Page 127 - 3 Adım AYT Türk Dili ve Edebiyatı
P. 127
TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI AYT 1.
ADIM
Tiyatro - Giriş
1. Aşağıdakilerden hangisi tiyatro ile ilgili bir terim değildir? 4. Kadın — (Sesini yükseltir) Duysun, duysun!... Duysun deyi söy-
lüyorum zati. Mecbur muyuz ağırlığınızı kaldırmaya? Herkes kız
A) Suflör B) Kostüm C) Dekor
everir, bir boğaz üstünden eksilsin deyi, biz de kız everdik sö-
D) Çatışma E) Sahne züm ona, beş nüfusumuz dokuz olsun deyi.
Kız — Allah’ın gönderdiği bu anacığım, ne yapsın? Makine kaptı
kolunu ve de bacağını. Ne kolu kol artık ne de bacağı bacak.
2. • Oynanacak oyunun metni, kurgusu. Aldığı o üç kuruş tazminatı da ekmeğimizi de katık yaptık bugü-
ne dek. Şimdi el elde baş başta. Bir iş tutamaz ki tutsun.
• Oyunun yönetilmesinden sorumlu kişi veya kişiler.
• Tiyatro sahnesinin arkasında bulunan kısım, sahne arkası. Bu parça ile ilgili,
• Tiyatro ve sinemada yedek rol oyuncusu. I. Bir tiyatro metninden alınmıştır.
Aşağıdaki terimler verilen tanımlarla eşleştirildiğinde II. Konuşmalarda ağız özelliklerinin izleri görülür.
hangisi dışta kalır?
III. Yanlış anlamalara dayalı bir diyalog söz konusudur.
A) Reji B) Dublör C) Senaryo IV. Olağanüstü kişi, olay ve durumlardan bahsedilmiştir.
D) Kulis E) Aktör
yargılarından hangisi çıkarılamaz?
A) Yalnız I B) I ve II C) I ve III
D) II ve III E) III ve IV
3. Sultan Murat (kendi kendine): Göklerde sonsuz büyüyen 5. Toinette: Aman efendim, siz bunca servet sahibi olduğunuz
yumruk... hâlde, nasıl olur da kızınızı bir doktora vermek istersiniz?
Ne tuhaf! Halktan biri de Argan: Vereceğim işte sen ne karışıyorsun.
“Demir yumruklu biri gerek bize.” diyordu. Toinette: Tanrı aşkına, birdenbire parlamayın! Anlamadan
dinlemeden azarlamaya başlıyorsunuz. Öfkemize kapılma-
Nef’î: Üslup meselesi, padişahım! Her ulus kendine göre dan hep birlikte şu işin enini boyunu bir hesap etsek olmaz
kahraman ister. Kanuni’den sonraki padişahlar çağında kı- mı? Ha şöyle, soğukkanlılıkla konuşalım. Bir kez, siz ne
nında paslandı Osmanlı kılıcı,ona yeniden su vermek gerek. amaçla böyle bir karar veriyorsunuz, lütfen söyler misiniz?
Sultan Murat: Kanımdaki kıpırdanmalara yön verirsin şair! Argan: Benim amacım şu: Ben hasta bir adam olduğum için
kendime bir doktor damat bulup hekimlerle hısım akraba ola-
Nef’î (mağrur): Sözdür eylemin yolunu açan, hünkârım!
rak hastalığıma karşı bilimin yardımını sağlamak, vücuduma
gereken ilaçların kaynaklarını evimin içinde bulundurmak,
Meyve tam olgunlaştı mı, çürümeye başlar hemen.
böylece de istediğim kadar muayene olup reçete yazdırabil-
Sultan Murat: Bu millet hızını aldı, gücü azaldı. Yorgun bir mek istiyorum.
küheylana bindim ben, gerçek.
Toinette: Ha şöyle, işte siz, kendinizce bir neden söylemiş
Nef’î: O Küheylan’ın eskisi gibi koşabilmesi için Küheylan’dan oldunuz; bakın, böyle tatlı tatlı konuşup danışmak ne hoş olu-
daha çok yorulması gerek binicinin. yor. Ama efendim, şimdi biraz da elinizi vicdanınıza koyun da
öyle söyleyin. Siz gerçekten hasta mısınız?
Sultan Murat: Bir şeyler yapabileceğimi seziyorumhatta bili-
yorum ama nerden başlayacağımı kestiremiyorum şair! Moliére’nin Hastalık Hastası adlı oyunundan alınan bu
metinle ilgili aşağıdaki yargılardan hangisi yanlıştır?
Nef’î: Doruğu fazla seyreden tırmanamaz dağa.Uzun boylu
beklemeyin hünkârım. Bir ucundan tutuverin işin! A) Zaman ve mekân unsurları belirgin değildir.
Bu parçanın teması aşağıdakilerden hangisidir? B) Kişisel çıkarını önemseyen bir kahraman söz konusudur.
C) Günlük hayatta karşılaşılabilecek bir durum ele alınmaktadır.
A) Güçlü liderlik B) Vatan sevgisi
D) Yanlış anlamalara dayalı bir diyalog söz konusudur.
C) Ölüm korkusu D) Yanlış Batılılaşma
E) Kuşaklararası çatışma E) Kişiler arası çatışma örneğidir.
125