Page 111 - 3 ADIM DENEME SINAVI (TYT) TYT KİTAP 3.ADIM
P. 111
TYT • TÜR 3. ADIM • 3. DENEME
27. Canlıların en güçlü dürtülerinden biri var olmak ve 28. Gelişen, yeni doruklar kazanan dil değerleri; her şair
varlığını sürdürmektir. Dış dünyadan gelen tehlike- için ayrı bir basamak hatta gizil bir güç yaratır. Buna
karşılık, bu yeni seslere hiç kulak kabartmayan şairler
lere karşı bütün canlılar, tehlikeyi ortadan kaldırmak
olgunluk sınırına girdikten sonra biraz yozlaşıyorlar.
için kaçma veya savunma davranışlarıyla içgüdü-
Şiirsel coşkuları bir yerde tıkanıyor. Bakışları köreli-
sel olarak kendilerini korurlar. Kaçma ve savunma yor. Kendi çıkışları artık başka deneylerle sınanma-
işlemleri sadece biyolojik tepkiler değildir. Bu tarz maya, parıldamamaya başlıyor. Oysa geçmişte, kar-
davranışlarda karmaşık benlik işlemleri de devreye şılarına çıkan bazı dizeler onlarda büyük gerilimler
girmektedir. Ancak benliğin savunma düzenekleri de- yaratır, şiirsel bir açlık uyandırırdı. Öyle olmamaya
başlıyor artık. Her şairin tek tek çabası dışında, on-
nildiğinde dış tehlikelere karşı olan savunmalar akla
ların bileşkesi hâlinde, ülkede bir çeşit kendi kendini
getirilmemelidir. Benliğin savunma düzenekleri, ça-
yazan müşterek bir şiir vardır. O şiirde kendilerine yer
tışma ve bunaltıya karşı kullanılan benlik işlemleridir. bulamıyorlar.
Bu düzenekler çoğunlukla bilinç dışı süreçlerdir. Bu
Bu parçada asıl anlatılmak istenen aşağıdakiler-
süreçlerde birey ne tehlikenin ne de kullandığı savun-
den hangisidir?
maların bilincindedir.
A) Şairler, belirli bir olgunluğa eriştikten sonra şiir
Bu parçada aşağıdakilerin hangisine değinilme- anlayışlarında herhangi bir değişikliğe gitmeyi
miştir? sakıncalı görürler.
B) Şairlerin sürekli arayış içinde olması ve farklı
A) Canlılar iç ve dış tehlikelerle karşı karşıyadır.
şeyleri deneme cesaretleri bir toplumun
B) Canlılar tehlike anında korunma durumuna geçer. edebiyatını ileriye taşır.
C) Kaçma ve savunma, korunma yöntemlerindendir. C) Her yeni şiir anlayışı hem kendinden önceki hem
de yazıldığı dönemindeki şiir anlayışlarıyla çatışır.
D) Benliğin savunma düzenekleri bulunmaktadır.
D) Yeni şairlere kayıtsız kalan şair, dönemin şiir
E) Tehlike anında birey bilinçle hareket eder. anlayışının dışında kalır.
E) Kendini tekrar etmek istemeyen her şair, başka
şairlerin şiirlerini bir sıçrama tahtası olarak
kullanmalıdır.
29. Aksal, sözcüklerin ve sözcükleri oluşturan heceler-
deki seslerin uyumuna büyük bir itina göstermiştir.
Şiirlerini oluşturan dizelerde bir uyum etkisi sağlamak
için aynı sesleri, aynı harfleri ya da heceleri kullana-
rak ses yinelemesi denilen şiir sanatına başvurur. Bu
doğal bir sonuçtur bazen, bazen de özellikle başvu-
rulan bir sanattır. Yazın Terimleri Sözlüğü ’nde örnek
olarak Faruk Nafiz Çamlıbel’in ---- dizesi verilmiştir.
Bu parçada boş bırakılan yere düşüncenin akışı-
na göre aşağıdakilerden hangisi getirilemez?
A) “İlk sevgiye benzeyen ilk acı, ilk ayrılık”
B) “Sonra dönen dönerken inleyen tekerlekler”
C) “Bu ıslıkla uzayan, dönen, kıvrılan yollar”
D) “Baba ocağından yar kucağından”
E) “Yalnız ben alçıdan bir heykel gibi”
109 Diğer sayfaya geçiniz.