Page 112 - 3 ADIM DENEME SINAVI (TYT) TYT KİTAP 3.ADIM
P. 112
TYT • TÜR 3. ADIM • 3. DENEME
30. I. Rivayete göre Leonhard Euler, yüzün altındaki 32. (I) Türk tiyatrosunun gelişmesinde çok önemli katkı-
bütün sayıların ilk altı kuvvetini toplamış; elde ları olan Güntekin, telif tiyatro eserleri yazmış; tercü-
ettiği altı yüz sonucu yerleştirdiği tabloyu günler me adapteler yapmış ve bunların sahnelenmesinde
sonra bile ezberden okuyabilmiş.
etkin rol almıştır. (II) Türk edebiyatının en önemli
II. Yazılı sözcükler konusunda da hafızası çok güçlü isimlerinden biri olan Reşat Nuri Güntekin, edebiyat
olan Leonhard Euler, İlyada destanını ezbere bili- tarihlerinde ve genel okur nezdinde daha çok roman-
yormuş; ölünceye dek metni ezberden okuyabilmiş. cı kimliğiyle tanınsa da tiyatro ile sıkı bir münasebet
III. Leonhard Euler’in gördüğü, okuduğu veya duydu- içinde olmuştur. (III) Tiyatroya dair faaliyetlerinde me-
ğu her şeyi anında belleğine yerleştirdiği, sonra da tin yazarlığı ve çevirmenliğin yanı sıra tiyatro eleştiri-
istediği şeyi buradan çekip çıkarabildiği anlaşılıyor. siyle de yakından ilgilenmiş, yazarlık yaşamı boyun-
ca çok farklı süreli yayınlarda tiyatroya dair onlarca
IV. Matematik alanındaki dehaların çoğu gibi o da ço-
cukluğunda harika çocuk tabir edilen çocuklardandı. eleştiri metni kaleme almıştır. (IV) Öyle ki Reşat Nuri
Güntekin, matbuat âlemine tiyatro eleştirisi metinleri
V. On sekizinci yüzyılın en iyi belleklerinden birine yazarak adım atmıştır, diğer edebî türlerle ilgili kalem
sahip olmakla övünmeye hakkı olan biri varsa o çalışmaları daha sonra başlamıştır. (V) Yazar sağlı-
da Leonhard Euler’dir.
ğında söz konusu metinlerini kitap bütünlüğünde ya-
Bu cümlelerden anlamlı bir bütün oluşturuldu- yımlamamıştır. (VI) Vefatının ardından geçen zaman
ğunda aşağıdakilerden hangisi dışta kalır? içinde bu metinler üzerine çeşitli akademik çalışmalar
A) I B) II C) III D) IV E) V yapılmış, bir de doğrudan doğruya bu eleştiri metinle-
rini bir araya getiren kitap yayımlanmıştır.
Bu parçada numaralanmış cümlelerin hangileri yer
31. Sanatın güzellik kavramıyla ilgili olduğu, güzellik kay- değiştirirse anlam bütünlüğü sağlanmış olur?
naklarının doğurduğu bir duygu ve coşkudan yola
çıktığı bellidir. Ancak uygarlığın çeşitli aşamalarında A) I ve II B) I ve IV C) II ve III
güzellik kavramıyla ölçüsünün çağdan çağa, toplum- D) IV ve V E) V ve VI
dan topluma değiştiği, bundan ötürü sanat üslupla-
rıyla değerlerinin sürekli bir oluşum içinde göründüğü
de açıktır. Bu yüzden çeşitli estetik teorileri doğmuş;
sanat tarihçileri, sanatın tek bir güzellik ülküsünün
anlatımı olmadığını ispatlayan değişik sanat ürünle-
riyle karşılaşmışlardır.
Bu parçadan çıkarılabilecek en kapsamlı yargı
aşağıdakilerden hangisidir?
A) İnsanların duygu ve coşkularından doğan sanat
eserleri, toplumsal olguların değişimiyle doğru-
dan ilişkilidir.
B) Sanat; toplumdan topluma, çağdan çağa deği-
şiklik gösterse de en önemli özelliği estetik olma
çabasıdır.
C) İnsanlar; üzerinde anlaşmaya vardıkları, bütün
za manlara ve toplumlara seslenen bir estetik
anla yışının peşindedir.
D) Sanat, toplumdaki değişim ve gelişmelere ayak
uydurabilmek için yeni estetik anlayışları meyda-
na getirmiştir.
E) İnsanlığın sürekli bir değişim içinde olması, bir-
çok güzellik anlayışının doğmasına zemin hazır-
lamıştır.
110 Diğer sayfaya geçiniz.