı öğrenme, probleme dayalı öğrenme, iş
 0100101010101010101010101010101010100000010101010111110100101010101010010101010101001010100101010100101
        birlikçi öğrenme, bireysel öğrenme, bilişsel esneklik teorisi, sosyal öğrenme, durumlu öğrenme, proje tabanlı öğren-
 1110010101000101000101000101001111010101000101010010010100110101000101001010010101010100010101010101010
        me, öz-düzenleyici öğrenme gibi çağdaş eğitim yaklaşımları ile de tutarlılık göstermektedir (Çelik, 2021; Çetgin, 2021;
 1010001000001010010101100101010101010101000101010010010101001001010010010010101001000101010101010101001
        Eğitim ve Bilim, 2022; Talan & Batdı, 2022). Öğrenciler bu süreçte pasif okuyucu rolünden çıkarak bilgiyi üreten,
 0100100100101010010101001010101010010101010100110100010101010010010010010101001010101010010010101010101
        düzenleyen, çoğaltan ve paylaşan rollerini de web 2.0 araçları sayesinde deneyimleyebilmektedirler. Yapılan araştır-
 0010100101001010100101010101001010101001010010010000101010111110101010101000010101010010010010101010101
        malar bu araçlara yer verilen sınıflarda öğrencilerin derse karşı ilgi ve motivasyonlarının arttığı, dersten sıkılmadığı,
 0100101010101010101010101010101010100000010101010111110100101010101010010101010101001010100101010100101
        derslerde ve daha kolay ve kalıcı öğrenmeleri de desteklemektedir (Mete & Batıbay, 2019; Tünkler, 2021). Ayrıca
 1110010101000101000101000101001111010101000101010010010100110101000101001010010101010100010101010101010
        birçok araştırmada öğrencilerin akademik başarıları, üst düzey bilişsel düşünme becerileri ve teknolojik okuryazarlık
 1010001000001010010101100101010101010101000101010010010101001001010010010010101001000101010101010101001
        düzeyleri üzerinde de olumlu etkilerinin gözlendiğini belirtilmiştir (Elmas & Geban, 2012; Göker & İnce, 2019; Gündü-
 0100100100101010010101001010101010010101010100110100010101010010010010010101001010101010010010101010101
        zalp, 2021; Uysal, 2020).
 0010100101001010100101010101001010101001010010010000101010111110101010101000010101010010010010101010101
 0100101010101010101010101010101010100000010101010111110100101010101010010101010101001010100101010100101
 1110010101000101000101000101001111010101000101010010010100110101000101001010010101010100010101010101010
 1010001000001010010101100101010101010101000101010010010101001001010010010010101001000101010101010101001
 0100100100101010010101001010101010010101010100110100010101010010010010010101001010101010010010101010101
 0010100101001010100101010101001010101001010010010000101010111110101010101000010101010010010010101010101
 0100101010101010101010101010101010100000010101010111110100101010101010010101010101001010100101010100101
 1110010101000101000101000101001111010101000101010010010100110101000101001010010101010100010101010101010
 1010001000001010010101100101010101010101000101010010010101001001010010010010101001000101010101010101001
 0100100100101010010101001010101010010101010100110100010101010010010010010101001010101010010010101010101
 0010100101001010100101010101001010101001010010010000101010111110101010101000010101010010010010101010101
 0100101010101010101010101010101010100000010101010111110100101010101010010101010101001010100101010100101
 1110010101000101000101000101001111010101000101010010010100110101000101001010010101010100010101010101010
 1010001000001010010101100101010101010101000101010010010101001001010010010010101001000101010101010101001
 0100100100101010010101001010101010010101010100110100010101010010010010010101001010101010010010101010101
 0010100101001010100101010101001010101001010010010000101010111110101010101000010101010010010010101010101
 0100101010101010101010101010101010100000010101010111110100101010101010010101010101001010100101010100101
 1110010101000101000101000101001111010101000101010010010100110101000101001010010101010100010101010101010
 1010001000001010010101100101010101010101000101010010010101001001010010010010101001000101010101010101001
 0100100100101010010101001010101010010101010100110100010101010010010010010101001010101010010010101010101
