Page 51 - Profesyonel Öğrenme Toplulukları Olarak Zümreler
P. 51

Hedeflerin Özellikleri



                            Spesifik ve stratejik olmalıdır.


                            Hedefler iyi tanımlanmış, açık ve net olmalıdır. “Kim ve ne öğrenecek?” sorularına

                            yanıt  vermelidir.  Öğrencilere  kazandırılması  hedeflenen  temel  yeterliliklerle  tutarlı

                            olarak net ve kesin hedefler belirlenmelidir.

                            Ölçülebilir olmalıdır.



                            Ölçemezsek  yönetemeyiz.  Bu  nedenle  belirlenen  hedefler  somut  ve  doğrudan
                            ölçülebilir  olmalı,  ölçülebilir  öğrenci  başarısına  odaklanmalıdır.  Hedeflere  ulaşma

                            yolundaki ilerleme ve hedeflere ulaşmadaki başarı belirli kriterlerle ölçülebilmelidir.

                            Oluşturulan hedefler şu sorulara yanıt vermelidir:


                            ‐  Hedefe  ulaşıldığını  belirlemek  için  hangi  nicelik,  kalite  ve/veya  etki  ölçütleri
                            kullanılacak?


                            ‐ Süreç boyunca ilerleme nasıl ölçülecek?


                            Eylem odaklı ve ulaşılabilir olmalıdır.


                            Hedefler,  belirlenen  zaman  çizelgesi  içerisinde  ulaşılabilir  olmalıdır.  Hedefe,  artan

                            öğretmen  etkililiği  ile  belirli  bir  süre  içinde  ulaşılabilmelidir.  Belirlenen  hedefler
                            mevcut başarı verilerinin bir uzantısı olmalıdır ancak hâlihazırda ulaşılan hedeflerden

                            daha  güçlü  olmalıdır.  Yüksek  hedefler  belirlemek  çoğu  zaman  iyidir  ancak  bunlar

                            makul olarak belirlenmelidir. Başarılması imkânsız hedefler belirlenmemelidir.


                            Gerçekçi ve sonuç odaklı olmalıdır.


                            Hedef ifadeleri süreci değil, ulaşılması beklenilen sonuçları/çıktıları ifade etmelidir.

                            Tanımlanmış bir alanda artan öğrenci başarısına odaklanmalıdır. Hedef, bir faaliyet

                            değildir. Hedef, hedefe ulaşmanın bir sonucu olarak neyin farklı olacağını netleştirir.

                            Bir hedefin gerçekçi ancak iddialı bir sonucu tanımlaması gerekir. Bu sonuç, hangi

                            öğrencilerin  iyileştirmeye  veya  zenginleştirmeye  ihtiyaç  duyduğunu  belirleyecektir.
                            Hedefler gerçekçi olmalıdır. Gerçekçi bir hedefe ulaşmak için gereken odaklanma ve

                            çaba zorlu olmalı ancak yorucu olmamalıdır. Çok yüksek hedefler cesaretimizi kıracak,

                            çok düşük hedefler ise başarıldığında “boş” hissetmemize neden olacak ve öğrencilere


                                                           49
   46   47   48   49   50   51   52   53   54   55   56