Page 98 - 3 Adım TYT Türkçe
P. 98

TÜRKÇE                                                                                         1. ADIM




        5.   Her  insan  doğar,  büyür  ve  yaşlanır.  Bu  süre  içerisinde  in-  8.   Şair Neruda’yı hayata hazırlayan sebeplere baktığımızda doğa-
            sanların fiziksel ve ruhsal birtakım ihtiyaçları bulunmaktadır.   yı ve sevgiyi bulmaktayız. Neruda, şiiri ile dünya arasındaki bağı
            Nasıl  ki  yemek  yemek  kişinin  bedenini  doyuruyorsa  kitap   okyanus kıyılarında, Şili’nin ormanları içinde kurmaktadır. İlk şii-
            okumak da kişinin ruhunu besleyerek onun bilgi dağarcığının   rini on üç yaşında yazan şair için bu durum âdeta bütün yaşamı
            zenginleşmesine katkıda bulunur. “Okuma ihtiyacı barut gibi-  boyunca bir anlaşma, bir gizil güç olarak deveran etmektedir.
            dir, bir kere tutuşunca artık sönmez.’’ demiştir Victor Hugo.      Bu parçaya göre, Neruda ile ilgili aşağıdakilerden hangisi
            İnsan,  ömrü  boyunca  gerekli  tüm  bilgileri  tecrübe  edemez.   kesinlikle söylenir?
            Kitaplar sayesinde tecrübe kazanır, bilgi edinir, hayatını daha
                                                                   A)  Şiirlerinde sevgi temasını ele aldığı
            iyi anlamlandırır. İnsan; hayatı boyunca daha iyi anlaması,
            yaşantısını insanca yaşaması için okumalıdır.          B)  Şiirlerini büyüdüğü okyanus kıyısında ve ormanda yazdığı
                                                                   C)  Şiirlerini yazarken çocukluğunu geçirdiği doğadan ilham aldığı
            Bu parça aşağıdaki sorulardan hangisine karşılık olarak
            söylenmiş olabilir?                                    D)  İlk şiirlerini doğa temasıyla yazdığı
                                                                   E)  Yaşadığı yerlerle şiirleri arasında ilişki olduğu
            A)  Okumak için hangi tür kitapları tercih etmeliyiz?
            B)  Verimli okuma nasıl olmalıdır?
                                                               9.   Güler yüz, her şeyden önce insana cesaret verir. Çünkü gü-
            C)  Kitap okumaya kaç yaşında başlanmalıdır?
                                                                   ler yüzlü insanlar her kusuru hoş gören, affeden insanlardır.
            D)  Kitap okumak ihtiyaç mıdır?                        Dünyada  ilk  adımlarını  yeni  atmaya  başlamış  bir  çocuğa
                                                                   herkes  güler  yüzle  bakar.  Onun  her  kusuru  yapabileceğini
            E)  Kitap okuma alışkanlığı nasıl kazandırılmalıdır?
                                                                   ve  bütün  kusurlarının  affedilmeye  layık  olduğunu  önceden
                                                                   kabul ettiğimiz için çocuk karşısında gülümser bir yüz takı-
                                                                   nırız. Olgun insanlar yalnız çocuklara değil, herkese affedici,
        6.   Sanat, edebiyat ve düşünce yapıtları; kendine özgü nitelikle-  kusura pek aldırmayıcı bir yüzle bakarlar.
            rinden dolayı ne maddi kültürün ne de manevi kültürün kap-
            samına girer. Sinan’ın Süleymaniye’si ve Rodin’in Düşünen      Bu parçada vurgulanmak istenen düşünce aşağıdakiler-
                                                                   den hangisidir?
            Adam’ı  maddi  kültür  alanında  algılanabileceği  gibi  manevi
            kültür  evrenindeki  işlevlerinden  dolayı  manevi  kültürün  bir   A)  Cesaretli olmak, güler yüzlü olmayı gerektirir.
            parçası olarak da düşünülebilir.
                                                                   B)  Yeni yürümeye başlayan çocuklara herkes ilgi gösterir.
            Aşağıdakilerden hangisi bu parçanın başlığı olmaya en   C)  İnsan, doğası gereği hata yapabilir.
            uygundur?                                              D)  Güler yüz, insana hoşgörülü olma erdemini kazandırır.

            A)  Sanat ve Estetik                                   E)  Olgun insan olmak için kusurların affedilmesi şarttır.
            B)  Kültürün Sanatla İlişkisi
            C)  Mimarların Kültüre Katkısı                     10.  Yunus’un  sesi,  büyük  orkestra  eserlerinde  birdenbire  uya-
                                                                   nan, kuru fakat tek başına yüklendiği bahar ve puslu manzara
            D)  Sanatın Kültüre Etkisi
                                                                   ile zengin bir flüt sesine benzer. Şüphesiz o da Mevlânâ’nın
            E)  Batı’nın Sanat Yönü                                söylediği şeyleri söylüyordu. O da aşk adamıydı. Hatta sözü
                                                                   daha ziyade ondan almıştı. Fakat aletle sanki motif değişmiş-

                                                                   ti; Türkçenin solosu devam ettikçe Fars şiirinin muhteşem ve
                                                                   renkli orkestrası, sanki bir çeşit zemin teşkil etmek için yavaş
                                                                   yavaş gerilere çekilir ve sonunda yerini alana, kendi renkle-
        7.   Tarih boyunca sanatkârların kalpleri kadar kalemlerini, fırça-
                                                                   rinden ve seslerinden birkaç nota bırakarak kaybolur.
            larını da harekete geçiren sevinçten çok keder olmuştur. Bir
            sevgilinin vefasızlığı veya ölümü, millî bir felaket, evlat acı-     Bu  parçada  asıl  anlatılmak  istenen  aşağıdakilerden
            sı, ayrılık, gurbet; romancıya, bestekâra şaheserler vücuda   hangisidir?
            getirmesi için imkân sağladı. Gurbette, hasrette, sıkıntıda ol-
                                                                   A)  Büyük şairler aynı evrensel konuları işleseler bile üslup
            dukları zaman çok güzel eserler verenlerin; vatana, sevgiliye,
                                                                      ve şiire bakışları yönüyle birbirinden ayrılır.
            refaha kavuştuktan sonra sustukları çok görülmüştür.
                                                                   B)  Edebiyatımızdaki  özellikle  şiirimizdeki  Farsça  etkisi  Yu-
            Bu parçanın konusu aşağıdakilerden hangisidir?            nus Emre’nin şiirlerinden sonra oldukça azalmıştır.
                                                                   C)  Bir dil, büyük şairler yetiştirdiği sürece içindeki yabancı
            A)  Hayatın üzüntü veren olaylarının sanata etkisi
                                                                      unsurlar küçük bir süs olmaktan öte anlam taşımaz.
            B)  Kitap okumanın okuyucuya faydaları
                                                                   D)  Yunus Emre konularını Mevlânâ’dan almış olmakla birlik-
            C)  Sanat eserlerinin farklı yönleri                      te Türkçeyi kullanma yönüyle ondan daha başarılıdır.
            D)  Sanatın gerçekle olan bağı                         E)  Yunus Emre’deki kuru fakat etkili şiir dili Mevlânâ’da süs-
            E)  İyi yapıtların topluma etkisi                         lü fakat etkisi az bir şekle dönüşmüştür.




         96
   93   94   95   96   97   98   99   100   101   102   103