Page 107 - 3 Adım TYT Türkçe
P. 107
TÜRKÇE TYT 3.
ADIM
Paragrafta Yapı - 1
2018 TYT 2018 TYT
1. (I) Çoğumuz düşünmeyen bir dünyada yaşıyor olmaktan ya- 3. Gazeteci:
kınıyoruz. (II) İnsanların büyük bir bölümü en az düşünceyle
(I) ----
bütün bir yaşamı omuzlamak gibi bir kolaycılığı benimsiyor.
(III) Hatta kimileri düşünceyle alay ederken kimileri gerçek-
Uzman:
ten düşündüklerini sanıyorlar. (IV) Büyük çoğunluğunu dü-
şünmeyenlerin oluşturduğu ve düşünmenin lüks sayıldığı bir — Bütün enerji kaynaklarını hesaba kattığımızda enerji tü-
dünyada her şeye karşın düşünen insanı “gerçek insan” diye ketiminin XIX. yüzyılın başından beri on kat arttığını görüyo-
tanımlamak gerekir. (V) Düşünmek; insana, insan yaşamına ruz. Bunda dünya nüfusunun artmaya devam etmesinin yanı
bütünsel bir bakışla bakmaktır. (VI) Düşünce alanımızı da- sıra teknolojik ilerlemelerin de payı var. Ülkelerin farklı enerji
ralttığımız zaman dünyaya yeterince yerleştiğimizi söyleye- kaynaklarını bir arada kullanmaya başladığını da söylemek
meyiz. (VII) Düşünmek, dünyaya bir veya birkaç açıdan değil lazım.
bütün açılardan bakmayı bilmekle olur.
Gazeteci:
Bu parça iki paragrafa ayrılmak istense ikinci paragraf
(II) ----
numaralanmış cümlelerin hangisiyle başlar?
Uzman:
A) II B) III C) IV D) V E) VI
— Ülkeden ülkeye değişiklik gösterse de petrol dünya gene-
linde tahtını bırakmış değil. Hatta II. Dünya Savaşı’nın sona
erdiği 1945 yılına göre yıllık tüketiminin dört katına çıktığını
biliyoruz. Petrol tüm dünyada kullanılan enerjinin üçte birini
sağlamayı sürdürüyor. Onu sırasıyla kömür, gaz, yenilenebi-
lir enerji kaynakları ve nükleer enerji izliyor.
Bu diyalogda boş bırakılan yerlere aşağıdakilerden han-
gisi sırasıyla getirilmelidir?
2018 TYT A) (I) Nüfus hareketliliğinin enerji gereksinimi ile ilişkisi ne-
dir?
2. Bir anaokulundaki çocukların ebeveynleri, bazen işleri nede-
(II) Yenilenebilir enerji kullanımı hakkında ne söyleyebilir-
niyle çocuklarını okulun kapanma saatinden sonra almaya gi-
siniz?
der. Böyle zamanlarda okul personelinden bazıları çocuklarla
birlikte beklemek zorunda kalır. Bu durum birtakım sorunlara B) (I) Dünyadaki enerji kaynaklarının azalmasını nelere bağ-
yol açar. Yöneticiler de çözüm olarak geciken ebeveynlere bir lıyorsunuz?
yaptırım uygulamaya karar verir. Ancak bir süre sonra ailele- (II) Siz de petrolün birincil enerji kaynağı olduğunu mu
rin daha çok gecikmeye başladığı görülür. Çünkü aileler artık düşünüyorsunuz?
cezalarını çektikleri için kendilerini rahat hisseder. Diğer bir
deyişle ----. C) (I) Dünyada enerji tüketiminin nasıl bir seyir izlediğini dü-
şünüyorsunuz?
I. daha önce yaşadıkları mahcubiyet duygusundan uzakla-
(II) Gelecekte başlıca enerji kaynaklarının hangileri ola-
şarak kendilerini haklı gördükleri bir konuma gelirler
cağını öngörüyorsunuz?
II. okulda bekleyen çocukların aileleri davranışlarıyla ceza-
D) (I) Teknolojinin yanı sıra enerji tüketiminde sizce neler et-
lardan hoşnut olmadıklarını gösterirler
kili?
III. yöneticiler uyguladıkları yöntemle asıl cezayı ailelere de-
(II) Gelecekte petrole bağımlı olmaktan kurtulacak mıyız?
ğil, okul personeline verdiklerini fark ederler
E) (I) Günümüzde üretilen enerji, tüketim ihtiyacını karşıla-
Bu parçanın sonuna düşüncenin akışına göre yukarıda- yabiliyor mu?
kilerden hangileri getirilebilir?
(II) Günümüz insanı hangi enerji kaynaklarını kullanmayı
A) Yalnız I B) Yalnız II C) Yalnız III tercih ediyor?
D) I ve II E) II ve III
105