Page 42 - 3 ADIM TYT - TÜRKÇE
P. 42
TÜRKÇE 1. ADIM
7. Öteki var olmadığında ben yokum. Gözüm karşımda bir nes- 10. Muhabir:
ne arıyor, insan dünyaya düşmekle bir ilişki arıyor. Tutunacak
(I) ----
bir dal, uçurumdan aşağı kayıp düşmemek için bir tutamak.
İlişki, konuşmak demektir. Bebek, gözleriyle konuşur; varlığı-
Yazar:
nın annenin gözlerinde yansımasını ister. İnsan iletişimi çok
katmanlı bir yapıdır. Duyguları iletmeye ve saklamaya; gönül — Çocukluğum masallar, fıkralar, halk türküleri vb. ile geç-
okşamaya ve kırmaya yarar. ti. İlkokuldayken okulun önüne gelen kitap otobüsü beni çok
heyecanlandırırdı. Okumayı hep sevdim ama yazmak aklıma
Bu parçadan hareketle iletişimle ilgili aşağıdakilerden gelmemişti. Yakın arkadaşlarım ısrarla yazmamı söylediler.
hangisine ulaşılamaz? Ben de denemeye karar verdim. Geç kaldığımı düşünmüyo-
A) Duyguları aktarmada bir araç olduğuna rum. Belki de en doğru zamandı.
B) Her yaş grubunda farklı kanallarla gerçekleştiğine Muhabir:
C) En etkili olanının sözlü iletişim olduğuna
(II) ----
D) İnsanın dünyaya geldiği andan itibaren başladığına
Yazar:
E) İnsanları birbirine bağlayan bir tutamak olduğuna
— Benim için önemli olan, insanlara faydalı olmak.
Yazdıklarım sayesinde birileri iyi zaman geçiriyor, mut-
lu oluyor, hayatına bir şeyler katıyorsa işimi iyi yapmı-
şım demektir. Kendimi hiçbir zaman yazar olarak ta-
8. (I) Roman kurgusunun önemli bir parçasını kişiler oluşturur.
nımlamadım. Bazı yazarlar gibi “Öncelikle kendim için
(II) Bunlar, romanda ya etken ya da edilgen konumdadır.
yazıyorum.” veya “Yazmasaydım ölecektim.” türünden bü-
(III) Olayların canlı, hareketli bir biçimde seyredebilmesi için
yük sözler sarf etmek benim harcım değil. Bu işi para için
bunlara yön veren, oluşumlarına sebep olan kişiler vardır.
yapıyor değilim ama para kazanacağım başka bir iş de yok.
(IV) Dolayısıyla kişisiz ya da kişiye özgü niteliklerin olmadı-
ğı metin, roman adını alamaz. (V) Kişi kadrosunu genellikle
Bu diyalogda boş bırakılan yerlere aşağıdaki sorulardan
insanlar oluşturmaktadır. (VI) Ancak bunun yanında az da
hangileri sırasıyla getirilmelidir?
olsa hayvan, eşya, harf, sayı, işaret ya da daha başka bir şe-
yin de roman kişisi olarak görev aldığı da görülebilmektedir. A) I. Çocukluk yıllarında neler yaşadınız?
(VII) İnsanın dışındaki simgelerden oluşan figüratif elemanlar II. Yazarlığı ne zaman düşündünüz?
da çoğu zaman insani nitelikleri, fiilleri, duygu ve düşünceleri
B) I. İlk okuma deneyiminizi anlatır mısınız?
aktarmakla görevlendirilir.
II. Yazar olmasaydınız ne olurdunuz?
Bu parça iki paragrafa ayrılmak istense ikinci paragraf
C) I. İlk kitabınızı kırk yaşındayken yazdınız, sizce geç kal-
numaralanmış cümlelerin hangisiyle başlar?
madınız mı?
A) II B) III C) IV D) V E) VI II. Yazarlığı bir meslek olarak görüyor musunuz?
D) I. Neden yazarlığa başladınız?
II. İyi bir yazarda olması gerekenler nelerdir?
9 . Tanpınar’ın şiirinde geçen su imgelerini kitabında işleyen
Nurdan Gürbilek, Tanpınar şiirine yön veren temel etmen ola- E) I. İlk kitabınızda çocukluğunuzu mu anlattınız?
rak Ophelia kompleksini görür. Ophelia kompleksi çoğu za- II. Sizin için yazarlık ne ifade eder?
man sularda kendi aksine âşık olan Narkissos kompleksine
benzer. Günümüzde narsisizm olarak bilinen bu terim ken-
dini sevme özelliğini ön plana çıkarma işine denir. Ophelia
kompleksi, dünya şiirinde ölüm ve “ölü anne” arayışı ile birlik-
te anılmaktadır. Narkissos kompleksi ise kendi suretine âşık
olmaktan dolayı benlikle bağlantılandırılır. Tanpınar’ın suları
“ölü sular”dır, “bulanık sular”dır. Dolayısıyla suyun böyle bir
kullanımının Sezai Karakoç şiirindeki suyun kullanımı ile her-
hangi bir bağlantısı yoktur.
Bu parçada aşağıdakilerden hangisi yoktur?
A) Açıklama B) Karşılaştırma
C) Tanımlama D) Benzetme
E) Örnekleme
42