Page 51 - 3 Adım TYT Biyoloji
P. 51
BİYOLOJİ TYT 1.
Hücre Zarından Madde Geçişleri ADIM
Bilimsel Yöntem - A
1. “Sıcaklık, moleküllerin kinetik enerjisini artırır ve dağılışlarını 3. Yüksek tuz yoğunluğuna sahip ortamlarda yaşayan bitkilere
hızlandırır.” hipotezini oluşturan bir grup öğrenci aşağıdaki tuzcul (halofit) bitkiler denir. Bu bitkiler hücre içi yoğunluk-
deneyi tasarlamıştır. larını yüksek tutarak bulundukları ortama adapte olmuşlar-
dır. Tuzcul bitki üzerinde yapılan bir deneyde, bitki yaşadığı
ortamdan alınarak tuz yoğunluğunun giderek artırıldığı bir
ortama konuluyor ve bitkideki su tutma kapasitesinin değişimi
ölçülüp şekildeki grafik elde ediliyor.
I, II ve III. deney tüplerine mavi, IV. deney tüpüne ise bir dam-
la kırmızı mürekkep ekleyerek bir süre beklemişler ve bu sü-
renin sonunda,
• I, II ve III. tüplerdeki mavi mürekkebin dağılış hızları karşı-
laştırıldığında en hızlı III, en yavaş I,
• III ve IV. tüplerdeki farklı renklerdeki mürekkeplerden ise
Deney ile ilgili olarak aşağıdaki ifadelerden hangisi
mavi mürekkebin daha hızlı yayılış gösterdiği gözlenmiştir.
söylenemez?
Bu deney ile ilgili olarak,
A) Bitkinin hücrelerinde su tutma kapasitesi en yüksek %1
tuz yoğunluğundadır.
I. Sıcaklık, moleküllerin hareket hızlarını artırmıştır.
B) Tuz yoğunluğu %3’ten yüksek ortam, hücrelerde su kay-
II. Sıcaklık ile birlikte molekül yapısı da hareket hızını etkile-
bına neden olur.
mektedir.
C) Bitkinin alındığı toprağın tuz yoğunluğu %3 olabilir.
III. Mürekkep moleküllerinin hareketi tüp içerisinde homojen
D) Bitkinin, yaşadığı ortamdaki tuz yoğunluğunun iki katına
olarak dağıldıktan sonra duracaktır.
çıkarılması ölümüne neden olabilir.
ifadelerinden hangilerinin doğru olduğu kesin olarak
E) Tuz yoğunluğunun %3’ün altında kalması su tutma kapa-
söylenir?
sitesini artırır.
A) Yalnız I B) Yalnız II C) Yalnız III
D) I ve II E) I, II ve III
4. Bir biyoloji öğretmeni osmoz olayını öğrencilerine gösterebil-
mek için şekildeki deney düzeneğini tasarlıyor ve 1. durumda
ortasında yarı geçirgen zar bulunan U borusuna farklı yoğun-
lukta eşit miktarda sükroz çözeltileri koyuyor. Bir süre sonra
2. Bir grup öğrenci içinde protein bulunan iki ucu bağlanmış 2. durumda a kolundaki sıvı seviyesi azalıyor, b kolundaki
bağırsak parçasını, su ve fehling çözeltisi ile dolu beherde sıvı seviyesi artıyor.
bekleterek bağırsak içinin mor menekşe rengine dönüştüğü-
nü gözlemlemiştir.
Deney ile ilgili olarak,
I. Protein, hidrolize uğramadığı için bağırsak dışına çıkama-
mıştır.
Deneyde 2. durumda görülen değişimin nedeni ile ilgili
II. Bağırsak içi turgor basıncı artmıştır.
aşağıdaki ifadelerden hangisi doğrudur?
III. Beherde bulunan su miktarı azalmıştır.
A) Sükroz hücre zarından geçebilecek boyutta bir moleküldür.
ifadelerinden hangileri doğrudur?
B) a kolundaki çözelti b kolundaki çözeltiye göre daha hiper-
(Fehling çözeltisi, protein ile renk değiştirir.)
toniktir.
A) Yalnız I B) Yalnız III C) I ve II C) a kolundan b koluna sükroz geçmiştir.
D) II ve III E) I, II ve III D) Yoğun sükroz molekülleri osmotik basınca neden olur.
E) b kolundan a koluna su geçmiştir.
49