Page 8 - Web Tabanlı Dijital Eğitim Araçları
P. 8

1110010101000101000101000101001111010101000101010010010100110101000101001010010101010100010101010101010
 1010001000001010010101100101010101010101000101010010010101001001010010010010101001000101010101010101001
        BÖLÜM 1
 0100100100101010010101001010101010010101010100110100010101010010010010010101001010101010010010101010101
 0010100101001010100101010101001010101001010010010000101010111110101010101000010101010010010010101010101
               1.3. WEB 2.0

 0100101010101010101010101010101010100000010101010111110100101010101010010101010101001010100101010100101
 1110010101000101000101000101001111010101000101010010010100110101000101001010010101010100010101010101010
          Günümüzde en çok kullanım alanına sahip ve web araçlarının ikinci nesli olan web 2.0, ilk aşamadaki araçlardan
 1010001000001010010101100101010101010101000101010010010101001001010010010010101001000101010101010101001
          farklı niteliklere sahip uygulamaları nitelemektedir. Tim O’Reilly tarafından ilk defa 2004’te kullanılan web 2.0 terimi
 0100100100101010010101001010101010010101010100110100010101010010010010010101001010101010010010101010101
          çoklu kullanıcıya sahip bir ortam ve yapı oluşturmaya imkân veren yeni araçları ve olanakları içermektedir. Web 2.0
 0010100101001010100101010101001010101001010010010000101010111110101010101000010101010010010010101010101
          çatı terim olup birçok uygulama yapmayı sağlayan araçları kapsamaktadır. Web 2.0 araçları, kullanıcıların karşılıklı
 0100101010101010101010101010101010100000010101010111110100101010101010010101010101001010100101010100101
          etkileşimde bulundukları, materyal ve içerik üretebildikleri araçlar olup belli bir seviyede web ve teknoloji okuryazarlığı
 1110010101000101000101000101001111010101000101010010010100110101000101001010010101010100010101010101010
 1010001000001010010101100101010101010101000101010010010101001001010010010010101001000101010101010101001
          olanların içerik üretmelerine ve bu içerikleri geliştirilen farklı platformlar üzerinden diğer kullanıcılarla paylaşılabilme-
 0100100100101010010101001010101010010101010100110100010101010010010010010101001010101010010010101010101
          lerine imkân veren çevrim içi uygulamalardır. Bu araçlar ile kullanıcılar, bilgi üretme ve paylaşma gibi özelliklerinden
 0010100101001010100101010101001010101001010010010000101010111110101010101000010101010010010010101010101
          faydalanmaları neticesinde web okuryazarlığı bakımından yeterlilik elde etmektedirler. Ayrıca web 2.0 araçları; işlev-
 0100101010101010101010101010101010100000010101010111110100101010101010010101010101001010100101010100101
          sellik, üretkenlik ve kullanıcıların hedeflerine uygunluk açısından farklı seçenekler oluşturmakta ve yeni alternatifler
 1110010101000101000101000101001111010101000101010010010100110101000101001010010101010100010101010101010
          de sunmaktadır.
 1010001000001010010101100101010101010101000101010010010101001001010010010010101001000101010101010101001
 0100100100101010010101001010101010010101010100110100010101010010010010010101001010101010010010101010101

 0010100101001010100101010101001010101001010010010000101010111110101010101000010101010010010010101010101
 0100101010101010101010101010101010100000010101010111110100101010101010010101010101001010100101010100101
 1110010101000101000101000101001111010101000101010010010100110101000101001010010101010100010101010101010
 1010001000001010010101100101010101010101000101010010010101001001010010010010101001000101010101010101001
                                                                          Kullanıcı/Üretici
                                Kullanıcı/Üretici
 0100100100101010010101001010101010010101010100110100010101010010010010010101001010101010010010101010101
 0010100101001010100101010101001010101001010010010000101010111110101010101000010101010010010010101010101
 0100101010101010101010101010101010100000010101010111110100101010101010010101010101001010100101010100101
 1110010101000101000101000101001111010101000101010010010100110101000101001010010101010100010101010101010
 1010001000001010010101100101010101010101000101010010010101001001010010010010101001000101010101010101001
 0100100100101010010101001010101010010101010100110100010101010010010010010101001010101010010010101010101
 0010100101001010100101010101001010101001010010010000101010111110101010101000010101010010010010101010101
 0100101010101010101010101010101010100000010101010111110100101010101010010101010101001010100101010100101
 1110010101000101000101000101001111010101000101010010010100110101000101001010010101010100010101010101010
 1010001000001010010101100101010101010101000101010010010101001001010010010010101001000101010101010101001
 0100100100101010010101001010101010010101010100110100010101010010010010010101001010101010010010101010101
                                                                         Kullanıcı/Üretici
                                Kullanıcı/Üretici
 0010100101001010100101010101001010101001010010010000101010111110101010101000010101010010010010101010101
 0100101010101010101010101010101010100000010101010111110100101010101010010101010101001010100101010100101
 1110010101000101000101000101001111010101000101010010010100110101000101001010010101010100010101010101010
                            Şekil 2. Web 2.0 Platformunun iki yönü (Nath & Iswary, 2015)
 1010001000001010010101100101010101010101000101010010010101001001010010010010101001000101010101010101001
 0100100100101010010101001010101010010101010100110100010101010010010010010101001010101010010010101010101

