Page 111 - 3 ADIM DENEME SINAVI (TYT) TYT KİTAP 3.ADIM
P. 111

TYT • TÜR                                                             3. ADIM • 3. DENEME

            27.   Canlıların  en  güçlü  dürtülerinden  biri  var  olmak  ve   28.   Gelişen, yeni doruklar kazanan dil değerleri; her şair
                varlığını  sürdürmektir.  Dış  dünyadan  gelen  tehlike-  için ayrı bir basamak hatta gizil bir güç yaratır. Buna
                                                             karşılık, bu yeni seslere hiç kulak kabartmayan şairler
                lere karşı bütün canlılar, tehlikeyi ortadan kaldırmak
                                                             olgunluk sınırına girdikten sonra biraz yozlaşıyorlar.
                için  kaçma  veya  savunma  davranışlarıyla  içgüdü-
                                                             Şiirsel coşkuları bir yerde tıkanıyor. Bakışları köreli-
                sel   olarak kendilerini korurlar. Kaçma ve savunma   yor. Kendi çıkışları artık başka deneylerle sınanma-
                işlemleri  sadece  biyolojik  tepkiler  değildir.  Bu  tarz   maya, parıldamamaya başlıyor. Oysa geçmişte, kar-
                davranışlarda  karmaşık  benlik  işlemleri  de  devreye   şılarına  çıkan  bazı  dizeler  onlarda  büyük  gerilimler
                girmektedir. Ancak benliğin savunma düzenekleri de-  yaratır,  şiirsel  bir  açlık  uyandırırdı.  Öyle  olmamaya
                                                             başlıyor artık. Her şairin tek tek çabası dışında, on-
                nildiğinde dış tehlikelere karşı olan savunmalar akla
                                                             ların bileşkesi hâlinde, ülkede bir çeşit kendi kendini
                getirilmemelidir.  Benliğin  savunma  düzenekleri,  ça-
                                                             yazan müşterek bir şiir vardır. O şiirde kendilerine yer
                tışma ve bunaltıya karşı kullanılan benlik işlemleridir.   bulamıyorlar.
                Bu düzenekler çoğunlukla bilinç dışı süreçlerdir. Bu
                                                             Bu parçada asıl anlatılmak istenen aşağıdakiler-
                süreçlerde birey ne tehlikenin ne de kullandığı savun-
                                                             den hangisidir?
                maların bilincindedir.
                                                             A)  Şairler,  belirli  bir  olgunluğa  eriştikten  sonra  şiir
                Bu  parçada  aşağıdakilerin  hangisine  değinilme-  anlayışlarında  herhangi  bir  değişikliğe  gitmeyi
                miştir?                                         sakıncalı görürler.
                                                             B)  Şairlerin  sürekli  arayış  içinde  olması  ve  farklı
                A)  Canlılar iç ve dış tehlikelerle karşı karşıyadır.
                                                                şeyleri   deneme   cesaretleri   bir   toplumun
                B)  Canlılar tehlike anında korunma durumuna geçer.   edebiyatını ileriye taşır.
                C)  Kaçma ve savunma, korunma yöntemlerindendir.  C)  Her yeni şiir anlayışı hem kendinden önceki hem
                                                                de yazıldığı dönemindeki şiir anlayışlarıyla çatışır.
                D)  Benliğin savunma düzenekleri bulunmaktadır.
                                                             D)  Yeni  şairlere  kayıtsız  kalan  şair,  dönemin  şiir
                E)  Tehlike anında birey bilinçle hareket eder.   anlayışının dışında kalır.
                                                             E)  Kendini tekrar etmek istemeyen her şair, başka
                                                                şairlerin  şiirlerini  bir  sıçrama  tahtası  olarak
                                                                kullanmalıdır.





                                                         29.  Aksal,  sözcüklerin  ve  sözcükleri  oluşturan  heceler-
                                                             deki  seslerin  uyumuna  büyük  bir  itina  göstermiştir.
                                                             Şiirlerini oluşturan dizelerde bir uyum etkisi sağlamak
                                                             için aynı sesleri, aynı harfleri ya da heceleri kullana-
                                                             rak ses yinelemesi denilen şiir sanatına başvurur. Bu
                                                             doğal bir sonuçtur bazen, bazen de özellikle başvu-
                                                             rulan bir sanattır. Yazın Terimleri Sözlüğü ’nde örnek
                                                             olarak Faruk Nafiz Çamlıbel’in ---- dizesi verilmiştir.

                                                             Bu parçada boş bırakılan yere düşüncenin akışı-
                                                             na göre aşağıdakilerden hangisi getirilemez?

                                                             A)  “İlk sevgiye benzeyen ilk acı, ilk ayrılık”
                                                             B)  “Sonra dönen dönerken inleyen tekerlekler”
                                                             C)  “Bu ıslıkla uzayan, dönen, kıvrılan yollar”
                                                             D)  “Baba ocağından yar kucağından”
                                                             E)  “Yalnız ben alçıdan bir heykel gibi”



                                                       109                           Diğer sayfaya geçiniz.
   106   107   108   109   110   111   112   113   114   115   116