Page 98 - 3 Adım TYT Türkçe
P. 98
TÜRKÇE 1. ADIM
5. Her insan doğar, büyür ve yaşlanır. Bu süre içerisinde in- 8. Şair Neruda’yı hayata hazırlayan sebeplere baktığımızda doğa-
sanların fiziksel ve ruhsal birtakım ihtiyaçları bulunmaktadır. yı ve sevgiyi bulmaktayız. Neruda, şiiri ile dünya arasındaki bağı
Nasıl ki yemek yemek kişinin bedenini doyuruyorsa kitap okyanus kıyılarında, Şili’nin ormanları içinde kurmaktadır. İlk şii-
okumak da kişinin ruhunu besleyerek onun bilgi dağarcığının rini on üç yaşında yazan şair için bu durum âdeta bütün yaşamı
zenginleşmesine katkıda bulunur. “Okuma ihtiyacı barut gibi- boyunca bir anlaşma, bir gizil güç olarak deveran etmektedir.
dir, bir kere tutuşunca artık sönmez.’’ demiştir Victor Hugo. Bu parçaya göre, Neruda ile ilgili aşağıdakilerden hangisi
İnsan, ömrü boyunca gerekli tüm bilgileri tecrübe edemez. kesinlikle söylenir?
Kitaplar sayesinde tecrübe kazanır, bilgi edinir, hayatını daha
A) Şiirlerinde sevgi temasını ele aldığı
iyi anlamlandırır. İnsan; hayatı boyunca daha iyi anlaması,
yaşantısını insanca yaşaması için okumalıdır. B) Şiirlerini büyüdüğü okyanus kıyısında ve ormanda yazdığı
C) Şiirlerini yazarken çocukluğunu geçirdiği doğadan ilham aldığı
Bu parça aşağıdaki sorulardan hangisine karşılık olarak
söylenmiş olabilir? D) İlk şiirlerini doğa temasıyla yazdığı
E) Yaşadığı yerlerle şiirleri arasında ilişki olduğu
A) Okumak için hangi tür kitapları tercih etmeliyiz?
B) Verimli okuma nasıl olmalıdır?
9. Güler yüz, her şeyden önce insana cesaret verir. Çünkü gü-
C) Kitap okumaya kaç yaşında başlanmalıdır?
ler yüzlü insanlar her kusuru hoş gören, affeden insanlardır.
D) Kitap okumak ihtiyaç mıdır? Dünyada ilk adımlarını yeni atmaya başlamış bir çocuğa
herkes güler yüzle bakar. Onun her kusuru yapabileceğini
E) Kitap okuma alışkanlığı nasıl kazandırılmalıdır?
ve bütün kusurlarının affedilmeye layık olduğunu önceden
kabul ettiğimiz için çocuk karşısında gülümser bir yüz takı-
nırız. Olgun insanlar yalnız çocuklara değil, herkese affedici,
6. Sanat, edebiyat ve düşünce yapıtları; kendine özgü nitelikle- kusura pek aldırmayıcı bir yüzle bakarlar.
rinden dolayı ne maddi kültürün ne de manevi kültürün kap-
samına girer. Sinan’ın Süleymaniye’si ve Rodin’in Düşünen Bu parçada vurgulanmak istenen düşünce aşağıdakiler-
den hangisidir?
Adam’ı maddi kültür alanında algılanabileceği gibi manevi
kültür evrenindeki işlevlerinden dolayı manevi kültürün bir A) Cesaretli olmak, güler yüzlü olmayı gerektirir.
parçası olarak da düşünülebilir.
B) Yeni yürümeye başlayan çocuklara herkes ilgi gösterir.
Aşağıdakilerden hangisi bu parçanın başlığı olmaya en C) İnsan, doğası gereği hata yapabilir.
uygundur? D) Güler yüz, insana hoşgörülü olma erdemini kazandırır.
A) Sanat ve Estetik E) Olgun insan olmak için kusurların affedilmesi şarttır.
B) Kültürün Sanatla İlişkisi
C) Mimarların Kültüre Katkısı 10. Yunus’un sesi, büyük orkestra eserlerinde birdenbire uya-
nan, kuru fakat tek başına yüklendiği bahar ve puslu manzara
D) Sanatın Kültüre Etkisi
ile zengin bir flüt sesine benzer. Şüphesiz o da Mevlânâ’nın
E) Batı’nın Sanat Yönü söylediği şeyleri söylüyordu. O da aşk adamıydı. Hatta sözü
daha ziyade ondan almıştı. Fakat aletle sanki motif değişmiş-
ti; Türkçenin solosu devam ettikçe Fars şiirinin muhteşem ve
renkli orkestrası, sanki bir çeşit zemin teşkil etmek için yavaş
yavaş gerilere çekilir ve sonunda yerini alana, kendi renkle-
7. Tarih boyunca sanatkârların kalpleri kadar kalemlerini, fırça-
rinden ve seslerinden birkaç nota bırakarak kaybolur.
larını da harekete geçiren sevinçten çok keder olmuştur. Bir
sevgilinin vefasızlığı veya ölümü, millî bir felaket, evlat acı- Bu parçada asıl anlatılmak istenen aşağıdakilerden
sı, ayrılık, gurbet; romancıya, bestekâra şaheserler vücuda hangisidir?
getirmesi için imkân sağladı. Gurbette, hasrette, sıkıntıda ol-
A) Büyük şairler aynı evrensel konuları işleseler bile üslup
dukları zaman çok güzel eserler verenlerin; vatana, sevgiliye,
ve şiire bakışları yönüyle birbirinden ayrılır.
refaha kavuştuktan sonra sustukları çok görülmüştür.
B) Edebiyatımızdaki özellikle şiirimizdeki Farsça etkisi Yu-
Bu parçanın konusu aşağıdakilerden hangisidir? nus Emre’nin şiirlerinden sonra oldukça azalmıştır.
C) Bir dil, büyük şairler yetiştirdiği sürece içindeki yabancı
A) Hayatın üzüntü veren olaylarının sanata etkisi
unsurlar küçük bir süs olmaktan öte anlam taşımaz.
B) Kitap okumanın okuyucuya faydaları
D) Yunus Emre konularını Mevlânâ’dan almış olmakla birlik-
C) Sanat eserlerinin farklı yönleri te Türkçeyi kullanma yönüyle ondan daha başarılıdır.
D) Sanatın gerçekle olan bağı E) Yunus Emre’deki kuru fakat etkili şiir dili Mevlânâ’da süs-
E) İyi yapıtların topluma etkisi lü fakat etkisi az bir şekle dönüşmüştür.
96