Page 115 - 3 Adım TYT Türkçe
P. 115
TÜRKÇE TYT 1.
ADIM
Paragrafta Yapı - 3
1. Ben gönlümce yazabilmek için evime çekiliyorum. Kimsenin 4. (I) Halkların kendine özgü toplumsal niteliklerinden kaynakla-
bana el uzatamayacağı, söz edemeyeceği yabancı bir mem- nan geleneksel müzik türüne halk müziği denir. (II) Kırsal kö-
lekette oturuyorum. Öyle bir yer var ki tanıdığım hiç kimse kenli olan bu müzik türü, toplumların yaşam deneyimlerini ve
okuduğu duanın Latincesini bilmez hele Fransızcasını hiç an- beğeni biçimini dile getirir; yaratıcı gücünü kendi genel ortak
lamaz. Başka yerde yazsam daha iyi yazardım ama yazdığım
anlayışı içinde temsil eder. (III) Bu nedenle geleneksel müzik
şey daha az benim olurdu. Oysaki ---- .
kavramı dünyanın her yerinde halk müziği ile özdeşleşmiştir.
Bu parçanın sonuna düşüncenin akışına göre aşağıdaki- (IV) Halk müziğinin bestecisi bilinmez. (V) Halk şarkıları ano-
lerden hangisi getirilmelidir? nimdir ve çoğunlukla kırsal kesim insanının yaratıcılığından
kaynaklanmıştır. (VI) Lirik karakteriyle halk müziği, şiirle yoğ-
A) iyi bir yazarlık nerede iyi hissediyorsanız orada yazma-
rulmuştur.
nızla mümkün olacaktır
B) yazarların gelişimlerini sürdürebilmeleri için başka pınar- Bu parça iki paragrafa ayrılmak istense ikinci paragraf
lardan beslenmeye ihtiyacı vardır numaralanmış cümlelerin hangisiyle başlar?
C) farklı türleri denemediğiniz sürece hangisinde başarılı ol- A) II B) III C) IV D) V E) VI
duğunuzu anlayamazsınız
D) benim yazımda asıl aradığım tam anlamıyla kendimin ol-
masıdır
E) başarı her zaman sadece kendi çizdiği yoldan gidenlerin
olmuştur 5. (I) Meddah, uzun kış gecelerinde Anadolu’da hekâtçı diye
anılan; masalları, öyküleri ve çeşitli olayları kendine özgü
stiliyle anlatan kimsedir. (II) Bir elinde bastonu, öteki elinde
2. (I) Sinema tarihi, sinemaya uyarlanmış sayısız edebiyat yapı- mendiliyle Anadolu’nun kent, kasaba ve köylerinin vazgeçil-
tıyla doludur. (II) Bunların hepsinde ortak yan sinemaya gidip mez tiplerinden biridir. (III) Elindeki bastonunu yere vurarak
film izlemeye başladığımızda yaşadığımız deneyimin artık
anlatışı, tekerlemeleri, taşlamalarıyla halkın içinden çıkmış,
okumaktan çok seyretmeye dayalı olmasıdır. (III) Sanatçı
halktan bir tiptir. (IV) Bugün ulusal Türk tiyatrosunu oluştur-
açısından durum böyleyken seyirci açısından bu deneyim
ma sorumluluğunu duyanlar halkla meddah arasındaki ilişkiyi
pek de farklı değildir. (IV) Deneyimimiz bir roman ya da öykü
iyice araştırmalıdırlar. (V) Batı tiyatrosunda ortaya atılan ye-
okumaktan öylesine farklı bir noktaya gelir ki bazı durumlarda
nilikler bizde, meddahlar tarafından köy oyunlarında öteden
bu olgu, yazar ile sinemacı arasında tartışmalara yol açabil-
mektedir. (V) Yine de sinemada çok başarılı edebiyat uyarla- beri sürdürülmektedir. (VI) Söz gelimi, meddahın elindeki
malarına rastlamak mümkündür. bastonu somut olarak bastondur.
Bu parçada numaralanmış cümlelerden hangisi düşün- Bu parça iki paragrafa ayrılmak istense ikinci paragraf
cenin akışını bozmaktadır? numaralanmış cümlelerin hangisiyle başlar?
A) I B) II C) III D) IV E) V A) II B) III C) IV D) V E) VI
3. (I) Eleştirinin Türk edebiyatında köklü bir geleneği yoktur.
(II) Türün bir disipline bağlanarak uzmanlık alanına dönüşme-
si ancak yakın dönemde mümkün olabilmiştir. (III) Eleştiriden 6. (I) Kapalı Çarşı civarındaki bazı sokaklar Arnavut kaldırımı ile
yoksunluk, sadece şiirin değil düzyazı türlerinin gelişimini de kaplanmış. (II) Bu kaldırımların ortasında minyatür yeşil alan-
olumsuz etkilemiş; çağdaşlaşma yolundaki edebiyatın uzun lara yer verilmesi bir başka güzellik. (III) Arnavut kaldırımları
yıllar kendini tekrar etmesinde rol oynamıştır. (IV) Modern za- kışın karlı günlerde arabalara kolaylık sağlıyor. (IV) Ayrıca
manlarla birlikte eleştirinin, türlerin gelişimindeki rolünün fark yeşil alanların içinde pet şişe, sigara paketi, gazete kalıntısı
edilmesi; önemli eleştirmenlerin yetişmesini de beraberinde
getirmiştir. (V) Ahmet Hamdi Tanpınar, 19. Asır Türk Edebiyatı ve çöp sayılabilecek herhangi bir şeye rastlanmıyor. (V) Bu
Tarihi’nde bu duruma dikkat çekerken bizde düzyazının geliş- manzara, insanımızda çevre bilincinin geliştiğini gösteren bir
memiş olmasını tenkit fikrinin yokluğuna bağlamıştır. delil sayılabilir.
Bu parçada numaralanmış cümlelerden hangisi düşün- Bu parçada numaralanmış cümlelerden hangisi düşün-
cenin akışını bozmaktadır? cenin akışını bozmaktadır?
A) I B) II C) III D) IV E) V A) I B) II C) III D) IV E) V
113