Page 111 - 3 Adım TYT Türkçe
P. 111
TÜRKÇE TYT 2.
ADIM
Paragrafta Yapı - 2
1. (I) Oğuz Atay’la tanışana kadar sadece iyi bir edebiyat 3. Başarıya ulaşma yolunda senin ilk büyük düşmanın tembel-
okuruydum. (II) Elbette zevk için okurdum, şimdi de öyle. liktir. Burada sana tembelliği tarif edecek değilim. Onu sen,
(III) Ama Oğuz Atay okuduğumda “Ben de yazmalıyım, be- ben, hepimiz az çok tanırız. Zira öteden beri denilegeldiği gibi
nim de içine girebileceğim bir edebiyat varmış.” duygusuna “İnsan tembel bir varlıktır.” Yalnız ben sana şunu söyleyece-
kapıldım. (IV) Edgar Allan Poe ya da Sait Faik okuyordum, ğim ki ----. Bilakis eski peri hikâyelerindeki kahramanlar gibi
hoşuma gidiyordu ama bunları okuduktan sonra ben de şekilden şekile girerek ve binbir hile kullanarak alt etmeye
yazmalıyım hissine kapılmıyordum. (V) Oğuz Atay’ın yak- çalışan bir korkaktır.
laşımı, ironik tavrı, her şeyi edebiyatın konusu yapabilme
Bu parçada boş bırakılan yere düşüncenin akışına göre
cesareti, dil üzerindeki hâkimiyeti onun edebî sahadaki ye-
aşağıdakilerden hangisi getirilmelidir?
rini belirleyen unsurlar şüphesiz. (VI) Bu yere sahip olmak
için çizginin dışına çıkmaktan kaçınmıyor ve her zaman A) gittiğin bu yolda birçok tehlikeli geçidin ve yol kesen düş-
bildiğini okuyan bir yazar olarak anılıyor. manın vardır
Bu parça iki paragrafa ayrılmak istense ikinci paragraf B) tembellik insan karşısına çıkıp da mertçe savaşan bir
numaralanmış cümlelerden hangisiyle başlar? düşman değildir
C) tembelliğin bir adı gevşeklik, bir adı uyuşukluk, bir adı da
A) II B) III C) IV D) V E) VI
keyfine düşkünlüktür
D) başarının bir diğer tehlikeli düşmanı da kötü arkadaştır
E) seni yolundan çevirecek birçok tehlikeyle mücadele et-
mek zorundasın
2. I. Afrika ve dünyamız için ilginç ve bir o kadar da önemli
olan Afrika baobablarının ölüm nedeni tam anlaşılamasa
da küresel iklim değişikliği ve kuraklığın en büyük neden-
ler olduğu tahmin ediliyor.
II. Afrika’da geniş bir alanda yayılış gösteren bu tür, son yıl-
larda ölümleriyle dünya gündemine girdi. 4 ----. Bacon’ın esnek, özlü, betimleyici; Montaigne’in ise ken-
III. Afrika baobabı, Afrika’nın en eski, en uzun yaşayan, en dinden yola çıkan, konuşma havası taşıyan, biraz dağınık
güzel ve sembolik ağaçları arasında ilk sıralarda yer alır. yazılmış duygusu uyandıran denemeleri vardır. İki denemeci
arasındaki fark yalnızca üslupta değildir, gözlemledikleri ve
IV. Ölen ağaçların tümü Afrika’nın güney tarafında bulunuyor-
yorumladıkları dünya da farklıdır. Bacon denemelerini, çeşitli
du ve son yıllarda kuraklık ve sıcaklık artışları o bölgede
alanlardaki gözlem ve deneyimlerinden elde ettiği bilgileri yo-
daha fazla gerçekleşti.
ğurarak insanlığın hizmetine sunarken Montaigne ise dene-
V. 2005-2017 yılları arasında, yaşları 1100 ila 2500 olan on meyi kendini tanıyıp anlamanın bir aracı olarak görür.
üç baobab ağacından dokuzunun öldüğü belirlendi.
Bu parçanın başına düşüncenin akışına göre aşağıdaki-
Numaralanmış cümlelerle anlamlı bir paragraf oluştu-
lerden hangisi getirilemez?
rulmak istense doğru sıralama aşağıdakilerden hangisi
olur? A) Her denemecinin kendine özgü bir üslubu vardır
B) Aynı türde kaleme alınmış ürünlerde bile yazardan yaza-
A) II - III - I - IV - V
ra farklılık olabilir
B) II - V - I - III - IV
C) Her denemecinin olayları ve durumları değerlendirişi za-
C) III - I - V - IV - II
man içinde değişebilir
D) III - II - I - V - IV
D) Deneme, öznelliğin ağır bastığı bir yazı türüdür
E) V - I - IV - III - II
E) Bakış açısındaki farklılık, denemenin dokusunu etkiler
109