 0010100101001010100101010101001010101001010010010000101010111110101010101000010101010010010010101010101
                 Görsel 2
 0100101010101010101010101010101010100000010101010111110100101010101010010101010101001010100101010100101
        Web 2.0 araçları öğretmenlerimizin mesleki yeterliklerinin gelişimini de etkilemektedir. Talan & Batdı (2022)’nın 18
 1110010101000101000101000101001111010101000101010010010100110101000101001010010101010100010101010101010
        öğretmen adayının katıldığı web 2.0 araçlarının kullanımına ilişkin yaptığı çalışmada öğretmenlik mesleki yeterlilik-
 1010001000001010010101100101010101010101000101010010010101001001010010010010101001000101010101010101001
        lerine olumlu etkisi olduğu belirlenmiştir. Fındık (2022), 10 öğretmen ile yaptığı çalışmada dijital teknolojilerin eğitimi
 0100100100101010010101001010101010010101010100110100010101010010010010010101001010101010010010101010101
        sürecinde öğretmenlerin branşlarına yönelik mesleki eğitimlere katılmaya istekli olduğunu tespit etmiştir. Yine bir di-
 0010100101001010100101010101001010101001010010010000101010111110101010101000010101010010010010101010101
        ğer çalışmada araştırmacılar, öğretmenlerin web 2.0 uygulamalarına yönelik görüşlerinin olumlu ve yüksek düzeyde
 0100101010101010101010101010101010100000010101010111110100101010101010010101010101001010100101010100101
        olduğunu belirlemişlerdir (Korucu & Sezer, 2016).
 1110010101000101000101000101001111010101000101010010010100110101000101001010010101010100010101010101010
 1010001000001010010101100101010101010101000101010010010101001001010010010010101001000101010101010101001
        Öğretmen ve öğretmen adaylarının teknolojiyi öğrenme ortamına adapte edebilmesine yönelik yapılan çalışmalar in-
 0100100100101010010101001010101010010101010100110100010101010010010010010101001010101010010010101010101
        celendiğinde teknoloji kullanımına karşın pozitif tutum ve becerilerin arttıkça öğrenme ortamlarında teknoloji kullanma
 0010100101001010100101010101001010101001010010010000101010111110101010101000010101010010010010101010101
        sıklığının ve isteklerinin arttığı görülmektedir (Lee, Lee & Hwang, 2015). Fakat Erduran ve Tataroğlu-Taşdan (2018)
 0100101010101010101010101010101010100000010101010111110100101010101010010101010101001010100101010100101
        çalışmasında öğretmen adaylarının teknolojiyi öğrenme ortamına adapte etmede sıkıntılar yaşadıklarını belirlemiş-
 1110010101000101000101000101001111010101000101010010010100110101000101001010010101010100010101010101010
        lerdir. Dönmez-Usta vd. (2020)’nın 47 Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi (BÖTE) bölümü öğretmen adayıyla
 1010001000001010010101100101010101010101000101010010010101001001010010010010101001000101010101010101001
        gerçekleştirdiği, web 2.0 araçlarını öğrenme ortamına adapte edebilme düzeylerini ölçtüğü çalışmada çalışmaya ka-
 0100100100101010010101001010101010010101010100110100010101010010010010010101001010101010010010101010101
        tılan öğretmen adaylarının %12,77’si yeterli; %72,34’ü kısmen yeterli ve %14,89 yetersiz kategorilerinde yer aldığını
        tespit etmiştir. Literatüre bakıldığında öğretmenlerin meslekte geçirdiği yıllar ile web teknolojilerini öğrenme ortamında
 0010100101001010100101010101001010101001010010010000101010111110101010101000010101010010010010101010101
        kullanma arasında da bir bağlantı olmadığı yönündedir.
 0100101010101010101010101010101010100000010101010111110100101010101010010101010101001010100101010100101
 1110010101000101000101000101001111010101000101010010010100110101000101001010010101010100010101010101010
 1010001000001010010101100101010101010101000101010010010101001001010010010010101001000101010101010101001
                                                                                                           11
 0100100100101010010101001010101010010101010100110100010101010010010010010101001010101010010010101010101
 0010100101001010100101010101001010101001010010010000101010111110101010101000010101010010010010101010101
   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16