Page 54 - 3 Adım TYT Türkçe
P. 54

TÜRKÇE                                                                                       3. ADIM



        5.   Bugün ülkemizin nüfusu 81 milyon civarında. Peki, gelecek yıl   8.   Hava yağmurluydu. Tren ara sıra şiddetli sağanakların ara-
            ya da beş yıl sonra nüfusumuz ne olacak? BM’nin hazırladığı bir   sından geçiyor; pencere camları, vagonların üstü, yanları da-
            sitede her ülke, bölge ya da kıtanın bugünkü veya gelecekteki nü-  kikalarca kamçılanıyor; bazen su serpintilerinin içeriye girdiği
            fusu, nüfus bileşimi hakkında ayrıntılı bilgilere ulaşabiliyorsunuz.   bile  oluyordu.  Sonra  bu  şiddet  duruyor,  gök  biraz  yukarıya
            Örneğin Cumhuriyet’imizin 100. kuruluş yıl dönümünde nüfusu-  çekiliyor, yüksekte açık mavi, menevişli tek bir çiçek gibi te-
            muz yaklaşık 85 milyon, 2050 yılında da 99 milyon olacakmış.   pemize  asılıyor;  o  zaman  manzara  gülüyor,  ışıkla  karışan
                                                                   ıslaklık, içimize bir çeşit tazeleşmiş dünya hissini yayıyordu.
            Bu  parçanın  anlatımında  aşağıdakilerden  hangilerine
                                                                   Sonra yine simsiyah bir bulutun ülkesine girerek yine kamçı-
            başvurulmuştur?
                                                                   lanıyor, yine ince ağların içine hapsediliyor; bir tabiat ortasın-
            A)  Tanımlama - örnekleme                              da  seyahat  ettiğimizi  unutuyorduk.  Fevzipaşa  İstasyonu’na
                                                                   geldiğimiz zaman yağmur şiddetini kaybetmişti. İsteksiz de-
            B)  Betimleme - karşılaştırma
                                                                   nilebilecek şekilde fakat yine yağıyordu. Trende sadece can
            C)  Sayısal verilerden yararlanma - açıklama           sıkıntısı olan yağmur burada gerçek bir sefaletti. İstasyonun
            D)  Sayısal verilerden yararlanma - tartışma           önü kalabalıktı. Eloğlu’ndan gelen küçük tren buraya bir yığın
                                                                   kalabalık bırakmıştı.
            E)  Öyküleme - kişileştirme
                                                                   Bu parçayla ilgili aşağıdakilerden hangisi söylenemez?

        6.   Söylediklerini ya kimse duymuyor ya da umursamıyordu. İç   A)  İzlenimsel betimleme kullanılmıştır.
            çekti, çok çok derinden. Bir süre sessizce ön camdan ağaç-  B)  Olayların yaşanma zamanıyla anlatılma zamanı aynıdır.
            ları ve uzaktaki dağları seyretti. Arabanın sıcaklığı, kokusu
                                                                   C)  Mekânın kahramanlar üzerinde etkisi vardır.
            Ahmet Bey’i bunaltmaya başlamıştı. Düğmeye bastı. Bir tıs-
            lama sesi ile arabanın camı yarıya kadar aşağı indi. Ilık ve   D)  İşitsel ve görsel unsurlara yer verilmiştir.
            yumuşak  bir  rüzgâr  arabanın  içini  doldurdu.  Ferahlamıştı.   E)  Değişken bir mekân algısı söz konusudur.
            Dirseğini cama dayadı ve elini dışarı çıkardı. Parmaklarının
            arasını iyice açtı ve rüzgârı hissetmeye başladı.
                                                               9.   I. Ara sıra sözlük okumayı düşünür müyüz? Bunu tuhaf kar-
            Bu  parçanın  anlatımıyla  ilgili  aşağıdakilerden  hangisi   şılamayalım. Sonunda beş on bin sözcükle yazıyor olabiliriz
            söylenebilir?                                          ama Türkçe Sözlük’te en az yüz bin sözcük var. Demek ki
                                                                   bizim yazarken kullandığımız sözcüklerden neredeyse on kat
            A)  Kişileştirmeye yer verilmiştir.
                                                                   fazlası orada, etkisiz durumda bekliyor. Türkçe Sözlük ’ü dü-
            B)  Birinci kişili anlatım kullanılmıştır.             pedüz okumak, sözcüklerin dünyasını daha iyi kavramanın
            C)  Örneklemeye başvurulmuştur.                        yollarından biridir.
            D)  Karşılaştırmadan yararlanılmıştır.                 II. Tanıdığım kimi yazar arkadaşlarımın, hep yanı başlarında
            E)  Birden fazla duyuya yer verilmiştir.               bulundurdukları Türkçe Sözlük’ü rastgele bir sayfasını açıp
                                                                   okumaya başladıklarını, buldukları parlak bir sözcüğü hemen
                                                                   bir yere not ettiklerini, sonra da sözcüğü yazdıkları romanın
        7.   Dışarıda  bir  gürültü  ile  silkindim.  Kapıcı  söylene  söylene   ya  da  öykünün  uygun  bir  yerinde  kullanmaya  çalıştıklarını
            odadan içeri giriyordu. Arkasında da hırsız… Bereket patron   görmüşümdür.  Kendiliğinden  akla  gelmeyen  pırıltılı,  büyülü
            orada yoktu. Yoksa vallahi onu polise verirdi. Çok korkuttuk,   sözcükleri not edip yazdığımız metnin uygun bir cümlesinde
            ağlamadı. Gözleri ağlamaya hazır çocukların gözlerine dön-  kullanmak, böyle çalışmayı alışkanlığa dönüştürmek size çok
            dü ama dudaklarında azıcık bir titreme gözükmedi ve kaşla-  şey kazandırır. Çünkü sözcükler, çok şeydir.
            rı sabit, kararlı hâlini hiç bozmadı. Yalnız biraz rüzgârlıydı.
                                                                      Numaralanmış II. parça ile ilgili aşağıdakilerden hangisi
            Bırakılınca azat edilmiş bir kırlangıç gibi fırladı. Ay ışığını ve
                                                                   söylenebilir?
            mısır tarlasını, keskin bir kanat gibi sıyırarak kaçtı gitti.
                                                                   A)  I. parçada verilen bilgileri tanık gösterme yoluyla açıkla-
            Bu parçanın anlatımında;                                  mıştır.

             I. olay içinde yaşatma,                               B)  I. parçadaki bilgileri örnekleme yoluyla değerlendirip pe-
             II. izlenim kazandırma,                                  kiştirmiştir.
            III. didaktik ögeler içerme,                           C)  I. parçada ortaya atılan fikirleri çürütmek için açıklamalar
                                                                      yapmıştır.
            IV. imgesel, kapalı anlatım
                                                                   D)  I. parçada yer alan düşüncelerle çelişen ifadelere yer ver-
            özelliklerinden hangilerine yer verilmemiştir?
                                                                      miştir.
            A) Yalnız I                    B) Yalnız II                       C) I ve III          E)  I. parçadaki ifadeleri benzetme yoluyla somutlaştırmaya
                          D) II ve IV                         E) III ve IV  çalışmıştır.



         52
   49   50   51   52   53   54   55   56   57   58   59