Page 166 - 3 Adım AYT Türk Dili ve Edebiyatı
P. 166

TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI                                                                       2. ADIM




        7.   Mustafa Meraki Efendi eşinden ayrıldığı zaman elinde on üç   10.  Tarık  Buğra,  Türk Dili  dergisinin  “Türk  Romanında  Kurtuluş
            yaşında bir oğlu ile kundakta bir kızı bulunduğundan bir za-  Savaşı Özel Sayısı”ndaki soruya verdiği cevapta, Küçük Ağa ile
            man için zorunlu olarak evlenemedi. Kızına dadılık etmek için   yaşantısı arasındaki yakın ilişkiden söz ediyordu. Çolak Salih’i
            yaşı geçkince bir kadın aldı. O kadın çocuklara bakar, ihtiyar   babasının bürosunda tanımış. 1921 ve 1922 Akşehir’inden hiç-
            bir Rum kadın yukarı hizmetini görür, Ermeni bir kadın ise
                                                                   bir zaman unutamadığı görüntüler kalmış kendisinde. Babasının
            aşçılık  ederdi.  Nasıl?  Evinin  iç  yönetimi  size  çok  mu  garip
                                                                   defterlerinde  İstanbullu  Hoca,  Topal  Gazi  (romandaki  Çolak
            geldi? Bizim Mustafa Meraki Efendi Batı özentili bir adamdı.
                                                                   Salih), Ali Emmi, Doktor Minas, Çakırsaraylı ve öteki roman ki-
            Hem de hangi Batı takıntılı adamlardandır, bilir misiniz? Hani
                                                                   şileriyle ilgili satırlar varmış. Tarık Buğra o cevapta, roman ya-
            ya bundan on beş yirmi yıl önce İstanbul’da Batı takıntılılar
                                                                   zarının nasıl olması gerektiğini de söylüyor. “...Bir yazarın -bir
            yok muydu? İşte onlardan. Hâli vakti pek yolunda hem de pek
            yolunda olduğundan kendisi zaten Üsküdarlı olduğu ve ora-  roman yazarının- bir bilim insanı gibi, tam o kadar objektif olma-
            da güzel konağı, bağı, bahçesi dahi bulunduğu hâlde soyut     sı gerektiğine inanıyorum.” Tarık Buğra’nın, romanını yazarken
            alafranga, yani rahat yaşamak için bütün malını ucuza paha-  yaşantısından  yararlanmasının  elbette  büyük  payı  var  Küçük
            lıya bakmayarak satıp gelmiş, Tophane’nin Beyoğlu’na yakın   Ağa’nın başarısında. Kişilerini yaşadıkları koşulların gerçekliği
            bir mahallesinde arsasından güzel bir ev yaptırıp yerleşmişti.  içinde ele alıyor; gelenekleri, yetişme koşullarını, yerleşik değer
            Bu  parçanın  anlatımı  ve  anlatıcısının  nitelikleri  dikkate   yargılarını hiçbir zaman gözden ırak tutmuyor.
            alındığında  aşağıdaki  akımlardan  hangisiyle  yazıldığı
                                                                   Buna göre Tarık Buğra’nın aşağıdaki akımlardan hangisi-
            söylenebilir?
                                                                   ni benimsemesi beklenir?
            A) Klasisizm     B) Romantizm     C) Realizm
                                                                   A) Klasisizm     B) Romantizm     C) Realizm
                     D) Natüralizm    E) Sembolizm
                                                                            D) Sürrealizm    E) Egzistansiyalizm

        8.   Edebiyatta modernizmin öncülerinden biri olarak kabul edi-
            lir. Ezra Pound ile tanışıp onun tarzından etkilenir. Romana
            getirdiği  en  bilinen  yenilik  bilinç  akışı  tekniğidir.  Sanatçının
            Bir Genç Adam Olarak Portresi’nde bu tekniğin kullanılması
            sayesinde okuyucu, Stephen’ın zihninden geçen düşünceleri
            bir olay örgüsüne ya da zamana bağlı kalmadan birebir oku-
            ma imkânı bulur. Birey üzerinden özgürlük, sürgün gibi ev-
            rensel temalar işler ve gelenekselin dışındaki özgün, oyuncu
            bir dil kullanır. Eserlerinde modernizmin tüm ögelerinin, yani
            gelenekten uzaklaşma isteğinin, kişinin evrendeki konumuna
            ve yükümlülüklerine farklı bir açıdan bakma ve yeni biçimler
            oluşturma isteği görülür.
            Bu parçada sözü edilen sanatçı aşağıdakilerden hangisi-
            dir?
                                                               11.  Eserde  Oskar’ın  otuz  yaşına  kadarki  yaşantılarını  anlatır.
            A)  Virginia Woolf
                                                                   Roman  kahramanı  Oskar  Matzareth,  kulakları  delik,  ruhsal
            B)  James Joyce
                                                                   gelişimini daha doğmadan tamamlamış ve bundan sonra ise
            C)  Jane Austen                                        bu gelişimin örneklerini ortaya koymaya çalışan birisidir. Otuz
            D)  George Orwell                                      yaşında ruh hastalıkları kliniğinde yatarken kendi hayat hikâ-
                                                                   yesini, alışılmamış bir bakış açısından anlatır. Taşçı ustalı-
            E)  Marcel Proust
                                                                   ğından, cephe tiyatrosu sanatçılığına, modellikten, caz şarkı-
                                                                   cılığına birçok işle uğraşan Oskar; aslında bu davranışlarıyla
        9.   ---- sanatçıları bilinçaltındakileri dışa vurarak eserlerini oluştu-  toplumdaki  problemleri,  çelişkileri,  yanlışlıkları  ve  toplumun
            rurlar. Akıl ve mantık değersizdir. İnsanı yönlendiren içgüdü-  aksayan yönlerini ortaya koymaya çalışır. Büyüklerin dünyası
            lerdir, bilinçaltıdır onlara göre. ---- in temsilcileri ise geçmişe   ona göre anlamsız olduğundan büyümeme kararı alır.
            ve durgun davranışa düşmandır. İçinde bulunulan zamanın
            ve geleceğin dinamizmine yönelmiş, bu hareketliliğin sesini      Bu parçada sözü edilen eser aşağıdakilerden hangisidir?
            şiirleriyle duyurmuşlardır.
                                                                   A)  Teneke Trampet
            Bu parçada boş bırakılan yerlere aşağıdakilerden hangi-
                                                                   B)  Satranç
            leri sırasıyla getirilmelidir?
                                                                   C)  Bir Kış Gecesi Eğer Bir Yolcu
            A) Sürrealizm - fütürizm   B) Realizm - natüralizm
                                                                   D)  Kayıp Zamanın İzinde
            C) Sembolizm - sürrealizm   D) Parnasizm - klasisizm
                                                                   E)  Çizgili Pijamalı Çocuk
                         E) Dadaizm - fütürizm




        164
   161   162   163   164   165   166   167   168   169   170   171