Page 105 - 3 Adım TYT Türkçe
P. 105

TÜRKÇE                                   TYT        2.
                                                                                                          ADIM
                                                            Paragrafta Yapı - 1







        1.   I. Bu yapıda taş işlemeciliği sanatının ince örneklerine sahip   4.   Nedim, İstanbul’un tek taşını İran topraklarının tümünden de-
               görkemli taç kapının ardında geniş bir avlu yer alır.   ğerli bulur. Yahya Kemal, “Benzetmek olmasın sana dünyada
                                                                   bir yeri.” diyerek İstanbul’u bütün maddi değerlerin üstünde
             II. Anadolu’nun her yerinde bir Selçuklu kervansarayı vardır.
                                                                   tutar. Orhan Veli için İstanbul, ülkeyi güzel günlere götürecek
            III. Ayrıca yazlık ve kışlık olmak üzere iki bölüme sahip Sultan
                                                                   emeğin saygın terini taşıyan rüzgârların kentidir. Ziya Osman
               Han hem tüccar ve gezginleri hem de Selçuklu sultanlarını
                                                                   Saba; İstanbul’u öpüp başına koyduğu ekmek kadar değerli,
               ağırlamıştır.
                                                                   onun kadar gerekli, onun kadar kutsal bulur. İstanbul, Attila
            IV. Bunlar arasında Aksaray’daki Sultan Han, günümüze en   İlhan’ın boğuştuğu kenttir. Bu nedenle ----.
               iyi şekilde ulaşmıştır.
                                                                   Bu parçanın sonuna düşüncenin akışına göre aşağıdaki-
            V. 13. yüzyılda I. Alaeddin Keykubat tarafından yaptırılan Sul-
                                                                   lerden hangisi getirilmelidir?
               tan Han Kervansarayı, dışarıdan âdeta bir kaleyi andırır.
                                                                   A)  İstanbul, sanatçıların duygu ve düşüncelerini yansıttıkları
            Numaralanmış cümlelerden anlamlı bir bütün oluşturul-
                                                                      eserlerine esin kaynağı olmuştur
            mak istense hangisi son cümle olur?
                                                                   B)  uygarlıklar ve kültürler beşiği İstanbul, bir kültür mozaiği
            A) I               B) II                C) III              D) IV            E) V   olarak kabul edilmiştir
                                                                   C)  İstanbul, tarih boyunca pek çok araştırmacının araştırma-
                                                                      larına konu olmuştur
        2.   I. Ama sanat, çirkin olanı anlatmaktan da geri kalamaz.
                                                                   D)  şairlerin İstanbul ile ilgili duygu ve düşünceleri evrenseldir
             II. Bütün çizgiler, baskının tek merkezi, çığlık atan başa doğ-
               ru akıyor gibidir.                                  E)  birçok şair, İstanbul’un özelliklerinden yararlanarak her-
                                                                      kesçe beğenilen şiirler yazmıştır
            III. Çirkinlik, hayatın ve doğanın gerçek bir parçasıdır.
            IV. Bu kavrayışın çarpıcı bir örneğini resim sanatında görü-
               yoruz: Norveçli ressam Edward Munch’un Çığlık adlı taş
               baskı resmi, yeni resim anlayışını tanıtan tipik bir örnek
               olarak değerlendirilir.
            V. Sanatın amacı çirkini yaratmak olamaz.

            Numaralanmış cümleler anlamlı bir bütün oluşturacak bi-
            çimde sıralandığında hangisi baştan dördüncü olur?
                                                               5.   I. Tanzimat Dönemi’nde düşünsel yapıda yenileşen edebi-
            A) I                 B) II                    C) III                       D) IV             E) V   yatta türler yönünden de bir gelişme olmuştur.
                                                                    II. Bunun yanı sıra divan edebiyatında bulunmayan makale,
                                                                      tiyatro, roman, hikâye gibi türleri Batı’dan getirmişlerdir.
        3.   Sanat,  yaratıcılık  demektir.  Yaratıcılık  ise  eskiyi  yinele-
                                                                   III. Tanzimatçılar, divan edebiyatında bulunan şiir, tarih, mek-
            mek değil, çağın gerçekliğini yansıtan yeni biçim ögeleriyle
                                                                      tup gibi türleri Batı anlayışına göre yenileştirmiştir.
            yeni  biçemler  ortaya koymak  anlamına  gelir.  Cervantes  de
            Shakespeare de Goethe de çağlarında yeniyi yarattıkları, de-     IV. Öte yandan düzyazıda söz hünerinden vazgeçilmiş, dü-
            neysel oldukları için büyüktürler. Tüm büyük sanatçılar, eski-  şünceleri halka yayma amacı güdülmüştür.
            den yola çıkarlar ama zamanla onu aşar, daha önce denen-     V. Bu amaçla seciler bırakılmış, anlatım gereksiz kelimeler-
            memiş yollara saparak özgün yapıtlar üretirler. Başka türlü   den arındırılmıştır.
            hareket ettiklerinde ----.
                                                                   Numaralanmış  cümlelerle  anlamlı  bir  paragraf  oluştur-
            Bu parçanın sonuna düşüncenin akışına göre aşağıdaki-  mak  istense  doğru  sıralama  aşağıdakilerden  hangisi
            lerden hangisi getirilmelidir?                         olur?
            A)  kendi iç dünyalarını yansıtamazlar                 A)  I - III - II - IV - V
            B)  geçmişin birikiminden faydalanamazlar              B)  I - III - V - II - IV
            C)  sanatın yansımalarını okuyucuya ulaştıramazlar     C)  II - I - IV - III - V

            D)  ancak ardıl olurlar, sanatçı olamazlar             D)  III - I - II - V - IV
            E)  kendilerini geleceğe nasıl taşıyacaklarını bilemezler  E)  V - IV - II - III - I



                                                                                                             103
   100   101   102   103   104   105   106   107   108   109   110