Page 51 - Profesyonel Öğrenme Toplulukları Olarak Zümreler
P. 51
Hedeflerin Özellikleri
Spesifik ve stratejik olmalıdır.
Hedefler iyi tanımlanmış, açık ve net olmalıdır. “Kim ve ne öğrenecek?” sorularına
yanıt vermelidir. Öğrencilere kazandırılması hedeflenen temel yeterliliklerle tutarlı
olarak net ve kesin hedefler belirlenmelidir.
Ölçülebilir olmalıdır.
Ölçemezsek yönetemeyiz. Bu nedenle belirlenen hedefler somut ve doğrudan
ölçülebilir olmalı, ölçülebilir öğrenci başarısına odaklanmalıdır. Hedeflere ulaşma
yolundaki ilerleme ve hedeflere ulaşmadaki başarı belirli kriterlerle ölçülebilmelidir.
Oluşturulan hedefler şu sorulara yanıt vermelidir:
‐ Hedefe ulaşıldığını belirlemek için hangi nicelik, kalite ve/veya etki ölçütleri
kullanılacak?
‐ Süreç boyunca ilerleme nasıl ölçülecek?
Eylem odaklı ve ulaşılabilir olmalıdır.
Hedefler, belirlenen zaman çizelgesi içerisinde ulaşılabilir olmalıdır. Hedefe, artan
öğretmen etkililiği ile belirli bir süre içinde ulaşılabilmelidir. Belirlenen hedefler
mevcut başarı verilerinin bir uzantısı olmalıdır ancak hâlihazırda ulaşılan hedeflerden
daha güçlü olmalıdır. Yüksek hedefler belirlemek çoğu zaman iyidir ancak bunlar
makul olarak belirlenmelidir. Başarılması imkânsız hedefler belirlenmemelidir.
Gerçekçi ve sonuç odaklı olmalıdır.
Hedef ifadeleri süreci değil, ulaşılması beklenilen sonuçları/çıktıları ifade etmelidir.
Tanımlanmış bir alanda artan öğrenci başarısına odaklanmalıdır. Hedef, bir faaliyet
değildir. Hedef, hedefe ulaşmanın bir sonucu olarak neyin farklı olacağını netleştirir.
Bir hedefin gerçekçi ancak iddialı bir sonucu tanımlaması gerekir. Bu sonuç, hangi
öğrencilerin iyileştirmeye veya zenginleştirmeye ihtiyaç duyduğunu belirleyecektir.
Hedefler gerçekçi olmalıdır. Gerçekçi bir hedefe ulaşmak için gereken odaklanma ve
çaba zorlu olmalı ancak yorucu olmamalıdır. Çok yüksek hedefler cesaretimizi kıracak,
çok düşük hedefler ise başarıldığında “boş” hissetmemize neden olacak ve öğrencilere
49