               1.4. WEB 3.0
 0010100101001010100101010101001010101001010010010000101010111110101010101000010101010010010010101010101
 0100101010101010101010101010101010100000010101010111110100101010101010010101010101001010100101010100101
          Web 3.0, web teknolojisinin 3. nesli olarak bir veri tabanına dönüştürülmesini sağlayan, web etkileşimi ve kullanı-
 1110010101000101000101000101001111010101000101010010010100110101000101001010010101010100010101010101010
          mının değişimini belirten bir terim olarak karşımıza çıkmaktadır. Tim Berners-Lee, web 3.0’ı verilerin web`i olarak
 1010001000001010010101100101010101010101000101010010010101001001010010010010101001000101010101010101001
          “oku-yaz-gerçekleştir” şeklinde tanımlamıştır. Bu tanımı, makinelerin birbirleriyle koordineli olarak iletişim kurabildiği,
 0100100100101010010101001010101010010101010100110100010101010010010010010101001010101010010010101010101
          servis ve sunucu merkezli yapının yerini kullanıcı tabanlı yeni bir yapıya bıraktığı dönem olarak genişletebiliriz. Bu
 0010100101001010100101010101001010101001010010010000101010111110101010101000010101010010010010101010101
          nesille beraber internet üzerindeki karmaşık bilgiler daha anlamlı gruplamalarla yorumlanabilmekte ve yapay zekâyla
 0100101010101010101010101010101010100000010101010111110100101010101010010101010101001010100101010100101
          beraber insan hayatına farklı bir boyutun kapısı aralanmaktadır. Web 3.0 semantik web olarak da adlandırılmaktadır.
 1110010101000101000101000101001111010101000101010010010100110101000101001010010101010100010101010101010
          Bu tanımlama ile web de bulunan problemleri çözmek için geliştirilmiş veri ağı ve sadece kelimelerin değil içeriklerin
 1010001000001010010101100101010101010101000101010010010101001001010010010010101001000101010101010101001
 0100100100101010010101001010101010010101010100110100010101010010010010010101001010101010010010101010101
          de anlaşıldığı ifade edilmektedir. Örneğin internet arama motorlarında bir kelime aratıldığında tam olarak ne istendi-
 0010100101001010100101010101001010101001010010010000101010111110101010101000010101010010010010101010101
          ğini anlayacak dinamiklere sahip olması sağlanacaktır. Bir diğer deyişle bu akıllı sistemler ile aradığımız bilgiye daha
 0100101010101010101010101010101010100000010101010111110100101010101010010101010101001010100101010100101
          kolay bir şekilde erişme şansına sahip olmaktayız. Conrad Wolfram web 3.0’da sanal zekânın insanlar yerine yeni
 1110010101000101000101000101001111010101000101010010010100110101000101001010010101010100010101010101010
          bilgiler üretme sürecine katkı sağlayacağını ve hatta düşünebileceğini ifade etmektedir. Yapay zekâ teknolojisi verileri
 1010001000001010010101100101010101010101000101010010010101001001010010010010101001000101010101010101001
          toplama, analiz etme ve dağıtma gibi işlevleri yerine getirerek bunları bilgiye ve bu süreçle beraber bilgeliğe çevirme
 0100100100101010010101001010101010010101010100110100010101010010010010010101001010101010010010101010101
          imkânı sunmaktadır. Genel olarak web 2.0 ve web 3.0 ile insanlar, anlamlı bilgilere çok daha kolay ulaşabilir ve bağ-
 0010100101001010100101010101001010101001010010010000101010111110101010101000010101010010010010101010101
          lanabilir hâle gelmektedir. Ayrıca bu teknoloji ile e-ticaret, e-sağlık gibi birçok hizmet uygulamaları öne çıkmaktadır.
 0100101010101010101010101010101010100000010101010111110100101010101010010101010101001010100101010100101
 1110010101000101000101000101001111010101000101010010010100110101000101001010010101010100010101010101010
 1010001000001010010101100101010101010101000101010010010101001001010010010010101001000101010101010101001
           8
 0100100100101010010101001010101010010101010100110100010101010010010010010101001010101010010010101010101
 0010100101001010100101010101001010101001010010010000101010111110101010101000010101010010010010101010101
   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13