Page 39 - 3 Adım AYT Felsefe Grubu
P. 39
PSİKOLOJİ
AYT 2.
ADIM
Öğrenme, Bellek, Düşünme - 1
1. Fobi, herhangi bir şeyden duyulan yoğun ve mantık dışı korkudur. 5. Flaş bellek, üzerinden çok uzun bir zaman geçmiş olsa bile
Temelde korkutucu olmayan bir uyaran aynı anda başka bir belli bir olayın ve o olayla birlikte yer alan rastlantısal olayların
korkutucu uyaranla birleştiğinde kişide aşırı bir tepkiye yol canlı bir şekilde hatırlanmasıdır. İnsanlar kişisel veya ortak
açabilir. toplumsal geçmişe ait bazı önemli olaylara ilişkin son derece
net anılara sahip olabilmektedir.
Buna göre fobilerin aşağıdaki öğrenme türlerinden hangisi
ile kazanıldığı söylenebilir? Buna göre aşağıdakilerden hangisi verilen tanıma uygun
bir örnektir?
A) Model alarak öğrenme
A) Ders çalışırken dışarıdan gelen müzik sesinin farkına va-
B) Koşullanma yoluyla öğrenme
ran Gülhan’ın öğrenmeye çalıştığı bilgileri müziğin ritmi
C) Bilişsel öğrenme
ile zihninden daha kolay çağırması
D) Deneme yanılma yoluyla öğrenme
B) Yıllar önce bir yakınının kaza haberini alan Esra’nın o sı-
E) Kavrayış yoluyla öğrenme rada ne yapıyor olduğunu anbean hatırlaması
C) Can’ın çocukluk döneminde annesi ile geçirdiği güzel anı-
larını birdenbire hatırlaması
2, 3 ve 4. soruları parçaya göre cevaplayınız.
D) Bir konuyu belli parçalara ayırarak ve düzenli tekrarlar ya-
Bir yaşındaki Albert beyaz bir fareye her baktığında Watson, parak çalışan Mehmet’in sınav anında soruları kolaylıkla
çekiçle metale vurarak yüksek bir ses çıkarmış ve bu şekilde cevaplaması
bebeğin korkmasına neden olmuştur. Belli bir süre sonra çocuk E) 50 yaşlarındaki Şencan’ın gençlik ve yetişkinlik yıllarına
artık yalnız beyaz fareden değil, oyuncak tavşan gibi sakalı ve ait anılarını kolaylıkla hatırlaması
tüyü olan her şeyden korkmaya başlamıştır.
2. Albert’in beyaz fare dışında diğer şeylerden de korkmaya 6. 9. sınıfa henüz başlayan Akif, öğrenci numarasını yeni edinmiş
başlaması aşağıdaki kavramlardan hangisi ile ilgilidir? olmasına rağmen kişisel bilgilerini yazdığı form ve evraklara
A) Koşullu tepki ortaokul öğrenci numarasını yazmaya devam etmektedir.
B) Sönme Bu durumun nedeni aşağıdakilerden hangisi olabilir?
C) Genelleme A) Bir alandaki öğrenmenin başka bir alandaki öğrenmeyi
olumlu etkilemesi
D) Kendiliğinden geri gelme
B) Bir alandaki öğrenmenin başka bir alana aktarılması
E) Ayırt etme
C) Önceki öğrenmenin yeni öğrenmeyi unutturması
3. Bu deneyde “koşulsuz tepki” aşağıdakilerden hangisidir?
D) Yeni öğrenmenin eski öğrenmeyi unutturması
A) Yüksek sesten korkma E) Sonradan öğrenilen bilgilerin önceden öğrenilenlere göre
B) Beyaz fareden korkma daha kolay hatırlanması
C) Tüylü oyuncaklardan korkma
7. Bir lisede 11. sınıfa devam eden Ali, meslek seçimi konusunda
D) Fareye benzediği için tavşandan korkma tereddüt yaşamaktadır. Annesi ve babası hukukçu olduğundan
onun da bu alana yönelmesini istemektedirler. Fakat Ali yalnız
E) Her şeyden korkma
çalışmayı seven, topluluk içerisinde uzun süre bulunmaktan
hoşlanmayan bir yapıya sahiptir. Okul rehber öğretmeni Ali’ye
sosyal zekâya sahip olma gerekliliği daha az olan bir meslek
4. Albert’in bir süre sonra fareye benzeyen diğer hayvanlardan seçmesini tavsiye etmiştir.
ya da tüylü oyuncaklardan artık korkmadığı düşünüldüğünde
bu durum aşağıdaki kavramlardan hangisi ile ifade edilir? Buna göre aşağıdaki mesleklerden hangisi rehber öğretmenin
Ali’ye önerebileceği mesleklerden biri olabilir?
A) Koşullu tepki
A) Avukatlık
B) Sönme
B) Tiyatro oyunculuğu
C) Genelleme C) Turizm rehberliği
D) Kendiliğinden geri gelme D) Gemi makinistliği
E) Ayırt etme E) Pazarlamacılık
37