Page 120 - 3 Adım TYT Türkçe
P. 120
TÜRKÇE 3. ADIM
2020 TYT 7. Muhabir:
5. (I) Batı etkisindeki çağdaş Türk şiiri eskiyi yok sayarak, eski- (I) ----
den gelen her şeyi silip atarak gelişmedi. (II) Kısa sürse de
Yazar: Çocukluğum masallar, fıkralar, halk türküleri vb. ile
eskiye karşı zorlu çıkışların yapıldığı, geçmişin küçümsendiği
geçti. İlkokuldayken okulun önüne gelen kitap otobüsü beni
dönemler olmadı değil. (III) Ama çağdaş şiirimiz, edebiyatı-
çok heyecanlandırırdı. Okumayı hep sevdim ama yazmak
mızın çok daha eski dönemlerinin güzel ürünlerinden, güçlü
aklıma gelmemişti. Yakın arkadaşlarım ısrarla yazmamı söy-
ustalarından zaman zaman etkilendi. (IV) Sanatçılar, divan
lediler. Ben de denemeye karar verdim. Geç kaldığımı dü-
edebiyatı ve halk edebiyatının kimi unsurlarını eserlerine ba-
şünmüyorum. Belki de en doğru zamandı.
zen örtülü olarak bazen de açıkça taşıdı. (V) Hatta bunların
arasında çağdaşlıklarından hiçbir şey yitirmeden divan şiiri
Muhabir:
tarzında yazmayı deneyenler de oldu.
(II) ----
Bu parçada numaralanmış cümlelerin hangisinden sonra
“Eski şiire özgü üslubun çağdaş şiirde kullanılıp kullanılama- Yazar: Benim için önemli olan, insanlara faydalı olmak.
yacağı konusunda tartışmalara girdi.” cümlesi getirilebilir? Yazdıklarım sayesinde birileri iyi zaman geçiriyor, mutlu
oluyor, hayatına bir şeyler katıyorsa işimi iyi yapmışım de-
A) I B) II C) III D) IV E) V
mektir. Kendimi hiçbir zaman yazar olarak tanımlamadım.
Bazı yazarlar gibi “Öncelikle kendim için yazıyorum.” veya
“Yazmasaydım ölecektim.” türünden büyük sözler sarf etmek
benim harcım değil. Bu işi para için yapıyor değilim ama para
kazanacağım başka bir iş de yok.
Bu diyalogda boş bırakılan yerlere aşağıdaki sorulardan
hangileri sırasıyla getirilmelidir?
A) I. Çocukluk yıllarında neler yaşadınız?
II. Yazarlığı ne zaman düşündünüz?
2021 TYT
B) I. İlk okuma deneyiminizi anlatır mısınız?
6. Tiyatro ve sinemada, izleyicinin bütün dikkatinin sahneye ve II. Yazar olmasaydınız ne olurdunuz?
perdeye yönelmesini sağlayacak bir yerleşim ve ışık düzeni
vardır. Dikkatin dağılmaması için, geç gelenler salona alın- C) I. İlk kitabınızı kırk yaşındayken yazdınız, sizce geç kal-
maz. Buna rağmen, en iyi koşullarda bile, bir filmin ancak madınız mı?
%60’ının görülebildiği, %40 ayrıntının dikkatten kaçtığı sap- II. Yazarlığı bir meslek olarak görüyor musunuz?
tanmıştır. Bu oranın, radyo ve televizyon yayınlarında daha D) I. Neden yazarlığa başladınız?
da düştüğü kabul edilebilir. Çünkü radyo ve televizyon, genel
II. İyi bir yazarda olması gerekenler nelerdir?
olarak, günlük hayatın akışı içinde takip edildiği için kişi ya-
yından zaman zaman kopar. ----. E) I. İlk kitabınızda çocukluğunuzu mu anlattınız?
II. Sizin için yazarlık ne ifade eder?
Bu parçanın sonuna düşüncenin akışına göre aşağıdaki-
lerden hangisi getirilmelidir?
A) Yetişkinlerin düz bir konuşmayı dikkatle dinleme süresi-
nin, genel olarak radyoda beş dakika, televizyonda on
dakika olduğu saptanmıştır
B) Ancak bunda senaryonun özgün veya çeviri olmasının
yanında ses ve görüntü efektlerinin de etkisi vardır
C) Radyo ve televizyon dizilerinde bir sinema tekniği olan
geriye dönüşlerle ayrıntıların pekiştirilmesindeki ana ne-
den budur
D) Uzun süreli bir programı, oyunu veya filmi dikkatle izleme
süresi yaş ve ilgiyle ilişkilendirilebilir
E) Kimi zaman çizgi filmler ve radyo oyunları gibi çocuklar
için hazırlanmış programları yetişkinler de aynı ilgi ve dik-
katle izleyebilir
118