Page 99 - 3 Adım TYT Türkçe
P. 99

TÜRKÇE                                   TYT        2.
                                                                                                          ADIM
                                                             Ana Düşünce - 4







        1.   Geçmişten günümüze değin çoğu şair, tabiata önem vermiş   3.   Günümüzde davranışçı anlayışla eğitim gören bazı bireyler;
            ve benzetmeye dayalı anlatımlarında tabiattan en geniş an-  eğitimin düzeyini kaybettiğinden, yavanlaştırıcı programlar ol-
            lamda yararlanmıştır. Ne var ki ne âşığın aka aka denizler   duğundan ve umumi bilgilerin gittikçe ihmal edildiğinden dem
            oluşturan gözyaşları ne de nergis gözlü sevgilinin görünümü   vurmaktadır.  Onlara  göre  eğitim-öğretimde  olması  gereken
                                                                   temel şey, öğrencilerin bilgilerle donatılması ve bu bilgileri bir
            bir  araya  gelse  günün  bir  saatindeki  Boğaziçi  manzarasını
                                                                   şekilde davranışa dönüştürmeleridir. Peki, günümüzde böyle
            vermeye yetmez.
                                                                   bir  anlayış  ne  kadar  geçerlidir?  Söz  gelimi  bu  tür  bilgilerin
            Aşağıdakilerden hangisi bu parçanın başlığı olmaya en   hepsini öğrenmek bize hayatta ne katacak? Tam tersini dü-
            uygundur?                                              şünelim ezbere dayalı hiçbir bilgiyi öğrenmemek bize ne kay-
                                                                   bettirecek?  Bazen  kâr-zarar  dengesi  oluşturmaya  çalışmak
            A)  Şiir ve Yansımaları                                gerekir diye düşünüyorum. Her şeyi yadsımak ya da koşulsuz
                                                                   benimsemek insanı yağmur altında şemsiyesiz bırakır.
            B)  Mısralarla Boğaziçi
            C)  Sanat ve Gerçeklik                                 Bu parçada asıl yakınılan durum aşağıdakilerden hangisidir?
            D)  Şair ve Doğa                                       A)  İnsanların her şeye gereksiz bir şekilde şüpheyle yaklaşması
            E)  Şiirin Dili                                        B)  Yenilikçi anlayışla öğrenim gören kişilerin eskiyi görmez-
                                                                      den gelmeleri
                                                                   C)  Eğitim  politikalarının  ülkelerin  ihtiyaçları  gözetilerek  ele
                                                                      alınmaması
                                                                   D)  Bir düşüncenin veya durumun olumlu ve olumsuz tarafla-

                                                                      rının göz önünde bulundurulmaması
                                                                   E)  Davranışçı anlayışla öğrenim gören kişilerin sürekli, eğiti-
        2.   İnsan geçmiş zamanı, şimdiki zamanı ve gelecek zamanı aynı   min yetersiz olduğunu savunmaları
            anda düşünüp yaşayabilme özelliğine sahip tek canlıdır. Bunu
            istediği  şekilde  yaşama  hakkı  da  kendisine  aittir.  Genellikle
            dün  bugünü,  bugün  yarını,  yarın  ise  geleceği  inşa  ederek
                                                               4.   Bir şeyi kırk kez söylediğimizde, dilediğimiz o şey gerçekten
            devam ediyor. Geçmişte olumlu veya olumsuz bir sürü olay
                                                                   de olur mu? Bizi koşullu şartlanmaya götüren kişisel telkini-
            yaşıyor, anılar ya da acılar biriktirerek yolumuza devam edi-
                                                                   miz bir yana dursun, bir kavrama sürekli odaklandığımızda o
            yoruz. Olumlu olanlar anı olarak kalırken olumsuz olanlar ise   kavramın anlamını anlık olarak yitirmemiz olası. Bir şeyi kırk
            “dert prangası” olarak geleceğimizi şekillendirmede engel teş-  kez söylediğimizde, bilgisayarda yazı yazarken bir sözcüğe
            kil edebiliyor. Anı olarak biriktirdiğimiz güzel şeylerin gelecekte   uzun  süreli  takılıp  kaldığımızda  ya  da  “Burada  şu  sözcük
            bizlere sıkıntı yaşatmak gibi bir etkileri yoktur. Geleceğimizin   kullanılsa anlam bütünlüğünü daha iyi sağlar.” düşüncesine
            prangaları olan geçmişin yükleri olumsuz yaşanmışlıklarımız   daldığımız sırada gerçekleşen bu bilişsel olgu anlamsal doy-
            oluyor  genellikle.  Yaşanan  istenmeyen  olay  ve  deneyimlere   gunluk olarak tanımlanıyor. Şöyle düşünelim: Odaya girdik,
            tecrübe gözü ile bakıp bunlarla yüzleşememiş olanlar bu geç-  içeride alışılmadık bir koku var. Bir süre sonra bu ortam ko-
            mişin yükünü geleceğe de taşımak durumunda kalıyor ve o   kusuna alışırız ve hatta içeriye bizden daha sonra giren, yine
                                                                   aynı kokudan şikâyetçi olan biri ile aynı duyuyu o an hisset-
            yükün altında geleceğe yürümekte zorluk çekiyorlar.
                                                                   meyiz. Çünkü beyindeki sinir sisteminin uyarılmış tekrarlar ile
            Bu  parçada  asıl  anlatılmak  istenen  aşağıdakilerden   yorulması beynin duyarsızlaşmasına neden olmaktadır.
            hangisidir?
                                                                   Bu parçada anlatılmak istenen aşağıdakilerden hangisidir?
            A)  İnsanı yaşama bağlayan, anılarına bağlanarak yol alma-
                                                                   A)  Bir dileğin kırk kez tekrar edilmesi o dileğin gerçekleşme-
               sı; sık sık onları hatırlamasıdır.
                                                                      sini sağlar.
            B)  Geçmişte yaşadıklarını unutan insanın, geleceğini kura-  B)  Anlamsal doygunluk sırasında bir sözcüğün ilk kaybedi-
               bilmesi ve ilerleyebilmesi zordur.                     len anlamı çağrışımsal anlamıdır.
            C)  Akıllı insanlar, yaşadıkları olumsuzluklardan ders çıkarıp   C)  Bir sözcüğün tekrarlanması ya da üzerine odaklanılması
               hayatlarına buna göre yön verirler.                    durumunda sözcük, anlamını geçici olarak kaybeder.
            D)  Prangalarını sırtlarından atıp onlara edinilmiş kâr gibi ba-  D)  Yazı  yazarken  bir  sözcüğe  fazla  odaklanmak  anlamsal
               kanlar yarını güzel yaşarlar.                          doygunluğa neden olmaktadır.
            E)  İnsan, yapısı gereği olumsuz olayları olumlu olaylardan   E)  Sözcük tekrarının süresi, sözcüğün uzun süreli hafızaya
               daha çabuk unutmaya meyillidir.                        girişini olumlu etkiler.



                                                                                                              97
   94   95   96   97   98   99   100   101   102   103   104