Page 106 - 3 Adım TYT Türkçe
P. 106
TÜRKÇE 2. ADIM
6. Gazeteci: 8. Okur:
(I) ---- (I) ----
Yazar: Evet, bu sanatları diğerlerinden ayıran en önemli özel-
Yazar: Esasında, hesaplamalı yöntemler kullanarak tasarım
lik maddeye biçim veriyor olmalarıdır. Bu sanatların ana mal-
zemesinin madde ve renk olması, onları diğer sanatlar gibi yapmaktır mühendislik. Yeni bir yöntem, aygıt, makine, mo-
soyut olmaktan uzaklaştırır. del üretmektir. Dolayısıyla yenilik meselesi mühendislikle son
derece uyum içindedir. Bu açıdan bakıldığında mühendislik
Gazeteci:
modern sanatla, modern edebiyatla çok yakındır. Modern
(II) ---- edebiyatta da yazar yeniliğin peşindedir.
Yazar: Sese ve söze biçim veren sanatlar, diğer sanatlara Okur:
oranla daha millîdir. Özellikle söze biçim veren sanatlar hem
kültürü oluşturur hem de kültürün bugüne gelmesini sağlar. (II) ----
Bu sanatlardan habersiz yetişen nesillerin nereden geldiğini
ve nereye doğru yürüyeceğini bulması mümkün değildir. Yazar: Geleneksel yaklaşımda sanatta asıl olan yenilik değil
gelenektir, ilk örnektir. Her şeyin en mükemmel olduğu bir ilk
Bu parçada verilen diyalogda boş bırakılan yerlere aşağı-
dakilerden hangileri sırasıyla getirilmelidir? örnek vardır. Sanatçının işi, eserini bu ilk örneğe göre yap-
maya çalışmaktır. Modern dünya görüşü ise bunun tersidir.
A) I. Plastik (görsel) sanatlar diğer sanat dallarını nasıl etki- Geleneksel olan değişmeye muhtaçtır. Her zaman daha iyisi
ler, bu etkiler nelerdir?
yapılabilir. Doğanın, varoluş koşullarımızın sınırlarını hayal
II. Kültürün devamlılığını toplumların geleceği açısından gücümüzle yıkabiliriz; özgürlük alanımızı genişletebiliriz.
nasıl yorumlamaktasınız?
Bu diyalogda boş bırakılan yerlere aşağıdakilerden han-
B) I. Sanat eğitiminde dikkat edilmesi gerekenler nelerdir?
gileri sırasıyla getirilmelidir?
II. Kültürüne yabancılaşmış bireyler kendi toplumları için
bir tehdit oluşturur mu? A) (I) Bilimsel yaklaşımlara yakın olmak sanatçıyı gelenek-
sel olandan uzaklaştırır mı?
C) I. Plastik (görsel) sanatlar, diğer sanat dallarından hangi
yönüyle ayrılır? (II) Geleneğin peşini bırakıp modern edebiyatı takip etmek
gerektiğini mi söylüyorsunuz?
II. Fonetik (işitsel) sanatlardan biri olan edebiyat toplum-
lar için neden vazgeçilmezdir? B) (I) Edebiyata bu denli ilgisi olan bir insanın meslek olarak
mühendisliği seçmesi biraz garip değil mi?
D) I. Plastik (görsel) sanatların malzemesinin somut olması
bu sanatlara hangi avantajları sağlamaktadır? (II) Edebiyat dünyasında yeni bir ses yakalamak isteyen
II. Edebiyatın kültürün devamlılığını sağlaması toplumların sanatçının önündeki engel nedir sizce?
geleceğini olumlu etkiler mi? C) (I) Mühendis olmasaydım okurun kalbine daha rahat
E) I. Plastik (görsel) sanat eseri, eğitim almamış bir birey ta- dokunurdum, şimdi aklım önümde duruyor, demişsiniz.
rafından takdir edilebilir mi? Bunu biraz açar mısınız?
II. Edebiyat evrensel olmaktan neden uzaktır? (II) Modern dünya görüşü ile geleneksel edebiyatın çeliş-
tiğini ya da çatıştığını söyleyebilir miyiz?
7. (I) Çizgi roman uçsuz bucaksız bir dünyadır ve kimileri bu dünya- D) (I) Aldığınız eğitim ve mesleğinizin yazılarınızın rotasını
nın tanıdık bölgelerine yerleşmeyi ve o bölgenin sınırları dışına belirlediğini, edebiyat adına takındığınız tavrı etkilediğini
çıkmamayı tercih eder; Fumetti tutkunları, Manga müdavimleri, söylemek mümkün mü?
Marvel ya da DC fanları vardır mesela. (II) Çizgi roman aynı za- (II) O hâlde geleneksel olandan uzak durmanızın bu ye-
manda devasa bir endüstri hâline geldiği için bu endüstriyi çekip
çevirenler hitap ettiği kitleyi kaybetmek istemez. (III) Dolayısıyla nilik meselesine dayandığını söylemek yanlış olmaz. Ne
da oyunun kurallarını değiştirmek, üretimi gerçekleştirenlerin de dersiniz?
çok işine gelmez. (IV) Bu yüzden de maalesef teknik ve zanaat E) (I) Geleneksel bir anlayışla yetişmenize rağmen modern
seviyesinde kaydedilen gelişmeler her zaman sanata dönüş- edebiyata yakın durmanız zaman zaman yadırganıyor.
mez. (V) Çizgi roman endüstrisinin çarklarından sıyrılarak daha Sizi modern edebiyata çeken nedir?
bağımsız işler yapmaya cesaret eden sanatçılar ve yayınevleri
çizginin imkânlarını alışılmadık şekillerde kullanarak bambaşka (II) Kendinden öncekileri örnek alan, onların açtığı yolda
hikâyeler anlatıyor, grafik romanlar ortaya koyuyorlar. ilerleyen sanatçılara bakışınız nasıldır?
Bu parçada numaralanmış cümlelerin hangisinden sonra
“Tam da bu noktada, artık dilimize yerleşmiş adıyla, grafik
romanlar devreye giriyor.” cümlesi getirilebilir?
A) I B) II C) III D) IV E) V
104