Page 43 - 3 ADIM TYT - TÜRKÇE
P. 43

TÜRKÇE                                    TYT        2.
                                                                                                          ADIM
                                                            Paragraf - B







        1.   Bahçesaray’a girdiğimiz zaman akşam oluyordu. Basık ev-  3.   (I)  Çizgi  roman  uçsuz  bucaksız  bir  dünyadır  ve  kimileri  bu
            lerin damları üzerine akşamla beraber sonsuz bir ızdırap çö-  dünyanın tanıdık bölgelerine yerleşmeyi ve o bölgenin sınır-
            küyor gibiydi. Bazen oradan buradan, kısık ve gamlı ses işi-  ları dışına çıkmamayı tercih eder; Fumetti tutkunları, Manga
            tiliyordu. Bazı evlerde bir şavk yanıp sönüyordu. Bazısında,   müdavimleri, Marvel ya da DC fanları vardır mesela. (II) Çizgi
            sıkıntılı  akşam  saatlerini  biraz  olsun  ferahlatmak  ister  gibi   roman aynı zamanda devasa bir endüstri hâline geldiği için
            lambalar  yanıyordu.  Bazı  evlerin  önünde  elleri  değnekli,   bu  endüstriyi  çekip  çevirenler  hitap  ettiği  kitleyi  kaybetmek
            kalpaklı, bol şalvarlı ihtiyarlar görülüyor ve sessizce, başla-  istemez. (III) Dolayısıyla da oyunun kurallarını değiştirmek,
            rını önlerine eğmiş, değneklerini yere vura vura, karanlıklara   üretimi gerçekleştirenlerin de çok işine gelmez. (IV) Bu yüz-
            dalıp  bir  taraflara  gidiyorlardı.  Bahçesaray’ın  akşam  hayatı   den  de  maalesef  teknik  ve  zanaat  seviyesinde  kaydedilen
            bana önce böyle sakin ve neşesiz görünmüştü. Ama aslın-  gelişmeler  her  zaman  sanata  dönüşmez.  (V)  Çizgi  roman
            da böyle değildi. Yalnız insanlar değil hava, gök, sular, evler   endüstrisinin çarklarından sıyrılarak daha bağımsız işler yap-
            bile Çürüksu’nun kenarında, hanlarımızın mezarları bulunan   maya cesaret eden sanatçılar ve yayınevleri çizginin imkân-
            bu  toprağın  geçmişteki  saadetini  sessizce  dinler  gibiydiler.   larını  alışılmadık  şekillerde  kullanarak  bambaşka  hikâyeler
            Bahçesaray’ı ilk defa görüyordum. Ertesi gün ben de onun   anlatıyor, grafik romanlar ortaya koyuyorlar.
            sırrına erdim. Bahçesaray, gözlerimin önünde sessiz ve canlı
                                                                   Bu parçada numaralanmış cümlelerin hangisinden sonra
            bir panorama gibi kaldı. En kara günlerimde ona bakıp içimin
                                                                   “Tam  da  bu  noktada,  artık  dilimize  yerleşmiş  adıyla,  grafik
            ateşlerini söndürürüm.
                                                                   romanlar devreye giriyor.” cümlesi getirilebilir?
            Bu parçayla ilgili aşağıdakilerden hangisi söylenemez?
                                                                   A) I             B) II               C) III               D) IV               E) V
            A)  Kahraman anlatıcının bakış açısı vardır.

            B)  Diyalog tekniğine başvurulmuştur.
            C)  İşitme duyusuna ait ayrıntılara yer verilmiştir.
            D)  Dış gerçeklik yazarın izlenimleriyle aktarılmıştır.
            E)  Öyküleyici ve betimleyici anlatım vardır.






                                                               4.    I. Tanzimat Dönemi’nde düşünsel yapıda yenileşen edebi-
        2.   Sevmeyi bilmeyen bir toplum, sevgi mezarlıkları kazar; acılı
                                                                      yatta türler yönünden de bir gelişme olmuştur.
            şarkılarla  gününü  geçirir.  Sevginin  şekil  değiştirebileceğini,
                                                                    II. Bunun yanı sıra divan edebiyatında bulunmayan makale,
            sonu olduğunu anlayamaz. Sevdiğini kimseye yâr etmemek
                                                                      tiyatro, roman, hikâye gibi türleri Batı’dan getirmişlerdir.
            için kendini acınacak durumlara düşürür. Oysa sevgiyi yoğun
            yaşadığı anların güzelliğinin tadını çıkarmak, onu güzel anılar      III. Tanzimatçılar, divan edebiyatında bulunan şiir, tarih, mek-
            arasına koymak yerine sevgiyi mülkiyet unsuru olarak görür.   tup gibi türleri Batı anlayışına göre yenileştirmiştir.
            Ölüme kadar sürecek sevgiler yeşertmeyi bilmez. Sevgi bir      IV. Öte yandan düzyazıda söz hünerinden vazgeçilmiş, dü-
            mahkûmiyetmiş gibi görünür.                               şünceleri halka yayma amacı güdülmüştür.

            Bu parçada asıl anlatılmak istenen aşağıdakilerden han-     V. Bu amaçla seciler bırakılmış, anlatım gereksiz kelimeler-
            gisidir?                                                  den arındırılmıştır.
            A)  Sevginin varlığını sahiplenince değil güzel anları yaşayın-     Numaralanmış  cümlelerle  anlamlı  bir  paragraf  oluştur-
               ca hissederiz.                                      mak istenirse sıralama aşağıdakilerden hangisi olur?
            B)  Sonsuza dek sürecek sevgiler oluşturmak mümkün değildir.   A)  I - III - II - IV - V
            C)  Sevebiliriz ama bunu karşıya hissettirmede zorlanabiliriz.   B)  I - III - V - II - IV
            D)  Herkes sevgisini göstermede sevmek kadar cesur olama-  C)  II - I - IV - III - V
               yabilir.
                                                                   D)  III - I - II - V - IV
            E)  Anı yaşamayı becerebildiğimiz ölçüde sevgimiz de arta-  E)  V - IV - II - III - I
               caktır.




                                                                                                              43
   38   39   40   41   42   43   44   45   46   47   48