Page 44 - 3 Adım TYT Türkçe
P. 44

TÜRKÇE                                                                                       1. ADIM




        7.   Muz ve elma, yurdumuzda dört mevsim en çok tüketilen iki   11.  (I) Türk edebiyatı Mehmet Fuat Köprülü tarafından üç ana döne-
            meyvedir.                                              me ayrılmıştır. (II) Köprülü bu ayrımı yaparken dil anlayışı, dini
                                                                   hayat,  kültürel  farklılaşma  gibi  kıstaslar  kullanmıştır.  (III)  Türk
            Bu  cümleden  aşağıdakilerin  hangisine  kesin  olarak
                                                                   edebiyatının dönemlere ayrılması edebiyat tarihçilerinin araştır-
            ulaşılabilir?
                                                                   ma yapmasını kolaylaştırmıştır. (IV) Önümüzdeki yıllarda Türk
            A)  Muz ve elma, yurdumuzda en çok üretilen meyvelerdir.   edebiyatını dönemlere ayırma çalışması yapanlar çıkabilecektir.
            B)  Yurdumuzda muz ve elmanın dışında yıl boyunca tüketi-  (V) Bugüne kadar bunu deneyenler arasında alanda yetkin kişi-
               len meyveler de vardır.                             lerle birlikte az bilgi sahibi olanlar da yer almaktadır.
            C)  Yurdumuz, muz ve elma tüketiminde dünyanın önde ge-
                                                                   Bu  parçadaki  numaralanmış  cümlelerle  ilgili  aşağıdaki-
               len ülkelerindendir.
                                                                   lerden hangisi yanlıştır?
            D)  Yurdumuzda birinci sırada muz, ikinci sırada elma tüketil-
               mektedir.                                           A)  I. cümlede nesnel yargı söz konusudur.
            E)  Muz ve elma, yurdumuzda dört mevsim üretilebildiği için   B)  II. cümlede örneklemeden yararlanılmıştır.
               en çok tüketilen meyvelerdir.                       C)  III. cümlede neden-sonuç ilişkisi kurulmuştur.
                                                                   D)  IV. cümlede olasılıktan bahsedilmiştir.
        8.   (I) “Ağaç yaş iken eğilir.” atasözü eğitimde yaşın önemini,
                                                                   E)  V. cümlede karşılaştırmaya yer verilmiştir.
            (II) “Ağaca çıkan keçinin dala bakan oğlağı olur.” atasözü
            büyüklere özenmeyi, (III) “Ağacın kurdu içinde olur.” atasö-
            zü sır saklamayı, (IV) “Ağaca balta vurmuşlar sapı bedenim-
            den’ demiş.” atasözü yakınların nankörlüğünü, (V) “Ağacın
            meyvesi olunca başını aşağı salar.” atasözü alçak gönüllü-
            lüğü dile getirir.
                                                               12.  Aşağıdaki  cümlelerin  hangisinde  kişisel  görüşe  yer
            Bu parçada numaralanmış atasözlerinden hangisinin an-
                                                                   verilmemiştir?
            lamı yanlış verilmiştir?
            A) I                  B) II                      C) III                   D) IV               E) V  A)  Yaşar Kemal’i en çok okutan, onun akıcı dili ve bizdenliğidir.
                                                                   B)  Faruk Nafiz, Han Duvarları’nda bir Anadolu yolculuğunu
                                                                      anlatmaktadır.
                                                                   C)  Necip Fazıl, hamurla şekiller yapar gibi heceyi rahatlıkla
        9.   (I) Biz o köhne kulübenin önünde otururken tepelerin üstün-
            den yapayalnız geceyi bekleyen ahlat ağaçlarına bakıyoruz.   kullanabilmiştir.
            (II)  Gecenin  bekçileridir  gerçekten  onlar.  (III)  İkimiz  de  çok   D)  Orhan Kemal, işçi ve emekçi sınıfın problemlerini ustalıkla
            üşüyoruz  bilmediğimiz  bu  diyarlarda.  (IV)  Sırtındaki  hırka-  edebiyata taşımıştır.
            dan yayılan leylak kokusuna, saçlarının kokusu da karışıyor.
            (V) Radyoda bir türkü kurşun gibi eriyip içimize aktığından bir   E)  Mehmet Âkif, aydın olabilmeyi başarmış bir sanatçıdır.
            anda hüzünlenip ağlamaklı oluyoruz.

            Bu  parçada  numaralanmış  cümlelerin  hangisinde  ne-
            den-sonuç ilişkisi vardır?
            A) I                   B) II                     C) III                   D) IV              E) V


                                                               13.    (I) Kemal Tahir’in Aşk Çetesi adlı romanı, geç de olsa kitaplaşa-
                                                                   rak okuyucuyla buluştu. (II)Yazarın 27 yaşında yazdığı bu roma-
        10.  (I) Gaziantep Kalesi, Alleben Deresi’nin güney kısmında yer
                                                                   nı önemsiyoruz çünkü bu roman, Kemal Tahir imzasını taşıyan
            alan ve yüksekliği 25 metre civarında olan bir tepenin üzerine
            kurulmuştur. (II) Kale, MÖ II. ve IV. yüzyılda ilk başta Roma   romanların “annesi” konumundadır. (III) Yazar; romanın kahra-
            Dönemi’nde gözetleme kulesi olarak kullanılmıştır. (III) Kule   manları olan genç ressam ve şairin şahsında kökleri olmayan bir
            yapısının dairesel biçimde olduğu Gaziantep Kalesi, toplam-  sanat anlayışını kıyasıya eleştirmiştir. (IV) Romanda kullanılan
            da 36 adet kale burcuna sahiptir. (IV) Kale’nin duvarları tama-  dil, klasik Kemal Tahir dilidir.(V) Mecaz anlamlı sözcüklerden,
            men blok taşlardan inşa edilmiştir. (V) Bu özellikleri sayesin-  deyimlerden ve atasözlerinden fazlasıyla yararlanmıştır.
            de Gaziantep Kalesi’nin oldukça sağlam ve ilginç bir yapısı
            olduğunu söylemek mümkündür.                           Bu parçada numaralanmış cümlelerin hangilerinde yaza-
                                                                   rın üslubundan söz edilmiştir?
            Bu parçada numaralanmış cümlelerden hangisi kanıtla-
            nabilirlik açısından diğerlerinden farklıdır?          A) Yalnız II         B) Yalnız III      C) I ve II
                                                                                 D) II ve V            E) IV ve V
            A) I                 B) II                    C) III             D) IV              E) V




         42
   39   40   41   42   43   44   45   46   47   48   49