Page 109 - 3 Adım TYT Türkçe
P. 109

TÜRKÇE                                   TYT        1.
                                                                                                          ADIM
                                                            Paragrafta Yapı - 2







        1.   ----.  Sinemada  bunun  karşılığı  rol  yapmadan  oynamaktır.   4.   (I)  Celal  Esat,  İstanbul’da  1901’de  otomobili  ilk  kullananlar-
            Edebiyatta içinden geldiği gibi yazmak, günlük dille yazmak-  dandır. (II) Yirminci yüzyılın başlarında Avrupa’da gelişmeye
            tır.  Bunları  başarmak  sanıldığı  kadar  kolay  değildir.  Çünkü   başlayan  bu  atsız  araba,  İstanbulluların  gözünde  garip  bir
            adı üstünde sanat yapmaktadır o. Sanatçı iz bırakmak iste-  araçtı. (III) O yıl İstanbul’a bir cambaz kumpanyası gelmiş, üç
            mektedir.  Bu  yüzden  eseriyle  oynar.  O  eseriyle  oynadıkça   tekerlekli otomobilleri ile şehirde gezintiler yapmıştı. (IV) Hatta
            eseri, insana yabancılaşır. Kimi sanatçılarsa mekteplidir, eği-  Sultan Abdülhamit bile bu aracı merak etmiş ve araç Yıldız’a
            timini almıştır o sanatın. Mekteplilerin işi daha zor bence.   götürülerek  kendisine  gösterilmişti.  (V)  Celal  Esat’ın  uygar
                                                                   nesnelere karşı yaradılıştan bir merakı vardı.
            Bu parçanın başına düşüncenin akışına göre aşağıdaki-
            lerden hangisi getirilmelidir?                         Bu parçada numaralanmış cümlelerden hangisi düşün-
                                                                   cenin akışını bozmaktadır?
            A)  Sanatta önemli olan doğallığı yakalamaktır
                                                                   A) I              B) II                    C) III                   D) IV                    E) V
            B)  Alaylı-mektepli çatışması her sanat dalında yaşanmaktadır
            C)  Kalıcılığı yakalamanın yolu çok çalışmaktır
            D)  Sanatçı, toplumdan uzaklaştıkça sanatından da uzaklaşır
            E)  Sinema ve edebiyatın birçok ortak yönü vardır


                                                               5.   (I) Gündelik dilde çoğu insanın ağaç olarak değerlendirdiği
        2.    I. Şimdi size bir itirafta bulunayım.                muz bitkisi, otsu gövdeli bitkiler için bir istisnadır. (II) Dışarıdan

             II. Yaşamım belki de taslaklar arasında, istediğim kitabı ya-  gerçek bir odunsu gövdeyi çağrıştıran muz bitkisinin gövdesi,
               zamadan geçip gidecek.                              esasında yaprakların sarmal şekilde üst üste binip sıkışarak
                                                                   meydana getirdiği odunsu doku içermeyen bir yapıdır. (III) Bu
            III. Geçen yetmiş yılda ne yaptım?
                                                                   yapıya yalancı gövde adı verilir. (IV) Ligninden yoksun otsu
            IV. Her biri beş on baskı yapmış olan bunca kitap bana, sanki   bitkilerde  ise  odunlaşma  gözlenmez.  (V)  Dayanıklı  yalancı
               yazacağım kitabın taslağı gibi gelmiştir.           gövdesi ile muz bitkisi bazı odunsu gövdeli ağaçların boyuna
            V. Yetmiş sekiz kitap yazdım.                          erişebilir.

            Numaralanmış cümleler ile anlamlı bir paragraf oluşturul-     Bu parçada numaralanmış cümlelerden hangisi düşün-
            mak istense doğru sıralama aşağıdakilerden hangisi olur?   cenin akışını bozmaktadır?

            A)  I - III - V - II - IV                              A) I                     B) II                C) III                   D) IV                  E) V
            B)  I - V - III - II - IV
            C)  II - IV - III - V - I
            D)  III - V - I - II - IV
            E)  III - V - I - IV - II

                                                               6.   (I) İçinde bulunduğumuz çağda görsel kirlilik had safhada.
                                                                   (II) Okuma, öyle görünüyor ki yaşadığımız bu görsel karma-
        3.   (I)  Pigment  doğada  toz  hâlinde  bulunan  bir  özdür  ve  boya
                                                                   şa ortamında kişinin kendisiyle yalnız kalabildiği tek alandır.
            yapımında kullanılan bir maddedir. (II) Pigment olarak kulla-
                                                                   (III) Kendi içine dönmenin ve kendi anlayışının bilincine va-
            nılan en önemli malzeme ilk çağlardan beri toprak olmuştur ki
                                                                   rıp derinliğine ulaşabilmenin tek yolu da okumaktan geçer.
            killi kumlar, kızıllaşmış topraklar buna örnek olarak verilebilir.
                                                                   (IV)  Türkiye  gibi  genç  nüfusun  fazla  olduğu  toplumlarda,
            (III) Pigmentler ışıkları farklı şekillerde yarattığı için değişik
                                                                   okuma eylemine ayrı bir önem verilmektedir. (V) Ancak bu
            renk tonları ortaya çıkar. (IV) Doğal toprak boyalarının genel
                                                                   yolla  ulusal  ve  evrensel  kültür  birikimlerine  ulaşabilmemiz
            adı günümüzde “aşı boyası” olarak bilinir. (V) Tarih öncesi
                                                                   olasıdır. (VI) Görülüyor ki kalkınmanın yolu okumaktan geç-
            devirlerde  aşı  boyaları  farklı  teknikler  geliştirilerek  kullanıl-
                                                                   mektedir.
            mıştır.
                                                                   Bu  parça  iki  paragrafa  ayrılmak  istense  ikinci  paragraf
            Bu parçada numaralanmış cümlelerden hangisi düşün-
                                                                   numaralanmış cümlelerden hangisiyle başlar?
            cenin akışını bozmaktadır?
            A) I           B) II           C) III            D) IV            E) V   A) II             B) III           C) IV              D) V              E) VI


                                                                                                             107
   104   105   106   107   108   109   110   111   112   113   114