Page 42 - 3 ADIM AYT FELSEFE GRUBU
P. 42

PSİKOLOJİ                                                                                    3. ADIM




        5.   Edimsel koşullanma yoluyla öğrenmede etki kanunu basit     7.     Aşağıdaki seçeneklerden hangisindeki örnek tanımına
            görünür ama önemlidir. Belirli bir durumda, organizmayı   uygun değildir?
            doyuma ulaştıran, hoş etkileri olan tepkilerin tekrarlanma   sıklığı
                                                                   A)  Duyusal bellek: Duyu organlarına çevreden gelen bilgileri
            artar; organizmayı tatmin etmeyen veya nahoş etki bırakan
                                                                      alan ve çok kısa bir süre saklayan ilk bellektir.
            tepkilerin tekrarlanma sıklığı azalır. Yani organizma davranışının
            sonucunda olumlu bir tepki ile karşılaşırsa davranışı yapma         Örnek: Yoldaki çınar ağacını görmek
            sıklığını artıracaktır.                                B)  Kısa süreli bellek: Duyusal bilgilerin üzerine eklemeler
                                                                      yaparak uzun süreli belleğe gönderen aktif bir bellektir.
            Buna göre aşağıdakilerden hangisi edimsel koşullanma
            yoluyla öğrenmede etki kanununu örneklendirir?               Örnek: Bir telefon numarasını çevirirken numaraları akılda
                                                                      tutmak
            A)  Uzun süren gemi yolculuğu nedeniyle yetersiz uyarılmaya
                                                                   C)  Uzun süreli bellek: Yeni gelen bilgileri eskilerle ilişkilendirerek
                 maruz kalan bir kişinin aşırı derecede rahatsız olması
                                                                      saklayan pasif bir bellektir.
                 üzerine uyarıcıya ihtiyaç duyması
                                                                         Örnek: Çocukluk arkadaşının adını hatırlamak
            B)  Dişçiden korkan bir çocuğun çocukken gittiği dişçinin
                                                                   D)  İşlemsel bellek: Bir işlemin nasıl yapıldığıyla ilgili bilgilerin
                  olduğu binaya girerken ıspanak yemeği kokusu alması
                                                                      saklandığı uzun süreli bir bellektir.
                  nedeniyle ıspanak yemeğinden nefret etmesi
                                                                         Örnek: Bir müzik aletini çalmak
            C)  Uzun süre yazı yazdığında çok yorulan bir çocuğun yazı
                                                                   E)  Semantik bellek: Bilginin anlamlı hâle gelmesini sağlayan
               yazma işi her seferinde yorulma ile bittiği için davranışı
                                                                      uzun süreli bir bellektir.
               tekrar etmek istememesi üzerine her seferinde yorgunluk
               hissetmeyecek kadar az yazması ve çevresindekilerin                 Örnek: Çocukluk dönemi ile ilgili bir anıyı hatırlamak
               bundan hoşnutluklarını dile getirmesi ile yazma davranışını
               zaman içinde artırması
            D)  Annesinin  çocukken  hazırladığı  mavi  desenli  yemek  ta-
               bağında yemek yerken yaşadığı doygunluk ve keyif hissi
               nedeniyle bir bireyin, ileride mavi desenli yemek tabakları
               satın almayı tercih etmesi
            E) Tavşanlardan korkan bir çocuğun önce tavşan resmi gös-
               terilerek,  ardından  tavşan  sesi  dinletilerek  ve  kademeli
               olarak tavşanın çocuğa yaklaştırılması yoluyla çocuğun   8.      Doğrudan gözlenemeyen ve karmaşık bir yapı olan zekâ, farklı
               artık tavşandan korkmamaya başlaması                bakış açılarını savunan kuramlar tarafından farklı şekillerde
                                                                   tanımlanır. Tek etmen kuramına göre zekâ; soyut düşünme,
                                                                   problem çözme, çevreye uyma yeteneği gibi genel bir zihin
                                                                   gücüdür. Çift etmen kuramına göre zekâ, genel bir zihin gücü
                                                                   yanında çeşitli alanlardaki özel yeteneklerin oluşturduğu güçtür.
                                                                   Çok etmen kuramına göre ise zekâ, birçok özel yeteneğin bir
                                                                   araya gelmesinden oluşan genel bir zihin seviyesidir. Zekânın
                                                                   bugün için belirlenmiş kesin bir tanımı yoktur. Belirlenmiş bir
                                                                   tanımı olmadığı gibi yapılan tanımlarda da eksik yanlar görül-
                                                                   mektedir. Bunun için zekânın ne olduğuna ilişkin tartışmalar
        6.     Yapılan bir çalışmada daha önce oldukça sorunlu bir aile yaşantısı   geçmişte olduğu gibi bugün de  hâlâ yapılmaktadır. Buna
            geçirmiş ve bir süre psikiyatri kliniğinde kalmış çocuklarla 30   rağmen zekâya ilişkin tüm kuramlar zekânın kalıtımla kuşaktan
            yıl sonra görüşülmüş, daha durağan ve geleneksel bir yaşam   kuşağa aktarılan; deneyim, öğrenme ve çevresel etkenlerle
            kurmuş olanların, çocukluklarını “daha normal” hatırladıkları   de belli ölçüde şekillenebilen bir yapı olduğunu kabul eder.
            tespit edilmiştir.
                                                                       Buna göre aşağıdakilerden hangisine ulaşılamaz?
                 Bu parçadan bellekle ilgili aşağıdaki yargılardan hangisine
               ulaşılabilir?                                       A)  Zekânın genetik bir yönü de vardır.
                                                                   B)  Zekânın farklı tanımları vardır.
            A)  Bellek yeniden yapılandırma özelliğine sahiptir.
                                                                   C)  Çift etmen kuramı zekânın farklı yeteneklerle ilişkili olduğu
            B)  Bellek hatırlama sürecinde belli stratejiler geliştirebilir.
                                                                      üzerinde durur.
            C)  Tekrar sayısı arttıkça bilgiler bellekten daha kolay çağrılabilir.
                                                                   D)  Tek etmen kuramı zekâyı genel bir zihin gücü olarak kabul
            D)  Bilgiler gruplandırılırsa bellekten daha kolay geri getirilebilir.
                                                                      eder.
            E)  Bellek yaşama özgü anıların saklandığı bir alandır.
                                                                   E)  Zekâ kavramının eksik olmayan bir tanımı yapılabilir.



        40
   37   38   39   40   41   42   43   44   45   46   47