Page 40 - 3 Adım AYT Felsefe Grubu
P. 40
PSİKOLOJİ 2. ADIM
8. Pekiştireç, bir davranışın tekrarlanma olasılığını arttıran uya- 11. Newton, Einstein, Kekule veya Oberth gibi üstün başarılı kişileri
rıcılardır. Motivasyonun kaynağı da pekiştireçlerdir. Olumlu nispeten daha az yaratıcı bilim insanı veya teknisyenden ayıran
pekiştireç, organizmaya verildiğinde davranışın ortaya çıkma şey nedir? Bu sadece ilgi alanları, görevlerine bağlılıkları,
sıklığını arttıran uyarıcıdır. Olumsuz pekiştireç ise ortadan kal- başarı odaklı çalışmaları, sabırlı ve kararlı olma gibi karakter
dırıldığı zaman davranışın görülme sıklığını arttıran uyarıcıdır. farklılıkları mıdır? Edison bir keresinde “Bir buluş, %1 ilham
%99 alın teridir.” demiştir. Ünlü Alman yazar Goethe de dâhiliğin
Buna göre aşağıdakilerden hangisi olumsuz pekiştirece
çalışmak demek olduğunu iddia etmiştir.
örnektir?
Buna göre aşağıdaki yargılardan hangisi bu açıklamayı
A) Derse katılan öğrencinin öğretmeni tarafından takdir
edildiğinde derse katılımının artması desteklemektedir?
B) Çocuğunun ders çalışırken dışarıdan gelen gürültüden A) Yaratıcılık çalışarak elde edilen bir yetenektir.
rahatsız olduğunu fark eden annenin pencereyi kapatması B) Dâhilerin ortak özelliği kalıtsal donanımlarının güçlü
C) Satrançta başarı gösteren öğrenciye madalya verilince olmasıdır.
başarısını devam ettirmesi
C) İlham gelmeden yaratıcı zekâ devreye giremez.
D) Derse hep zamanında gelen öğrencinin, öğretmenden
D) Yetenek yoksa çalışmak başarılı sonuç doğurmaz.
aldığı onur belgesi sonrası bu davranışını sürdürmesi
E) Derslerine çalışmadığı için oyun oynaması yasaklanan bir E) Başarılı kişiler üstün akademik zekâya sahiptirler.
çocuğun, ödevini yaptıktan sonra oyun oynamasına izin
verilmesi
9. 7 yaşındaki Özgür’e ailesi dişlerinin daha estetik gözükmesi için
diş teli taktırır. Diş teli taktırdıktan sonra da kontrol için ayda
bir kere dişçiye gitmesi gerekmektedir. Dişçiye her gittiğinde
gerildiği için kalbi hızlı atmaktadır. Dişçinin muayenehanesine
giderken her seferinde 7-A numaralı tramvayı kullanmaktadırlar.
Özgür bir süre sonra herhangi bir zamanda 7-A numaralı
tramvayı her gördüğünde kalbinin hızlı attığını fark eder.
Verilen örnekte, Özgür’ün dişçiye gittikten sonra tramvaya
12. Dil insanların duygu, düşünce ve isteklerini sadece ses ya da
verdiği tepki hangi kavramla açıklanabilir?
yazı ile değil; davranışlar, jestler, mimikler, işaretler vb. aracılığı
A) Koşulsuz uyarıcı B) Koşullu tepki C) Nötr uyarıcı ile yansıtan iletişim ve anlaşma aracıdır. İletişim ve anlaşma
D) Koşullu uyarıcı E) Koşulsuz tepki aracı olan dil aynı zamanda düşünceleri biçimlendirme işlevine
de sahiptir. Dil üst düzey bir bilişsel süreçtir. Düşünmek, akıl
yürütmek, problem çözmek, yeni şeyler üretmek için dil kullanılır.
Bellek geliştirmede kullanılan gruplama, hikâye oluşturma, bağlantı
10. I. Mehmet ne kadar çabalarsa çabalasın balık tutamadığı için kurma vb. teknikler dil aracılığı ile gerçekleşir. Dil aracılığı ile
artık başaramayacağını düşünerek balık tutmaya çalışmaktan bellekte depolanan bilgiler, düşünceye ve davranışa temel olur.
vazgeçmiştir. Özel olarak dil, politikada hitabet ve yazı sanatı olarak da çok
II. Eğitime çok önem verdiğinden Ayşe’nin bir an evvel önemlidir. Meydanda, salonda, radyoda, ekranda konuşulan ve
okula yazılmasını isteyen annesi, doktorunun Ayşe’nin parmak, konuşmacının kitleyi etkileyen dili, sonuca ulaşmakta büyük rol
kas ve zihin gelişiminin henüz okula başlaması için yeterli oynar, başarı sağlar. Bir konuşma ile yükselen, bir tek nutukla
olmadığını söylemesi üzerine, bunu ertesi seneye ertelemek yıkılıp giden politikacılar vardır.
durumunda kalmıştır.
Bu parçadan hareketle aşağıdakilerden hangisine
Verilen maddeler sırasıyla öğrenmeyi etkileyen aşağıdaki
ulaşılamaz?
faktörlerden hangisinin kapsamında ele alınabilir?
I II
A) Dilin düşünme ve akıl yürütmede önemli bir rolü vardır.
A) Olgunlaşma Güdülenme
B) Dil, düşünebilmenin zeminini açar.
B) Güdülenme Olgunlaşma
C) Siyasette dili kullanma biçimi oldukça önemlidir.
C) Olgunlaşma Öğrenilmişlik çaresizlik
D) İnsanın ne düşündüğü onu ifade etme biçiminden çok
D) Öğrenilmiş çaresizlik Olgunlaşma daha önemlidir.
E) Öğrenilmiş çaresizlik Türe özgü hazır olma E) Bir hikâyenin içeriği kadar üslubu da büyük bir öneme sahiptir.
38