Page 110 - 3 ADIM DENEME SINAVI (TYT) TYT KİTAP 3.ADIM
P. 110
TYT • TÜR 3. ADIM • 3. DENEME
25. Sabahattin Kudret, şiirin en büyük cevheri olan dil 26. ‘‘Yapmak bilmektir, bilmek yapmaktır.” “Söylenen her
konusunda oldukça duyarlıdır. Şiirlerini toplu olarak söz, biri tarafından söylenmiştir.” Şilili iki bilim insanı,
okuduğumuzda dile, Türkçeye çok önem verdiği gö- Humberto R. Maturana ve Francisco G. Varela, Bilgi
rülür. Ona göre şiirin dili, düşünceyle duyguyu akta- Ağacı isimli eserleriyle bu iki özdeyişi geliştirdikleri
ran bir araç değildir. Şiir, düşünceyle duygunun dile biyolojik teoriyle açıyor. Yazarlar ‘bilmenin biyolo-
dönüşmesi, dille özdeşleşmesidir. Bu özdeşleşmenin jisi’ni basit ve akıcı bir dille, bol örnekle anlatırken
sonucunda şiirde dil, anlamı da aşar. Sözcükler ve aynı zamanda bizi biyoloji dünyasının abecesinde bir
sözcük düzeni olmadan düşünmenin ve duymanın yolculuğa çıkarıyor... Şili’de liselerde, ABD’de üniver-
olanağı bulunmadığına göre düşünmekle duyma- sitelerde ders kitabı olarak okutulan bu metin, için-
nın, giderek yaşamanın en gerçek, en yoğun biçimi deki derin biyolojik analizlere rağmen yalnızca biyo-
dilin yoğunluğuna bağlıdır. Ona göre, nesne ve dil logların veya yaşam bilimcilerin kavrayabileceği bir
doğayı ve insanı simgeleyen iki kavramdır. Bu bö- eser olmaktan uzak. Aksine bu kitap, bilime merak
lünmezliğin, bu birlikteliğin çemberinde dil onu daha duymaya yeni başlamış bir okur için dahi cezbedici.
çok ilgilendirmiştir. Nesnelerin dünyasına dille ulaş- Yazarlar her adımda önce uzlaşılmış tanım ve fikir-
mış, tatlarını da onları imleyen sözcüklerden almıştır. leri basitçe sunuyor, ardından kendi teorilerini bun-
“Dilin nesneler dünyasını kurmasındaki pay, nesne- lara eklemliyor. Böylece kitabın içeriğinde bu alanla
lerin dili kurmasındaki paydan çok daha büyüktür.” iç içe olmayan okurun hevesini kıracak hiçbir engel
Şiirlerinde sözcüklerin çağrışımlarından yararlanmış- kalmıyor.
tır. Sözcüklerdeki sesten ve biçimden gelen uyuma
Bu parçada Bilgi Ağacı ile ilgili aşağıdakilerden
büyük önem vermiştir.
hangisine değinilmemiştir?
Bu parçaya göre Sabahattin Kudret’in şiirdeki dil
A) Yazarların üzerinde anlaşılmış fikirlerle kendi
anlayışı aşağıdakilerden hangisidir?
fikirlerini bağdaştırdığına
A) Dil, şiirde anlamı en belirgin şekilde vermelidir.
B) Uzman kişilerin yanında bilime ilgi duyan kişiler
B) Şiir dilini oluşturmada nesneler sadece bir araçtır. için yazıldığına
C) Şiir dilinde günlük dilden faydalanılır. C) Farklı eğitim kademeleri ve ülkelerde temel eser
olarak okutulduğuna
D) Şiir dilindeki kelimelerin gerçekliği önemlidir.
D) Yazıldığı alanı, başlangıç noktasından yola
E) Şiirde sözcüklerin çağrışımları önemlidir.
çıkarak ele aldığına
E) Ayrıntılı çözümlemelerin karmaşık olmayan bir
biçimde sunulduğuna
108 Diğer sayfaya geçiniz.