Page 40 - 3 ADIM AYT FELSEFE GRUBU
P. 40

PSİKOLOJİ                                                                                    2. ADIM




        8.    Pekiştireç, bir davranışın tekrarlanma olasılığını arttıran uya-  11.    Newton, Einstein, Kekule veya Oberth gibi üstün başarılı kişileri
            rıcılardır. Motivasyonun kaynağı da pekiştireçlerdir. Olumlu   nispeten daha az yaratıcı bilim insanı veya teknisyenden ayıran
            pekiştireç, organizmaya verildiğinde davranışın ortaya çıkma   şey nedir? Bu sadece ilgi alanları, görevlerine bağlılıkları,
            sıklığını arttıran uyarıcıdır. Olumsuz pekiştireç ise ortadan kal-  başarı odaklı çalışmaları, sabırlı ve kararlı olma gibi karakter
            dırıldığı zaman davranışın görülme sıklığını arttıran uyarıcıdır.  farklılıkları mıdır? Edison bir keresinde “Bir buluş, %1 ilham
                                                                   %99 alın teridir.” demiştir. Ünlü Alman yazar Goethe de dâhiliğin
            Buna göre aşağıdakilerden hangisi olumsuz pekiştirece
                                                                   çalışmak demek olduğunu iddia etmiştir.
            örnektir?
                                                                   Buna göre aşağıdaki yargılardan hangisi bu açıklamayı
            A)  Derse  katılan  öğrencinin  öğretmeni  tarafından  takdir
               edildiğinde derse katılımının artması               desteklemektedir?
            B)  Çocuğunun ders çalışırken dışarıdan gelen gürültüden   A)  Yaratıcılık çalışarak elde edilen bir yetenektir.
               rahatsız olduğunu fark eden annenin pencereyi kapatması  B)  Dâhilerin ortak özelliği kalıtsal donanımlarının güçlü
            C)  Satrançta başarı gösteren öğrenciye madalya verilince   olmasıdır.
               başarısını devam ettirmesi
                                                                   C)  İlham gelmeden yaratıcı zekâ devreye giremez.
            D)  Derse hep zamanında gelen öğrencinin, öğretmenden
                                                                   D)  Yetenek yoksa çalışmak başarılı sonuç doğurmaz.
               aldığı onur belgesi sonrası bu davranışını sürdürmesi
            E)  Derslerine çalışmadığı için oyun oynaması yasaklanan bir   E)  Başarılı kişiler üstün akademik zekâya sahiptirler.
               çocuğun, ödevini yaptıktan sonra oyun oynamasına izin
               verilmesi




        9.   7 yaşındaki Özgür’e ailesi dişlerinin daha estetik gözükmesi için
            diş teli taktırır. Diş teli taktırdıktan sonra da kontrol için ayda
            bir kere dişçiye gitmesi gerekmektedir. Dişçiye her gittiğinde
            gerildiği için kalbi hızlı atmaktadır. Dişçinin muayenehanesine
            giderken her seferinde 7-A numaralı tramvayı kullanmaktadırlar.
            Özgür bir süre sonra herhangi bir zamanda 7-A numaralı
            tramvayı her gördüğünde kalbinin hızlı attığını fark eder.

            Verilen örnekte, Özgür’ün dişçiye gittikten sonra tramvaya
                                                               12.   Dil insanların duygu, düşünce ve isteklerini sadece ses ya da
            verdiği tepki hangi kavramla açıklanabilir?
                                                                   yazı ile değil; davranışlar, jestler, mimikler, işaretler vb. aracılığı
            A) Koşulsuz uyarıcı         B) Koşullu tepki         C) Nötr uyarıcı  ile yansıtan iletişim ve anlaşma aracıdır. İletişim ve anlaşma
                            D) Koşullu uyarıcı       E) Koşulsuz tepki  aracı olan dil aynı zamanda düşünceleri biçimlendirme işlevine
                                                                   de sahiptir. Dil üst düzey bir bilişsel süreçtir. Düşünmek, akıl
                                                                   yürütmek, problem çözmek, yeni şeyler üretmek için dil kullanılır.
                                                                   Bellek geliştirmede kullanılan gruplama, hikâye oluşturma, bağlantı

        10.     I. Mehmet ne kadar çabalarsa çabalasın balık tutamadığı için   kurma vb. teknikler dil aracılığı ile gerçekleşir. Dil aracılığı ile
            artık başaramayacağını düşünerek balık tutmaya çalışmaktan   bellekte depolanan bilgiler, düşünceye ve davranışa temel olur.
            vazgeçmiştir.                                          Özel olarak dil, politikada hitabet ve yazı sanatı olarak da çok
            II. Eğitime çok önem verdiğinden Ayşe’nin bir an evvel  önemlidir. Meydanda, salonda, radyoda, ekranda konuşulan ve
            okula yazılmasını isteyen annesi, doktorunun Ayşe’nin parmak,  konuşmacının kitleyi etkileyen dili, sonuca ulaşmakta büyük rol
            kas ve zihin gelişiminin henüz okula başlaması için yeterli  oynar, başarı sağlar. Bir konuşma ile yükselen, bir tek nutukla
            olmadığını söylemesi üzerine, bunu ertesi seneye ertelemek  yıkılıp giden politikacılar vardır.
            durumunda kalmıştır.
                                                                   Bu parçadan hareketle aşağıdakilerden hangisine
            Verilen maddeler sırasıyla öğrenmeyi etkileyen aşağıdaki
                                                                   ulaşılamaz?
            faktörlerden hangisinin kapsamında ele alınabilir?
                          I                                       II
                                                                   A)  Dilin düşünme ve akıl yürütmede önemli bir rolü vardır.
            A)  Olgunlaşma                     Güdülenme
                                                                   B)  Dil, düşünebilmenin zeminini açar.
            B)  Güdülenme                     Olgunlaşma
                                                                   C)  Siyasette dili kullanma biçimi oldukça önemlidir.
            C)  Olgunlaşma                    Öğrenilmişlik çaresizlik
                                                                   D)  İnsanın ne düşündüğü onu ifade etme biçiminden çok
            D)  Öğrenilmiş çaresizlik      Olgunlaşma                    daha önemlidir.
            E)  Öğrenilmiş çaresizlik      Türe özgü hazır olma    E)  Bir hikâyenin içeriği kadar üslubu da büyük bir öneme sahiptir.




        38
   35   36   37   38   39   40   41   42   43   44   45