Page 45 - 3 Adım TYT Türkçe
P. 45

TÜRKÇE                                   TYT        2.
                                                                                                          ADIM
                                                         Cümlede Anlam - 3







        1.   Ahmet Cevdet Paşa’nın Osmanlı Dönemi Türk tarihini anlattı-  4.   Aşağıdaki yargıların hangisinde kişisel görüşe yer veril-
            ğı Tarih-i Cevdet adlı kitabından sonra Osmanlı Dönemi ala-  miştir?
            nında hiçbir eser yoktur ki bu kitaptan izler taşımamış olsun.
                                                                   A)  Şahabettin Süleyman’la birlikte çıkardıkları Ümit adlı dergi-
            Bu parçada Tarih-i Cevdet ile ilgili çıkarılabilecek en kesin   de ilk öykü denemeleriyle bazı yazıları yayımlanan Yakup
            yargı aşağıdakilerden hangisidir?                         Kadri, aynı günlerde Resimli Kitap’ta da İbsen’in Hortlak-
                                                                      lar’ına nazire olarak yazdığı Nirvana adlı oyununun yayım-
            A)  Türk tarihi çalışmalarında aşılamayan bir eserdir.
                                                                      lanmasıyla edebiyat dünyasına adım attı.
            B)  Kitapta Osmanlı Dönemi tarihi yazıları derlenmiştir.
                                                                   B)  Düş-uyanıklık, kurmaca-gerçeklik ve hayal gücü-akıl gibi
            C)  Osmanlı Dönemi Türk tarihi çalışmaları, bu kitap ile baş-  karşıtlıklar  arasında  gidip  gelen  roman;  aynı  zamanda
               lamıştır.                                              sevgi, sevgisizlik, bencillik ve sorumluluk gibi duygu ve
                                                                      davranışları irdelemesi açısından da dikkat çekicidir.
            D)  Osmanlı Dönemi Türk tarihi alanındaki çalışmaların sayı-
               sını artırmıştır.                                   C)  Yazarın bir üçlü oluşturan Yediçınar Yaylası, Köyün Kam-
            E)  Osmanlı Dönemi Türk tarihi alanında kendinden sonraki   buru ve Büyük Mal adlı romanları Kırım Savaşı’ndan baş-
               yapıtları etkilemiştir.                                layarak Cumhuriyet Dönemi’ni de içine alan süreç içinde
                                                                      ağalık kurumunun gelişmesini sergiler.
                                                                   D)  Behçet Necatigil, özellikle ikili ve dörtlü dizelerden oluşan
        2.   Kuru ağacı canlandırma niyetiyle sulayabileceğin gibi onu çü-  1952’den sonraki şiirlerinde insanın toplum ile olan ilişki-
            rütmek için de sulamanın yolu açıktır.                    lerini konu edinmiş; yergisel bir söyleyiş kullanmış; sevgi,
                                                                      ayrılık, ölüm gibi temaları işlemiştir.
            Aşağıdakilerden hangisi anlamca bu cümle ile ilişkilendi-
            rilemez?                                               E)  1922’de yayımladığı Sözde Kızlar ile romana adım atan
                                                                      Peyami  Safa  yalnızca  roman  yazmakla  kalmamış,  bu
            A)  Aynı davranışlar her zaman aynı sonuçları doğurmayabilir.
                                                                      konuda kaleme aldığı çeşitli yazılarla romanın kuramsal
            B)  Miktarı ayarlanmayan her şey zarar verebilir.         yanıyla da ilgilenmiştir.
            C)  Varlıkların ihtiyaçları birbirinden farklı olabilir.
            D)  En faydalı görünenler bile gün gelir yıkıma yol açabilir.
            E)  Bazen iyi niyetle yapılan eylemler iyi sonuç vermeyebilir.
                                                               5.   I. Yeshiva Üniversitesinden Lucy Brown; aşkın daha önce-
                                                                      den düşünüldüğü gibi bir duygu hâli olmadığını, öncelikle
                                                                      “türümüzün devamını garanti altına alacak bir motivasyon
        3.   (I) Uyurgezer insanların geceleri kalkıp da yanlış bir şey yap-
                                                                      yani güdü” olduğunu belirtiyor.
            malarına engel olmak için uyuyanın yatağının etrafına kaplar
                                                                    II. Romantik aşkın evrensel olduğunu ve beyindeki özel mo-
            içinde  su  koyarlarmış.  (II)  Böylece  uyku  hâlindeyken  kalkıp
                                                                      leküllerin ve sistemlerin eseri olduğunu düşünen Rutgers
            yürüyen uyurgezerin ayakları suya değermiş. (III) Uyurgezer,
                                                                      Üniversitesinden antropolog Helen Fisher’in hipotezi, be-
            ayakları suya değerse uykusundan uyanırmış. (IV) Uyurgezer,
                                                                      yindeki  sinir  hücreleri  arasında  mesaj  iletimini  sağlayan
            kendine geldiği için yanlış bir şey yapmaktan da kurtulurmuş.
                                                                      moleküllerden üçünün (dopamin, norepinefrin ve seroto-
            (V) “Bir yanlıştan döndü, hatalı bir işten kurtuldu, gerçeği gör-
                                                                      nin) aşkta rol aldığı şeklindedir.
            dü.” anlamında kullanılan “ayakları suya değmek” deyimi bu
            hikâyeden doğmuştur.                                   Numaralanmış I. cümle ile ilgili aşağıdakilerden hangisi
                                                                   söylenebilir?
            Bu parçadaki numaralanmış cümlelerle ilgili aşağıdakilerden
            hangisi yanlıştır?                                     A)  II. cümlede ortaya konulan durumun koşulunu belirtmektedir.
                                                                   B)  II. cümlede yer alan açıklamanın diğer örnekleri sıralan-
            A)  I. cümlede, amaç-sonuç ilişkisi kurulmuştur.
                                                                      mıştır.
            B)  II. cümlede, bir varsayım dile getirilmiştir.
                                                                   C)  II. cümledeki durumdan farklı bilgiler ele alınmıştır.
            C)  III. cümlede, yargı koşuluyla verilmiştir.
                                                                   D)  II. cümlede belirtilen durumun gerekçesini açıklamaktadır.
            D)  IV. cümlede, yargının nedeni verilmiştir.
                                                                   E) II. cümledeki açıklamayı çürütmek için yeni bir bilgi sun-
            E)  V. cümlede, bir açıklama yapılmıştır.
                                                                      maktadır.




                                                                                                              43
   40   41   42   43   44   45   46   47   48   49   50