Page 45 - Profesyonel Öğrenme Toplulukları Olarak Zümreler
P. 45
PLANLAMA
Öncelikli Kazanımları Belirleme
Zümrelerin eğitim‐öğretim yılı başında kendi derslerine ait öğretim programlarını
incelemeleri gerekir. Öğretmenler, öğretim programlarını incelediklerinde öğretim
programlarında her bir sınıf düzeyi için temel bilgi ve becerileri içeren çok sayıda
kazanım bulunduğunu göreceklerdir. Öğrencilerin öğrenmesi için neyin önemli
olduğunu belirlemeleri istendiğinde ise öğretmenler, genellikle öğrencilerin
öğrenmesi için gerekli olan bilgi ve becerilere öncelik vermek için kendi benzersiz
kriterlerini kullanmaktadır. Bu da farklı sınıflarda farklı öğretim uygulamalarına neden
olmaktadır. Öğretmenler; öğretim programı kazanımlarını daraltma göreviyle karşı
karşıya kaldıklarında doğal olarak en iyi bildiklerini, hâlihazırda geliştirilmiş öğretim
materyalleri, ders planları olanları ve geniş ölçekli başarı testlerinde (üniversite sınavı
vb.) görünme olasılığı en yüksek olanları seçmektedirler.
Zümredeki öğretmenler, öğretim programlarında öğrencilerin neleri bilmelerinin ve
yapabilmelerinin istendiği konusunda ortak bir netlik kazanmalıdır. Bu bakımdan
kazanımları önceliklendirmek temel bilgi ve becerilerin hangileri olduğu konusunda
tüm öğretmenlerin aynı kanıya sahip olmalarını sağlayacaktır. Böylelikle zümreyi
oluşturan tüm öğretmenler üzerinde ortak çalışmalar yapacakları kazanımlardaki
temel bilgi ve becerilerin edindirilmesinde ortak öğretim uygulamaları sergileyebilir.
Bu kazanımları temel alarak ortak öğretim materyalleri, ölçme araçları geliştirebilir ve
uygulayabilirler.
Öncelikli kazanımlar, zümredeki öğretmenlerin üzerinde ortak olarak çalışacakları
kazanımlardır. Bu kazanımlar; öğrencilerin bir dersten veya sınıf seviyesinden
ustalaşmadan ayrılmasının mümkün olmadığı bilgi ve becerileri içeren, sonraki sınıf
seviyesindeki öğrenmeyi destekleyen ve/veya farklı disiplin alanlarındaki öğrenmeler
için temel oluşturan kazanımlar olmalıdır.
Öncelikli kazanımlar konusunda fikir birliğine varmak önemlidir. Öğretmenler, önceki
yıllara ait öğrenci başarı verilerini analiz ederek ve sene başında temel kazanımları
43