Page 105 - 3 Adım TYT Türkçe
P. 105
TÜRKÇE TYT 2.
ADIM
Paragrafta Yapı - 1
1. I. Bu yapıda taş işlemeciliği sanatının ince örneklerine sahip 4. Nedim, İstanbul’un tek taşını İran topraklarının tümünden de-
görkemli taç kapının ardında geniş bir avlu yer alır. ğerli bulur. Yahya Kemal, “Benzetmek olmasın sana dünyada
bir yeri.” diyerek İstanbul’u bütün maddi değerlerin üstünde
II. Anadolu’nun her yerinde bir Selçuklu kervansarayı vardır.
tutar. Orhan Veli için İstanbul, ülkeyi güzel günlere götürecek
III. Ayrıca yazlık ve kışlık olmak üzere iki bölüme sahip Sultan
emeğin saygın terini taşıyan rüzgârların kentidir. Ziya Osman
Han hem tüccar ve gezginleri hem de Selçuklu sultanlarını
Saba; İstanbul’u öpüp başına koyduğu ekmek kadar değerli,
ağırlamıştır.
onun kadar gerekli, onun kadar kutsal bulur. İstanbul, Attila
IV. Bunlar arasında Aksaray’daki Sultan Han, günümüze en İlhan’ın boğuştuğu kenttir. Bu nedenle ----.
iyi şekilde ulaşmıştır.
Bu parçanın sonuna düşüncenin akışına göre aşağıdaki-
V. 13. yüzyılda I. Alaeddin Keykubat tarafından yaptırılan Sul-
lerden hangisi getirilmelidir?
tan Han Kervansarayı, dışarıdan âdeta bir kaleyi andırır.
A) İstanbul, sanatçıların duygu ve düşüncelerini yansıttıkları
Numaralanmış cümlelerden anlamlı bir bütün oluşturul-
eserlerine esin kaynağı olmuştur
mak istense hangisi son cümle olur?
B) uygarlıklar ve kültürler beşiği İstanbul, bir kültür mozaiği
A) I B) II C) III D) IV E) V olarak kabul edilmiştir
C) İstanbul, tarih boyunca pek çok araştırmacının araştırma-
larına konu olmuştur
2. I. Ama sanat, çirkin olanı anlatmaktan da geri kalamaz.
D) şairlerin İstanbul ile ilgili duygu ve düşünceleri evrenseldir
II. Bütün çizgiler, baskının tek merkezi, çığlık atan başa doğ-
ru akıyor gibidir. E) birçok şair, İstanbul’un özelliklerinden yararlanarak her-
kesçe beğenilen şiirler yazmıştır
III. Çirkinlik, hayatın ve doğanın gerçek bir parçasıdır.
IV. Bu kavrayışın çarpıcı bir örneğini resim sanatında görü-
yoruz: Norveçli ressam Edward Munch’un Çığlık adlı taş
baskı resmi, yeni resim anlayışını tanıtan tipik bir örnek
olarak değerlendirilir.
V. Sanatın amacı çirkini yaratmak olamaz.
Numaralanmış cümleler anlamlı bir bütün oluşturacak bi-
çimde sıralandığında hangisi baştan dördüncü olur?
5. I. Tanzimat Dönemi’nde düşünsel yapıda yenileşen edebi-
A) I B) II C) III D) IV E) V yatta türler yönünden de bir gelişme olmuştur.
II. Bunun yanı sıra divan edebiyatında bulunmayan makale,
tiyatro, roman, hikâye gibi türleri Batı’dan getirmişlerdir.
3. Sanat, yaratıcılık demektir. Yaratıcılık ise eskiyi yinele-
III. Tanzimatçılar, divan edebiyatında bulunan şiir, tarih, mek-
mek değil, çağın gerçekliğini yansıtan yeni biçim ögeleriyle
tup gibi türleri Batı anlayışına göre yenileştirmiştir.
yeni biçemler ortaya koymak anlamına gelir. Cervantes de
Shakespeare de Goethe de çağlarında yeniyi yarattıkları, de- IV. Öte yandan düzyazıda söz hünerinden vazgeçilmiş, dü-
neysel oldukları için büyüktürler. Tüm büyük sanatçılar, eski- şünceleri halka yayma amacı güdülmüştür.
den yola çıkarlar ama zamanla onu aşar, daha önce denen- V. Bu amaçla seciler bırakılmış, anlatım gereksiz kelimeler-
memiş yollara saparak özgün yapıtlar üretirler. Başka türlü den arındırılmıştır.
hareket ettiklerinde ----.
Numaralanmış cümlelerle anlamlı bir paragraf oluştur-
Bu parçanın sonuna düşüncenin akışına göre aşağıdaki- mak istense doğru sıralama aşağıdakilerden hangisi
lerden hangisi getirilmelidir? olur?
A) kendi iç dünyalarını yansıtamazlar A) I - III - II - IV - V
B) geçmişin birikiminden faydalanamazlar B) I - III - V - II - IV
C) sanatın yansımalarını okuyucuya ulaştıramazlar C) II - I - IV - III - V
D) ancak ardıl olurlar, sanatçı olamazlar D) III - I - II - V - IV
E) kendilerini geleceğe nasıl taşıyacaklarını bilemezler E) V - IV - II - III - I
103