Page 163 - 3 Adım AYT Türk Dili ve Edebiyatı
P. 163
TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI AYT 1.
ADIM
Edebî Akımlar ve Dünya Edebiyatı
1. I. Sembolizm, XIX. yüzyılın ikinci yarısında Fransa’da par- 4. Realist eserlerde yazarlar kendi kişiliğini gizler, nesnel bir an-
nasizme tepki olarak ortaya çıkmış bir şiir akımıdır. latım tutumu sergiler. Romantizmde ise sanatçılar eserlerin-
de duygu ve düşüncelerini gizlemez. Kahramanları arasında
II. Bu akım için şiirde gerçekçilik de denebilir.
taraf tutar.
III. Lirizmin ve hayalin yoğun olduğu sembolist şiirde duygu-
Buna göre aşağıdaki parçalardan hangisinin romantizme
lar ön plandadır, doğa betimlemeleri özneldir.
bağlı kalınarak yazıldığı söylenebilir?
IV. Türk edebiyatında Cenap Şahabettin, Ahmet Hâşim, Ca-
hit Sıtkı Tarancı gibi şairlerde bu akımın etkileri görülür. A) Raskolnikov hemen ceplerinde ne varsa masanın üzeri-
ne boşaltmaya başladı. Her şeyi çıkardıktan hatta bir şey
V. Latin mitolojisine hayranlık duyan sembolistler, konularını
kalmadığından emin olmak için ceplerini ters yüz ettikten
genellikle tarihten alır veya yabancı ve uzak ülkeleri konu
sonra bunları toplayıp odanın en dip köşesine götürdü.
olarak işler.
B) Yolcu bu evin M. De Renal’in olduğunu öğrenir. Verrie-
Sembolizm ile ilgili numaralanmış cümlelerden hangileri res Belediye Başkanı henüz bitmekte olan bu kesme taş
yanlıştır? binayı büyük çivi fabrikasından kazandığı parayla yaptır-
mıştır. M. De Renal’in eski bir İspanyol ailesinden geldiği
A) I ve II B) I ve IV C) II ve III
söylenir.
D) II ve V E) III ve V
C) Birdenbire kayıktan dışarı atladım, Kont’un kapısından
çıktığını görür gibi oldum. Clochegourde’un çevresinde
2. – Oku da bak, dedi; değerini kendin daha iyi anlarsın. dolaşırım diye yokuşu tırmandım. Yanılmıyorum, Kont bir
– Hayır, “Penkin” okuyamam. çitin yanından yürüyor, hiç şüphesiz ırmak boyunca uza-
– Peki ama niçin? Olay yaratacak bir eser, daha şimdiden nan Azay yoluna açılan bir kapıya doğru ilerliyordu.
herkes ondan söz ediyor. D) Jean Valjean, ablasının kocası vefat ettikten sonra abla-
sına ve onun yedi çocuğuna bakmaya başlamıştı. Orakçı,
– Bırak söz etsinler! Birtakım adamların işi gücü bu!
çiftçi, sığırtmaç, hamal olarak çalışır; yapabildiği her işi
– Merak edip okuyuver canım.
yapardı. Akşamları yorgun argın eve döner, çorbasını içip
– Nesini merak edeyim? Ne diye yazı yazar bu adamlar? bir kelime bile konuşmazdı. Jean Valjean ve ailesi sefale-
Gönül eğlendirmek için herhâlde. tin avucuna alıp yavaş yavaş ezdiği hazin bir topluluktu.
– Haksızlık ediyorsun. Hayata o kadar yakın ki o kadar E) Manilov arabacıya yolu anlattı. Hatta adama bir ara “siz”
bile dedi. “İlk kavşaktan değil, ikincisinden de değil, üçün-
yaşıyor ki bunlar. Portreler canlı gibi. Tüccar, memur, subay,
jandarma... Tıpkı yaşayan insanlar gibi. cüsünden döneceksiniz.” dedi. Anlaşıldı efendim, dedi
arabacı.
– Evet, bütün yaptıkları bu kadar. Bir insan alıp kopyasını
çıkarıyorlar.
Bu parçada sözü edilen eserin aşağıdaki akımların han- 5. ---- yalnızca akıl ve mantığın süzgecinden geçen görüşler
gisinden izler taşıdığı söylenebilir? doğrultusunda antikiteye kadar uzanan bir dünya çizerdi.
Krallar, feodaller ve din adamları ise seslendikleri tek kişi-
A) Realizm B) Romantizm C) Sembolizm
lerdi. Kısaca bu akım günlük yaşamdan, toplumsal yapıdan,
D) Parnasizm E) Klasisizm halktan, ulusal değerlerden, yerel renklerden iyice kopmuştu.
İşte ---- asıl devrimini bu noktada gösterir. Antik Dönem yeri-
ne kendi gününe ve toplumuna, krallar ve din adamları yerine
halka, olmadık eski yabancı hikâyeler yerine de halkın içinde
yaşadığı gerçekliğe yönelir. Doğa, özgürlük, din, lirik duyum-
3. Aşağıdaki eserlerden hangisi farklı bir akımın özellikle- lar gibi büyük temaların yanında vatan ve insanlık sevgisi de
rini yansıtmaktadır? yer almaya başlar.
A) Notre Dame’ın Kamburu Bu parçada boş bırakılan yerlere aşağıdakilerden hangi-
B) Graizella leri sırasıyla getirilmelidir?
C) Germinal A) Realizm - romantizm B) Romantizm - sembolizm
D) Genç Werther’in Acıları C) Klasisizm - romantizm D) Sembolizm - realizm
E) Wilhelm Tell E) Klasisizm - realizm
161