Page 44 - 3 ADIM TYT - TÜRKÇE
P. 44

TÜRKÇE                                                                                       2. ADIM



        5.   Stüdyo güllerin baygın kokusuyla doluydu. Hafif yaz esintisi   7.   Kesinlikle beklemiyordum. Çevirileri yapmaya başlama sebe-
            bahçedeki ağaçların arasında gezindiğinde açık kapıdan ley-  bim de aslında sadece Türkçedeki boşluğu doldurmaktı za-
            lakların ağır kokusu ya da pembe çiçek açmış diken ağaçları-  ten. Bunların geniş kesimlere hitap edeceğini sanmıyordum
            nın daha narin parfümü geliyordu. İran heybeleriyle döşenmiş   ki ilgi çekeceğini düşüneyim. Ancak şunu anladım ki arz da
            divanın  köşesinde  uzanmış  Lort  Henry  Wotton,  bulunduğu   talep yaratabiliyormuş. Yani insanlar bunun gibi içerikleri gör-
            yerden  sarısalkım  ağacının  bal  rengi,  bal  tatlısı  çiçeklerini   mediği ve bilmediği için aramıyormuş. Bilgiye karşı umursa-
            seçebiliyordu. Ağacın titrek dalları, böylesi aleve benzer bir   mazlık yokmuş. Birilerinin böyle şeyler olduğunu da hatırlat-
            güzelliğin yükünü taşımakta güçlük çeker gibi inliyordu âdeta.   ması gerekiyormuş. Bu açıdan, hemen her şey kendiliğinden
            Kocaman pencerenin önünde gerili duran uzun, ipekli perde-  gelişti. Sevdiğim şeyi yaparken benim gibi çok fazla insanın
            lerin üzerine arada düş gibi kuş gölgeleri vuruyordu. İlk ba-  olduğunu keşfettim aslında. Elbette ki çeviri yeni bir şey de-
            kışta bir Japon havası gibi görünen bu perdeler Lort Henry’ye   ğildi ama video kayıtlarına alt yazı çevirmek ve yayımlamak
            Tokyo’nun solgun, zümrüt benizli ressamlarını anımsatıyordu.  bir açıdan yenilikçiydi. Bu da elbette ki beni çok mutlu etti.
            Bu parçayla ilgili olarak aşağıdakilerden hangisi söyle-     Bu parçadan “video çevirileri” ile ilgili,
            nemez?
                                                                    I. Bu kadar büyük bir ilgiyle karşılaşmayı umuyor muydunuz?
            A)  Betimlemelerde devinime yer verilmiştir.
                                                                    II. Karşılaştığınız ilgi size neler düşündürdü?
            B)  Nesnelere çağrışımlar yoluyla anlamlar yüklenmiştir.
                                                                   III. Bu alanda böyle bir boşluğu keşfetmiş olmak ne hissettiri-
            C)  Farklı duyularla ilgili ayrıntılardan yararlanılmıştır.   yor size?
                                                                   IV. Çeviri yapmaya ne zaman başladınız?
            D)  Cansız varlıklara insanlara özgü nitelikler yüklenmiştir.
                                                                   sorularından hangilerinin cevabına ulaşılabilir?
            E)  Gözleme dayalı betimlemelerde nesnellik hâkimdir.
                                                                   A) I ve II       B) I ve III              C) II ve III
                                                                                  D) I, II ve III       E) I, II ve IV











        6.   Tonalizm akımı, Amerikalı ressamlar aracılığı ile 1880’li yıl-
            ların  başında  resim  sanatında  yeni  bir  akım  olarak  ortaya
            sunulmuştur. Farklı sanatçıların akımı benimseyip bu akımı   8.   Goethe, kendi yaşadığı bir aşk hikâyesinden hareketle yazdı-
            kullanarak tablo oluşturmaları ile büyümüştür. Akımda daha   ğı eserinde içinde bulunduğu psikolojik durumdan kurtulmak
            çok 1900’lü yılların etkisi görülmüştür. Günümüzde adı fazla   için kahramanı Werther’i intihar ettirmiş, bu şekilde kendisini
            duyulmayan bu sanat akımıyla hem resim sanatında hem de   ölümden kurtarmış fakat bir nesli intihar salgınından kurtara-
            karikatür alanında eserler vermiştir. Bu akıma bağlı ressam-  mamıştır.  Eleştirilerin  büyük  bölümü  birçok  gencin  Werther
            lar,  çizimlerini  yaparken  genellikle  koyu  renkleri  kullanırlar.   gibi sarı-mavi karışımı kıyafetler içinde intihara kalkması yö-
            Kullanılan koyu renklerle birlikte keskin olmayan fırça darbe-  nünde olmuştur.
            leri ile renklerin birbirine karışıp pastel tonlarında görüntünün
                                                                   Bu parçadan aşağıdaki yargıların hangisine ulaşılabilir?
            oluşumunu  sağlarlar.  Bu  tür  modern  sanatları  benimseyen
            ressamlar sanatı, dünyayı gördüğü gibi yansıtmak değil, ha-  A)  Edebiyatın hayattan farkı, hayatın sınırsız detaylarla dolu
            yal gücünün bir unsuru olarak niteler. Bu düşünceyle daha   olmasıdır ve dikkatimiz nadiren bu detaylara çekilir.
            çok hayal güçlerini kullanarak tablo yapma istemlerini yıllar   B)  Yazar, bir zamanlar yaşamış olduğu duyguyu başkaları-
            boyunca yansıtırlar.                                      nın da hissedebilmesi için yazar; okuyucu ise bu duygu-
                                                                      larla kendi durumunu kavrayıp harekete geçebilir.
            Bu parçada “tonalizm akımı” ile ilgili aşağıdaki sorulardan
            hangisini cevabı yoktur?                               C)  Edebiyat toplumun aynası olmaya, daha da ileri giderek
                                                                      kendi ölçüleri içinde onun türlü sorunlarını irdelemeye yö-
            A)  Etkili olduğu alanlar nelerdir?
                                                                      nelir.
            B)  Ne zaman ortaya çıkmıştır?
                                                                   D)  Hiç şüphesiz, bütün sanat eserleri gibi her edebî roman,
            C)  Akımın özellikleri nelerdir?                          başlı başına bir dünyadır.
            D)  Konusunu nereden alır?                             E)  Yazarlar, insan ve yaşamı yapıtlarında yeniden ele alır;
                                                                      romanın anlatım biçimiyle ilgili köklü değişimlere öncülük
            E)  Nerede ortaya çıkmıştır?
                                                                      yapar.


         44
   39   40   41   42   43   44   45   46   47   48   49