Page 101 - 3 Adım TYT Türkçe
P. 101
TÜRKÇE TYT 3.
ADIM
Ana Düşünce - 4
2020 TYT 2020 TYT
1. Bu, kültüre hangi açıdan yaklaştığımızla ilgilidir. Nitekim bu 3. Yeni nesil, maaş değil unvan peşinde!
alanda çalışan bilim insanlarının hemen hepsinin onu yeni-
Bir araştırma şirketi, maaşlı çalışan 18-25 yaş aralığındaki 830
den tarif etme çabası da bunu göstermektedir. Bununla be-
kişiyle yaptığı görüşmede kişilere unvan tercihine yönelik so-
raber şimdiye kadar ortaya atılan bütün tarifler gözden geçi-
rular sormuştur. Araştırma sonucunda katılımcıların %80’inin
rildiğinde hepsinde ortak olanı ve bu terimle ne kastedildiğini
“Çalıştığım yerdeki önceliğim unvan değil, maaşım.” cevabı
anlamak kolaydır.
verdiği, %18’inin “Unvanım yükseltilirse maaşımın aynı kal-
Bu sözler aşağıdaki sorulardan hangisine karşılık olarak ması önemli değil.” görüşünü belirttiği, %2’sinin de “Unvanım
söylenmiş olabilir? yükselirse maaşımın düşmesi benim için önemli olmaz.” dedi-
ği tespit edilmiştir. Araştırma sonuçları, son dönemde popüler
A) Kültürel yozlaşmanın temelinde yatan sebepler nelerdir?
hâle gelen unvan pazarlamasının nasıl yapılacağı konusunda
B) Kültürün farklı şekillerde tanımlanmasıyla ilgili ne düşü- da şirketlere önemli geri bildirimler sunmuştur.
nüyorsunuz?
Bu köşe yazısıyla ilgili aşağıdakilerden hangisi söylenebilir?
C) Sizce kültür, toplumdan topluma değişen bir olgu mudur?
A) Kanıtlanamayan varsayımlar üzerinde yorum yapılmaktadır.
D) Bugün kültürler arasındaki farklılıklar nasıl açıklanabilir?
B) Kendi içerisinde tutarsızlıkları ve yanlılıkları bulunmaktadır.
E) Toplumlar, son yıllardaki kültürel değişimlerden nasıl etki-
leniyor? C) İstatistiki verilerin gerçeği yansıtmadığı ortaya koyulmaktadır.
D) Güncel bir konunun ekonomik etkilerine değinilmektedir.
E) Toplumun farklı kesimlerinin bakış açıları karşılaştırıl-
maktadır.
2021 TYT
4. Besin neofobisi -yeni besinleri denemeye karşı duyulan isteksizlik
2020 TYT ve korku- hakkında yapılan bir araştırmada yaşları 4 ila 7 ara-
sında değişen ikizlerin %72’sinin yeni besinleri denemekle ilgili
2. Ozanlar, şiirin düzyazıdan üstünlüğü konusunda kanıt üret-
isteksizliğinin genlerinden kaynaklandığı tespit edildi. Bu konuda
meye bayılır. Şiir kolay ezberlenir, demek ki üstündür; kısadır,
yapılan önceki çalışmalarda da çocukların %78’inin, yetişkinlerin
demek ki üstündür; zor anlaşılır, demek ki üstündür. Kimileri
ise %69’unun genlerinin etkisiyle yeni besin denemekten kaçın-
de düzyazının anlatım gücünün bir yerde tükendiğine ama şi-
dığı görüldü. Araştırmaya katılan çocukların çevresel etkenler
irin anlatım gücünün hiç tükenmediğine inandıklarından “Şiir,
bağlamında yeni besinlere duydukları korkuyu azaltabilecekleri
düzyazının bittiği yerde başlar.” deyip çıkarlar işin içinden.
belirlendi. Bu konuda yetişkinlerin çocuklara örnek olması gerekti-
Düzyazının bir yerde tıkandığını nereden çıkarırlar bilinmez.
ğini belirten uzmanlar; ebeveynlere evde yeni besinler denemeyi
Bu parçanın yazarının aşağıdakilerden hangisini söyle- ve çocuklara farklı besin seçenekleri sunmayı öneriyor.
mesi beklenir?
Bu parçadan hareketle aşağıdakilerin hangisine ulaşılabilir?
A) Şiirin dile getirdiğini roman da öykü de dile getirebilir, sorun
A) Ebeveynlerinin yeterli besin çeşitliliği sağladığı ve örnek
sanatçının hangi türde yazdığında değil başarısındadır.
olduğu çocuklar, yeni besinleri deneme eğilimindedir.
B) Bir şiiri kafamızda yıllarca taşıyabiliriz ama düzyazıyı de-
B) Yeni besinleri denemeyi reddeden çocukların tutumunu uy-
ğil, onun ağırlığı yaşamın odağına yerleşmesini engeller.
gun çevresel koşulları sağlayarak değiştirmek mümkündür.
C) Şiirin giriftliği karşısında romanın, öykünün kendini okuruna
C) Çocukluk çağında başlayan yeni besinleri denemeyi red-
açması, kolayca anlaşılır olması okurun seçimlerini etkiler.
detme, hayat kalitesini düşüren bir davranış bozukluğudur.
D) Şairleri kendi konumlarının altını çizmeye iten şey, düzyazı-
D) Yeni besinleri denemeyi reddetmeye yönelik çalışmalar, ge-
nın günümüz okurları tarafından gördüğü yoğun rağbettir.
netiğin etkisinin yaş ilerledikçe azaldığını göstermektedir.
E) Her türün yükseldiği dönemler vardır; şiir yavaşladığında
E) Yeni besin denemeye yönelik ilgiyi artırmak isteyen ebe-
düzyazı, düzyazı yeni ufuklar bulamadığında şiir öncülü-
veynin, çocuğun kişilik özelliklerini dikkate alması gerekir.
ğü üstlenir.
99