Page 106 - 3 Adım TYT Türkçe
P. 106

TÜRKÇE                                                                                         2. ADIM



        6.   Gazeteci:                                         8.   Okur:
            (I) ----                                               (I) ----

                Yazar: Evet, bu sanatları diğerlerinden ayıran en önemli özel-
                                                                   Yazar: Esasında, hesaplamalı yöntemler kullanarak tasarım
            lik maddeye biçim veriyor olmalarıdır. Bu sanatların ana mal-
            zemesinin madde ve renk olması, onları diğer sanatlar gibi   yapmaktır mühendislik. Yeni bir yöntem, aygıt, makine, mo-
            soyut olmaktan uzaklaştırır.                           del üretmektir. Dolayısıyla yenilik meselesi mühendislikle son
                                                                   derece uyum içindedir. Bu açıdan bakıldığında mühendislik
                 Gazeteci:
                                                                   modern  sanatla,  modern  edebiyatla  çok  yakındır.  Modern
            (II) ----                                              edebiyatta da yazar yeniliğin peşindedir.

              Yazar: Sese ve söze biçim veren sanatlar, diğer sanatlara      Okur:
            oranla daha millîdir. Özellikle söze biçim veren sanatlar hem
            kültürü oluşturur hem de kültürün bugüne gelmesini sağlar.      (II) ----
            Bu sanatlardan habersiz yetişen nesillerin nereden geldiğini
            ve nereye doğru yürüyeceğini bulması mümkün değildir.      Yazar: Geleneksel yaklaşımda sanatta asıl olan yenilik değil
                                                                   gelenektir, ilk örnektir. Her şeyin en mükemmel olduğu bir ilk
            Bu parçada verilen diyalogda boş bırakılan yerlere aşağı-
            dakilerden hangileri sırasıyla getirilmelidir?         örnek vardır. Sanatçının işi, eserini bu ilk örneğe göre yap-
                                                                   maya çalışmaktır. Modern dünya görüşü ise bunun tersidir.
            A)  I. Plastik (görsel) sanatlar diğer sanat dallarını nasıl etki-  Geleneksel olan değişmeye muhtaçtır. Her zaman daha iyisi
               ler, bu etkiler nelerdir?
                                                                   yapılabilir.  Doğanın,  varoluş  koşullarımızın  sınırlarını  hayal
                 II. Kültürün devamlılığını toplumların geleceği açısından   gücümüzle yıkabiliriz; özgürlük alanımızı genişletebiliriz.
               nasıl yorumlamaktasınız?
                                                                   Bu diyalogda boş bırakılan yerlere aşağıdakilerden han-
            B)  I. Sanat eğitiminde dikkat edilmesi gerekenler nelerdir?
                                                                   gileri sırasıyla getirilmelidir?
                 II. Kültürüne yabancılaşmış bireyler kendi toplumları için
               bir tehdit oluşturur mu?                            A)  (I) Bilimsel yaklaşımlara yakın olmak sanatçıyı gelenek-
                                                                      sel olandan uzaklaştırır mı?
                 C)  I. Plastik (görsel) sanatlar, diğer sanat dallarından hangi
               yönüyle ayrılır?                                          (II) Geleneğin peşini bırakıp modern edebiyatı takip etmek
                                                                      gerektiğini mi söylüyorsunuz?
                  II. Fonetik (işitsel) sanatlardan biri olan edebiyat toplum-
               lar için neden vazgeçilmezdir?                      B)  (I) Edebiyata bu denli ilgisi olan bir insanın meslek olarak
                                                                      mühendisliği seçmesi biraz garip değil mi?
            D)  I. Plastik (görsel) sanatların malzemesinin somut olması
               bu sanatlara hangi avantajları sağlamaktadır?            (II) Edebiyat dünyasında yeni bir ses yakalamak isteyen
                  II. Edebiyatın kültürün devamlılığını sağlaması toplumların   sanatçının önündeki engel nedir sizce?
               geleceğini olumlu etkiler mi?                       C)  (I)  Mühendis  olmasaydım  okurun  kalbine  daha  rahat
            E)  I. Plastik (görsel) sanat eseri, eğitim almamış bir birey ta-  dokunurdum,  şimdi  aklım  önümde  duruyor,  demişsiniz.
               rafından takdir edilebilir mi?                         Bunu biraz açar mısınız?
                  II. Edebiyat evrensel olmaktan neden uzaktır?          (II) Modern dünya görüşü ile geleneksel edebiyatın çeliş-
                                                                      tiğini ya da çatıştığını söyleyebilir miyiz?

        7.   (I) Çizgi roman uçsuz bucaksız bir dünyadır ve kimileri bu dünya-  D)  (I) Aldığınız eğitim ve mesleğinizin yazılarınızın rotasını
            nın tanıdık bölgelerine yerleşmeyi ve o bölgenin sınırları dışına   belirlediğini, edebiyat adına takındığınız tavrı etkilediğini
            çıkmamayı tercih eder; Fumetti tutkunları, Manga müdavimleri,   söylemek mümkün mü?
            Marvel ya da DC fanları vardır mesela. (II) Çizgi roman aynı za-       (II) O hâlde geleneksel olandan uzak durmanızın bu ye-
            manda devasa bir endüstri hâline geldiği için bu endüstriyi çekip
            çevirenler hitap ettiği kitleyi kaybetmek istemez. (III) Dolayısıyla   nilik meselesine dayandığını söylemek yanlış olmaz. Ne
            da oyunun kurallarını değiştirmek, üretimi gerçekleştirenlerin de   dersiniz?
            çok işine gelmez. (IV) Bu yüzden de maalesef teknik ve zanaat   E)  (I) Geleneksel bir anlayışla yetişmenize rağmen modern
            seviyesinde  kaydedilen  gelişmeler  her  zaman  sanata  dönüş-  edebiyata  yakın  durmanız  zaman  zaman  yadırganıyor.
            mez. (V) Çizgi roman endüstrisinin çarklarından sıyrılarak daha   Sizi modern edebiyata çeken nedir?
            bağımsız işler yapmaya cesaret eden sanatçılar ve yayınevleri
            çizginin imkânlarını alışılmadık şekillerde kullanarak bambaşka       (II) Kendinden öncekileri örnek alan, onların açtığı yolda
            hikâyeler anlatıyor, grafik romanlar ortaya koyuyorlar.   ilerleyen sanatçılara bakışınız nasıldır?
            Bu parçada numaralanmış cümlelerin hangisinden sonra
            “Tam da bu noktada, artık dilimize yerleşmiş adıyla, grafik
            romanlar devreye giriyor.” cümlesi getirilebilir?
            A) I      B) II    C) III     D) IV       E) V




        104
   101   102   103   104   105   106   107   108   109   110   111