Page 110 - 3 ADIM DENEME SINAVI (TYT) TYT KİTAP 3.ADIM
P. 110

TYT • TÜR                                                             3. ADIM • 3. DENEME

            25.   Sabahattin  Kudret,  şiirin  en  büyük  cevheri  olan  dil   26. ‘‘Yapmak bilmektir, bilmek yapmaktır.” “Söylenen her
                konusunda oldukça duyarlıdır. Şiirlerini toplu olarak   söz, biri tarafından söylenmiştir.” Şilili iki bilim insanı,
                okuduğumuzda dile, Türkçeye çok önem verdiği gö-  Humberto R. Maturana ve Francisco G. Varela, Bilgi
                rülür. Ona göre şiirin dili, düşünceyle duyguyu akta-  Ağacı  isimli  eserleriyle  bu  iki  özdeyişi  geliştirdikleri
                ran bir araç değildir. Şiir, düşünceyle duygunun dile   biyolojik  teoriyle  açıyor.  Yazarlar  ‘bilmenin  biyolo-
                dönüşmesi, dille özdeşleşmesidir. Bu özdeşleşmenin   jisi’ni  basit  ve  akıcı  bir  dille,  bol  örnekle  anlatırken
                sonucunda şiirde dil, anlamı da aşar. Sözcükler ve   aynı zamanda bizi biyoloji dünyasının abecesinde bir
                sözcük  düzeni  olmadan  düşünmenin  ve  duymanın   yolculuğa çıkarıyor... Şili’de liselerde, ABD’de üniver-
                olanağı  bulunmadığına  göre  düşünmekle  duyma-  sitelerde ders kitabı olarak okutulan bu metin, için-
                nın, giderek yaşamanın en gerçek, en yoğun biçimi   deki derin biyolojik analizlere rağmen yalnızca biyo-
                dilin  yoğunluğuna  bağlıdır.  Ona  göre,  nesne  ve  dil   logların  veya  yaşam  bilimcilerin  kavrayabileceği  bir
                doğayı  ve  insanı  simgeleyen  iki  kavramdır.  Bu  bö-  eser olmaktan uzak. Aksine bu kitap, bilime merak
                lünmezliğin, bu birlikteliğin çemberinde dil onu daha   duymaya yeni başlamış bir okur için dahi cezbedici.
                çok ilgilendirmiştir. Nesnelerin dünyasına dille ulaş-  Yazarlar her adımda önce uzlaşılmış tanım ve fikir-
                mış, tatlarını da onları imleyen sözcüklerden almıştır.   leri basitçe sunuyor, ardından kendi teorilerini bun-
                “Dilin nesneler dünyasını kurmasındaki pay, nesne-  lara eklemliyor. Böylece kitabın içeriğinde bu alanla
                lerin  dili  kurmasındaki  paydan  çok  daha  büyüktür.”   iç içe olmayan okurun hevesini kıracak hiçbir engel
                Şiirlerinde sözcüklerin çağrışımlarından yararlanmış-  kalmıyor.
                tır. Sözcüklerdeki sesten ve biçimden gelen uyuma
                                                              Bu parçada Bilgi Ağacı ile ilgili aşağıdakilerden
                büyük önem vermiştir.
                                                              hangisine değinilmemiştir?
                Bu parçaya göre Sabahattin Kudret’in şiirdeki dil
                                                              A)  Yazarların  üzerinde  anlaşılmış  fikirlerle  kendi
                anlayışı aşağıdakilerden hangisidir?
                                                                fikirlerini bağdaştırdığına
                A)  Dil, şiirde anlamı en belirgin şekilde vermelidir.
                                                              B)  Uzman kişilerin yanında bilime ilgi duyan kişiler
                B)  Şiir dilini oluşturmada nesneler sadece bir araçtır.  için yazıldığına
                C)  Şiir dilinde günlük dilden faydalanılır.  C)  Farklı eğitim kademeleri ve ülkelerde temel eser
                                                                olarak okutulduğuna
                D)  Şiir dilindeki kelimelerin gerçekliği önemlidir.
                                                              D)  Yazıldığı  alanı,  başlangıç  noktasından  yola
                E)  Şiirde sözcüklerin çağrışımları önemlidir.
                                                                çıkarak ele aldığına

                                                              E)  Ayrıntılı  çözümlemelerin  karmaşık  olmayan  bir
                                                                biçimde sunulduğuna



























                                                       108                           Diğer sayfaya geçiniz.
   105   106   107   108   109   110   111   112   113   114   115