Page 124 - 3 Adım TYT Türkçe
P. 124

TÜRKÇE                                                                                         2. ADIM




          5-6. soruları aşağıdaki parçaya göre cevaplayınız.      7-8. soruları aşağıdaki parçaya göre cevaplayınız.

            Islık  dili,  özellikle  Giresun  olmak  üzere  Karadeniz’in  birçok      Bir olayı nasıl hatırladığınız, ona ilişkin kafanızda ne gibi alter-
            yöresinde yaygınlık gösterir. Konuşma dilinin kelimeleri, ıslık   natif olaylar yarattığınıza bağlı. Geçmişe dair alternatifler geliş-
            tekniği kullanılarak telaffuz edilir. Bu dilin ortaya çıkışı, kulla-  tirmeye “karşı olgusal düşünme” adı veriliyor. Bu, bir anlamda
            nılması  ve  geliştirilmesinde  coğrafi  koşulların  etken  olduğu   geçmişin yeniden inşa edilmesi anlamına geliyor. Araştırmalar
            bilinmektedir.  Karadeniz  Bölgesi’nin  dağlık,  engebeli  arazi-  iyimserlerin ve öz güveni yüksek kişilerin aşağı yönlü (durumu
            lerinde konut yerleşimlerinin birbirinden uzak olması; bölge   daha kötü bir alternatifle karşılaştırma) karşı olgusal düşüncey-
            insanının günlük hayattaki iletişim ihtiyacını, ıslığın çıkarmış   le daha yakından ilişkili olduğunu göstermiş. Öte yandan, geç-
            olduğu yüksek ses hacminden yararlanarak gidermesini sağ-  mişi, olayların sürekli daha iyi olabileceği yönünde düşünen ki-
            lamıştır. Islık dili, halkın kendi arasında uzlaştığı ezgisel ve   şilerin depresyon riski altında olduğu belirtiliyor. Karşı olgusal
            belirgin bazı seslerin birleşiminden oluşan kalıplara sahiptir.   düşünme ve hafızaya ilişkin diğer gerçek de duygularla ilgili.
            Bu kalıplar kullanılarak ıslık dili, günlük hayattaki “Tamam.”,   Araştırmaya göre iyi ya da kötü bir anınızı, olduğu hâliyle dü-
            “Gel.”, “Git.” gibi kısa, basit anlam birimleri yerine kullanılabil-  şündükçe zaman içinde sizde bıraktığı duygu azalıyor. Anıyla
            mektedir. Ayrıca ıslık dili ile “Yangın var!” şeklinde acil yardım   ilgili  alternatif  senaryolar  kurduğunuzda  ise  bilgiler  güncelle-
            çağrıları yapmak veya “Yarın bize fındık imecesine gelir mi-  niyor ve yeni bir “ayarlama” söz konusu olabiliyor. Anılarınızı
            sin?” gibi uzun olmayan diyalogların kurulması mümkün hâle   alternatif senaryolar kurarak, farklı biçimde gerçekleşme olası-
            gelmektedir. Derin vadileri aşmak yerine ıslık dilini kullanmak   lıklarını göz önünde bulundurarak hatırladığınızda anılarınız ilk
            Karadeniz Bölgesi insanının işini kolaylaştırmış ancak cep te-  günkü duygu yoğunluğunu koruyor.
            lefonu, internet gibi gelişmiş iletişim araçları ve göç, bu dilin
                                                               7.   Bu parçada “ayarlama” sözüyle anlatılmak istenen aşağı-
            kullanım alanını daraltmış; genç-yaşlı, kadın-erkek herkesin
                                                                   dakilerden hangisidir?
            kullandığı bir dil iken özellikle gençler arasında az kullanılır
            olmuştur.                                              A)  Hafızaya çağrılan anının değişime açık bir biçimde hatır-
                                                                      lanması
        5.   Bu parçadan aşağıdakilerin hangisine ulaşılabilir?
                                                                   B)  Zihinde yer eden kötü anının olumlu şekilde hatırlanmaya
            A)  Denenmiş  diğer  yöntemlere  göre  ıslık  dilinin  kullanıma
                                                                      çalışılması
               daha elverişli olduğu görülmüştür.
                                                                   C)  Anıların hafızaya bir kere yer ettikten sonra sabitlenmesi
            B)  Islık dilinin kullanımı Karadeniz insanının birlik ve bera-
                                                                   D)  Hafızaya kaydedilen anıların sadece olumlu hâlinin hatır-
               berlik anlayışını pekiştirmiştir.
                                                                      lanması
            C)  Karadeniz’in çeşitli yörelerinde iletişim için kullanılan fark-
                                                                   E)  Hafızada yer eden görüntünün anının çağrıştırdığı duy-
               lı yöntemler vardır.
                                                                      guya yerini bırakması
            D)  Kullanılan ıslık dili, günlük hayattaki tüm sözcükleri karşı-
               layacak düzeyde değildir.
            E)  Islık dili kullanan kesimin değişimi ile iletişim teknolojileri
               arasında bir bağ vardır.

                                                               8.   Bu  parçaya  göre  aşağıdakilerden  hangisi  “aşağı  yönlü”
                                                                   düşünen insanlara ait olamaz?

                                                                   A)  Olimpiyat oyunlarında 3. olan sporcunun “4. olabilirdim ve
                                                                      hiç madalya alamayabilirdim” şeklinde düşünmesi
                                                                   B)  Büyük  bir  kazadan  şans  eseri  kurtulan  bir  kişinin  daha
                                                                      sonra o olayı düşündüğünde “Ya ölseydim.” ya da “Kurtu-
                                                                      lamayanlardan biri de ben olabilirdim.” düşüncesi
        6.   Bu parçadan hareketle iletişim için “ıslık”ın tercih edil-
            mesinde;                                               C)  Tanıştığı  kişinin  temizlik  takıntısı  olduğunu  öğrenen  bir
                                                                      adamın  “Böyle  bir  insanla  asla  ortak  noktada  buluşa-
             I. dilin söz dizimini yansıtmaya uygun olması,
                                                                      mam.” demesi
             II. yaşamı zorlaştıran doğa koşullarının bulunması,
                                                                   D)  İşe yeni başlayan fakat maaşını düşük bulan kişinin “Be-
            III. ritmik yapısının sözle bütünleşebilmesi              nimle aynı niteliklere sahip insanlar benden çok daha dü-
                                                                      şük maaş alıyor.” düşüncesi
            sebeplerinden hangileri sayılabilir?
                                                                   E)  Telefonunu masanın üstünde unutan bir öğrencinin “Za-
            A) Yalnız II                        B) Yalnız III                     C) I ve II
                                                                      ten ders çalışmama da engel oluyordu.” deyip telefonunu
                                  D) I ve III                       E) I, II ve III  almaya gitmemesi



        122
   119   120   121   122   123   124   125   126   127   128   129