Page 113 - 3 ADIM DENEME SINAVI (TYT) TYT KİTAP 3.ADIM
P. 113
TYT • TÜR 3. ADIM • 3. DENEME
33. Zaman algımızın ritmi hep sabit mi kalıyor? 34. Çocuk, yetişkinler için bir tedirginlik kaynağıdır.
Dışımızdaki dünyayı algılamamızın hızlandığı, dola- Çocuğun yetişkinlerin kendisinden beklediği toplum-
yısıyla olayların yavaşladığı izlenimine kapıldığımız sal rolü oynamamasından kaynaklanır bu, zihinlerde-
zamanlar oluyor mu? Ağır çekim gerçek hayatta da ki üstünlük ve zayıflık beklentilerine sığmamasından.
yaşanılan bir olgu mu? Belirli bir zaman kesiti, kimi Ama daha da önemlisi, çocuğun keskin bakışlarının,
durumlarda bizler için daha uzun hâle geliyor mu? Bu bilgisizliğine rağmen yüzüne iliştirebildiği içgüdüsel
konunun bilim açısından henüz net bir yanıtı olmasa alaycılığının, yetişkinlere kendi hayatlarının kurgusal-
da deneylerin sunduğu sistematik olmayan kimi ka- lığını hatırlatan bir tarafı da vardır. Dünya denen şeyi
nıtlar bulunuyor. Bir araştırma kapsamında gözlem- görmemiş, hayat acısı nedir henüz tam öğrenmemiş,
cilere bazı görüntüler izletiliyor. Fakat gözlemciler, deneyimsiz bir varlık; sizin o güne kadar biriktirdiğiniz
ekranda kendilerine yaklaşıyormuş gibi görünen bir tüm değerleri zahmetsizce hiçe sayabilir. Önemli ol-
imge varken kendilerinden uzaklaşıyormuş gibi gö- duğunu düşünmek istediğiniz her şeyin önemini yitir-
rünen bir imgenin olduğu duruma göre süreyi daha diği; kimliklerin, statülerin ve unvanların işe yaramaz
uzun tahmin ediyorlar. Benzer bir etki, deneklere, hâle geldiği bir noktadır bu.
hislerinde etki yaratacak bir içeriğe sahip fotoğraflar
Bu parçada asıl anlatılmak istenen aşağıdakiler-
gösterildiğinde de gerçekleşiyor. Bir kaza anı fotoğ-
den hangisidir?
rafı, dingin doğa fotoğraflarına göre deneklerde daha
uzun süre ekranda kalmış sanısı uyandırıyor. A) Çocuklar, yetişkinlerin değer verdiği birçok şeyin
gerçekte ne kadar anlamsız olduğunu gözler
Aşağıdakilerden hangisi bu parçada sözü edilen
önüne serer.
araştırmanın sonuçlarından biri olabilir?
B) Yetişkinlerin üstünlük, statü, unvan gibi değerli
A) Kişilerin o anki ruhsal durumu, uyaranlara ne
gördükleri toplumsal rollere çocuklar önem
kadar hızlı tepki vereceğini belirleyen temel
vermezler.
etkenlerden biridir.
C) Çocukların hayatın yerleşik düzenini yerle bir
B) Beyin, uyaranlar tarafından dağınık hâlde gelen
eden tutumları yetişkinlerde rahatsızlık yaratır.
bilgileri sistematik olarak düzenleyerek tepkinin
D) Yetişkinlerin gerçekte önemli olmayan toplumsal
hızını belirler.
değerleri çocuklara da dayatması yanlış bir
C) İnsanların duygularını açığa çıkaran uyaranlar,
tutumdur.
akıl ya da duyuları harekete geçiren uyaranlardan
E) Çocuklar, deneyimsiz olsa da içgüdüsel olarak
daha etkilidir.
neyin doğru ya da yanlış olduğunu yetişkinlerden
D) Sakıncalı durumlara işaret eden uyaranlar,
daha iyi bilir.
gerçekte olduğundan daha uzun sürüyormuş gibi
algılanır.
E) Uyaranların hangilerinin kişi için önemli olup
olmadığını, yaşam boyunca edinilen deneyimler
belirler.
111 Diğer sayfaya geçiniz.