Page 118 - 3 Adım TYT Türkçe
P. 118
TÜRKÇE 2. ADIM
5. Muhabir: 6. Gazeteci:
(I) ---- (I) ----
Araştırmacı: Müziğin yaratıcılık üzerindeki etkisini öğrenmek Sanatçı: Bizim şu 1950 kuşağı, şimdi düşünüyorum da sıkı
amacıyla 155 katılımcıyla yaptığımız araştırmada katılımcıla- bir kuşaktı. Birbirine benzemeyen, daha önce de Türk yazı-
rı beş gruba ayırdık. Bunların dördüne farklı birer müzik türü nında pek örneği olmayan yapıtlar verdi. Onlardan birini, iki-
eşliğinde testler yaptık. Beşinci grup ise testleri sessiz ortam- sini burada anmam doğru olmaz. Tümünün yapıtlarını günü
da tamamladı. Testler iki düşünme türünü belirlemek üzere gününe izledim. Birçoğunun da yayımcısı oldum. Bu bile on-
tasarlanmıştı: Yeni fikirler üretme sürecini tanımlayan ıraksak lara duyduğum ilginin, yakınlığın kanıtı olsa gerek.
düşünme ve bir problem için en iyi çözüm bulmaya yönelik
Gazeteci:
yakınsak düşünme.
(II) ----
Muhabir:
Sanatçı: Var. Ama hoşlanmadıklarım, okuyamadıklarım daha
(II) ----
fazla. Bizler Türkçenin işçileri olarak görüyorduk kendimizi.
Araştırmacı: Katılımcıların neşeli olduğunu düşündükleri Dili ne kadar önemsersek önemseyelim, yeterince önemse-
müzikleri dinlediği zaman daha yaratıcı olduğunu, sessiz or- mediğimizi düşünürdük. Bugünün genç ve ünlü yazarlarında
tamda çalışan insanlardan daha eşsiz fikirler ortaya koyduk- bu özeni göremiyorum. Bir de, yazılanların çoğunu, öykü ya
larını gözlemledik. Hüzünlü, kaygılı ve sakin bulunan müzik- da roman, son derece şematik buluyorum. Ortak konuları var.
lerde ise böyle bir etki gözlemlenmedi. Okuru da fazla önemsiyorlar. İtici güç, sanki yaratmak değil
de üne kavuşmak ya da ünü sürdürmek. Aralarında birkaç
Bu diyalogda boş bırakılan yerlere aşağıdakilerden han-
Küçük İskender olsun isterdim.
gileri sırayla getirilmelidir?
Bu diyalogda numaralanmış yerlere aşağıdakilerden
A) I. Araştırmanızda neyi ispat etmeyi amaçladınız?
hangisi getirilmelidir?
II. Müzik türlerinin farklılığı katılımcıların yaratıcı düşün-
A) I. Kuşağınızdan en çok sevdiğiniz yazarlar kimlerdir?
me becerilerinde farklılık oluşturdu mu?
II. Şimdiki genç yazarlardan sevdikleriniz var mı?
B) I. Araştırmanızı hangi konuda nasıl bir metot kullanarak
gerçekleştirdiniz? B) I. 1950 kuşağı hakkındaki düşünceleriniz nelerdir?
II. Araştırmanın sonucunda müziğin yaratıcı düşünme II. Yeni kuşak yazarları sizin kuşağınızdan farklı kılan ne?
üzerindeki etkisiyle ilgili hangi bilgileri elde ettiniz?
C) I. Size göre yazın hayatına en fazla katkı sağlayan kuşak
C) I. Bu araştırmada kullandığınız testlerin özellikleri nelerdir? hangisi?
II. Bu araştırmayla insanların yaratıcı fikirlerinin dinledik- II. Yeni dönem sanatçılarının üretim odağında ne var?
leri müzikten etkilendiğini söyleyebilir misiniz?
D) I. 1950’li yıllarda kimlerin eserlerini yayımlamayı tercih
D) I. Katılımcı sayısı yaptığınız araştırmada etkili bir fak- ettiniz?
tör müydü?
II. Küçük İskender’i çağdaşlarıyla kıyasladığınızda neler
II. Iraksak düşünme mi yoksa yakınsak düşünme mi din- söylersiniz?
lenilen müzik türünden daha çok etkilendi?
E) I. Ferit Edgü 1950 kuşağının yazarı mı yayımcısı mı?
E) I. Yeni araştırmanızda insanlara neyle ilgili veriler sunma-
II. Eserlerini yayımlamak istediğiniz yeni kuşak yazarlar
yı planlıyorsunuz?
var mı?
II. Araştırmanızdan yola çıkarak yaratıcı fikirlere ihtiyaç
duyan kişilerin hangi türde müziklerle çalışmasını tavsiye
edersiniz?
116