Page 123 - 3 Adım TYT Türkçe
P. 123
TÜRKÇE TYT 2.
ADIM
Çoklu Paragraf - 1
1-2. soruları aşağıdaki parçaya göre cevaplayınız. 3-4. soruları aşağıdaki parçaya göre cevaplayınız.
Kudüs’te, kutsal Beytü’l-Makdis arazisindeki birçok yapıya İnsanlık tarihi boyunca hep var olan iletişim artık yeni bir bo-
Hz. Ömer’den başlayarak günümüze kadar pek çok hayır- yut kazanmıştır. Hızla gelişen teknoloji, giderek artan istek ve
sever katkıda bulunmuştur. Hayırseverlerin kimi bu alanda ihtiyaçlar birtakım iletişim araçlarının gelişmesini sağlamıştır.
imaret yaptırıp içini aşevi olarak kullanılması maksadıyla Bu iletişim araçları, günümüzde iyice popüler olan internet ve
kazanlarla doldurmuş; kimi ise ibadet mekânlarına gümüş sosyal medya paylaşım ağlarıdır. İnsanlar internet ve sosyal
buhurdanlıklar, Kur’an cüzleri ve kitabeler bağışlamıştır. Bu ağlar sayesinde yeni iletişim fırsatları keşfetmişler ve kullan-
kutsal arazi içinde nice hayırsever insanın farklı yüzyıllara maya başlamışlardır. Geleneksel kitle iletişim araçlarından
ait emeklerini ve eserlerini görebileceğiniz yerlerden biri de farklı olarak sosyal medya kullanımı, hızla genişleyen bir etki
İslam Müzesidir. İlk olarak 1923’te Aksa avlusunun dışında, alanı yaratmaktadır. Sosyal ağlar insanlara düşüncelerini ve
Nasır Kapısı’na girmeden sağda hizmet vermeye başlamıştır. eserlerini paylaşacakları imkânlar yaratmakta, paylaşım ve tar-
1929’da ise Mescidi Aksa Ulu Camii ’nin batı tarafındaki bi- tışmanın esas olduğu bir medya sunmaktadır. Sosyal medya
nasına taşınmıştır. Bu bina iki parçadan oluşmakta: Mescide olarak kullandığımız bu ortamlar, kullanıcı tabanlı olmasının
doğru uzanan kısım Memlûklüler; mescide dik, güney duva- yanında kitleleri ve insanları bir araya getirmesi ve araların-
rına doğru uzanan bina ise Haçlılar Dönemi’nden kalmadır. daki etkileşimi arttırması bakımından da önem taşımaktadır.
Müzenin güney duvarı boyunca uzanan ikinci kısmı Haçlıların Kurum ve kuruluşlar da artık ulaşmak istedikleri hedef kitlelere
Kudüs’ü işgalleri döneminde saraya ait konaklama yeri olarak sosyal medya aracılığıyla ulaşmakta ve mesajlarını bu yolla
inşa edilmiştir. Daha sonra saray olarak kullanıldığı binalarla iletebilmektedir. Sosyal medyayı yalnızca kişiler değil kurumlar
birlikte Tapınak Şövalyeleri’ne terk edilmiştir. Şövalyeler bu- da hem kurum içi iletişim hem de kurumsal görünürlük sağla-
rayı ibadet ve kılıç eğitim yeri olarak kullanmıştır. mak amacıyla kullanmaktadır. Bu, iletişimin hızlı ve katılıma
açık olarak sağlanmasında önemli bir rol oynamaktadır. Her
1. Kudüs’teki İslam Müzesiyle ilgili,
geçen gün artan kullanıcı sayısıyla sosyal medya, hayatımızın
I. İlk olarak Hz. Ömer zamanında kurulmuş ve insanların bir parçası hatta odak noktası hâline gelmiştir.
hizmetine sunulmuştur.
3. Bu parçadan aşağıdakilerin hangisine ulaşılamaz?
II. Müzenin yapımında birçok hayırseverin desteği vardır.
A) İnsanlar iletişim için geçmişte ve günümüzde değişik ka-
III. Müzede hayırseverlerin değişik yüzyıllara ait eserleri ser-
nallardan faydalanmışlardır.
gilenmektedir.
B) Toplumun değişen ihtiyaçları doğrultusunda iletişim ka-
IV. Binanın ikinci kısmı Haçlılar tarafından misafirhane olarak
nalları da geliştirilmiştir.
inşa edilmiştir.
C) Günümüzde geleneksel iletişim araçlarından çok, sosyal
ifadelerinden hangileri doğrudur? medya kullanımı yaygınlaşmıştır.
A) Yalnız I B) Yalnız II C) III ve IV D) Popüler iletişim kanalları, insanlar arasında buz kırıcı bir
etkiye sahip olabilmektedir.
D) II, III ve IV E) I, II, III ve IV
E) Sosyal ağlar, bireylerin ve toplumun hayatlarının merke-
zinde yer alabilmektedir.
2. Bu parçanın anlatımıyla ilgili aşağıdakilerden hangisi
4. Bu parça için en uygun başlık aşağıdakilerden hangisidir?
söylenemez?
A) Sosyal Medyanın İşlevleri
A) Niteleyici sözcükler kullanılmıştır.
B) İletişim Kanallarının Çeşitleri
B) Tanık göstermeden yararlanılmıştır.
C) Geleneksel İletişim Araçlarından Popüler İletişim Araçla-
C) Açıklayıcı anlatıma yer verilmiştir.
rına Geçiş
D) Betimlemeden yararlanılmıştır.
D) Sosyal Medyanın İletişimdeki Önemi
E) Karşılaştırma yapılmıştır.
E) Sosyal Medyanın Bireysel ve Kurumsal Kullanımı
121