Page 50 - 3 Adım TYT Türkçe
P. 50

TÜRKÇE                                                                                         1. ADIM



        7.   İşin tuhaf olduğu kadar hazin tarafı şu: Sahici edebiyat sev-  10.  Giderek seyrelen son yağmurlar Oklahoma’nın kızıl toprakla-
            gisini evvela yabancı dillerde tanımış olmamız. Hâlbuki ede-  rını ıslatırken boz topraklı kesiminin bir kısmına ancak değ-
            biyat demek dil demek. Dil demek ana dili demek. Bir tek ke-  di, üstelik çatlak toprağın içine pek de işleyemedi. Yüzeyden
            limenin içinde kaç çeşit ses, kaç çeşit renk, kaç çeşit lezzet   akan dereciklerin üstünde sabanlar hemen gidip geldi. Yine
            var! Böyle olduğu hâlde edebiyat sevgisini yabancı dillerden   de bu kadarcık yağmur sayesinde mısırlar çabucak boy attı;
            tatmak, kendi dilimizin imkânlarını bir yabancı dilden öğren-  yol kenarlarında dağınık ot kümeleri belirdi, hem koyu toprak-
            memizi beklemek tuhaf olduğu kadar üzücü değil mi?     lar hem de boz topraklar yeşil bir örtü altında görünmez oldu.

            Bu parçanın anlatımında aşağıdakilerden hangisi vardır?      Bu parçayla ilgili aşağıdakilerin hangisi söylenemez?
            A)  Öyküleme          B) Betimleme               C) Örnekleme   A)  Olaylar gözlemci bakış açısıyla anlatılmıştır.
                             D) Tartışma                E) Açıklama      B)  Anlatımda yer yer betimlemelere başvurulmuştur.
                                                                   C)  Sade, içten ve anlaşılır bir dil kullanılmıştır.
                                                                   D)  Açıklayıcı anlatım biçimiyle kaleme alınmıştır.

                                                                   E)  Gündelik hayattan bir kesite yer verilmiştir.




        8.   TIMSS  4  yılda  bir  yapılan  uluslararası  bir  araştırmadır.  İlki
            1995’te  yapılmış  ancak  Türkiye  buna  katılmamıştır.  TIMSS,
            ilköğretimdeki  öğrencilerin  uluslararası  düzeyde  matematik
            ve fen bilgisindeki başarısını ölçmeye yönelik hazırlanmıştır.
            Araştırmanın amacı, öğrencilerin matematik ve fen bilgisindeki
            başarılarını program, öğretim yöntemleri ve okul ile birlikte ül-
            keler bazında değerlendirmektir. TIMSS-1999 raporunda 1995
            ve 1999 yıllarında bu araştırmalara katılan ülkelerin başarı dü-
            zeyleri de karşılaştırmalı olarak sunulmaktadır.
            Bu parçanın anlatımında aşağıdakilerin hangisinden ya-
            rarlanılmıştır?

            A)  Açıklama
            B)  Tartışma
            C)  Tanık gösterme
            D)  Öyküleme
            E)  Betimleme
                                                               11.  Yeni şiir başka, yeni şair başka... Yeni şiir dıştadır, yani bu-
                                                                   gün yeni şiir denilen şey, dış bakımdan eski şiire benzeme-
                                                                   yen şeydir. Değişik kalıpta ama öz değişmemiş olabilir. Yeni
                                                                   şair ise şiire, kendisinden önce gelenlerin eserlerinde bulun-
         9.  Güneş, henüz köyün doğu sınırını pembe bir şerit gibi çizen
                                                                   mayan bir öz getirmiş olan kişidir. Onun şiiri dıştan bakılınca
            Hasan Dağı’nı aşmadan uyanırız. Köyün omzundan yükselen
                                                                   eski şiire tıpkı benzeyebilir. Nedim de Baki gibi, Naili gibi ga-
            tepeler hafifçe morlaşmıştır. Yüzümü yıkamak için çeşmeye
                                                                   zeller, kasideler yazar hem de hep o konular üzerinde yazar.
            giderim. Elma ağacına bakarak üç beş kere derin derin nefes
                                                                   Ama  içten  bakınca  onun  şiirinin  Baki’nin  şiirinden,  Naili’nin
            alıp veririm. Daha sonra, “Niçin biraz daha erken kalkmadım!”
                                                                   şiirinden apayrı olduğunu görürsünüz: “Bu söz Nedim’in sö-
            diye hayıflanırım. Uzanıp yanı başımdaki görkemli ağaçtan
                                                                   züdür.” dedirten bir hâli vardır.
            kırmızı bir elma koparırım.
                                                                   Bu  parçanın  anlatımında  aşağıdakilerden  hangisi  ağır
            Bu  parçanın  anlatımında  aşağıdakilerden  hangilerine
                                                                   basmaktadır?
            başvurulmuştur?
                                                                   A)  Açıklama
            A) Betimleme - öyküleme
                                                                   B)  Benzetme
            B) Tanımlama - öyküleme
                                                                   C)  Kişileştirme
            C) Karşılaştırma - öyküleme
                                                                   D)  Tartışma
            D) Örnek gösterme - betimleme
                                                                   E)  Karşılaştırma
            E) Açıklama - tartışma


         48
   45   46   47   48   49   50   51   52   53   54   55