Page 54 - 3 Adım TYT Türkçe
P. 54
TÜRKÇE 3. ADIM
5. Bugün ülkemizin nüfusu 81 milyon civarında. Peki, gelecek yıl 8. Hava yağmurluydu. Tren ara sıra şiddetli sağanakların ara-
ya da beş yıl sonra nüfusumuz ne olacak? BM’nin hazırladığı bir sından geçiyor; pencere camları, vagonların üstü, yanları da-
sitede her ülke, bölge ya da kıtanın bugünkü veya gelecekteki nü- kikalarca kamçılanıyor; bazen su serpintilerinin içeriye girdiği
fusu, nüfus bileşimi hakkında ayrıntılı bilgilere ulaşabiliyorsunuz. bile oluyordu. Sonra bu şiddet duruyor, gök biraz yukarıya
Örneğin Cumhuriyet’imizin 100. kuruluş yıl dönümünde nüfusu- çekiliyor, yüksekte açık mavi, menevişli tek bir çiçek gibi te-
muz yaklaşık 85 milyon, 2050 yılında da 99 milyon olacakmış. pemize asılıyor; o zaman manzara gülüyor, ışıkla karışan
ıslaklık, içimize bir çeşit tazeleşmiş dünya hissini yayıyordu.
Bu parçanın anlatımında aşağıdakilerden hangilerine
Sonra yine simsiyah bir bulutun ülkesine girerek yine kamçı-
başvurulmuştur?
lanıyor, yine ince ağların içine hapsediliyor; bir tabiat ortasın-
A) Tanımlama - örnekleme da seyahat ettiğimizi unutuyorduk. Fevzipaşa İstasyonu’na
geldiğimiz zaman yağmur şiddetini kaybetmişti. İsteksiz de-
B) Betimleme - karşılaştırma
nilebilecek şekilde fakat yine yağıyordu. Trende sadece can
C) Sayısal verilerden yararlanma - açıklama sıkıntısı olan yağmur burada gerçek bir sefaletti. İstasyonun
D) Sayısal verilerden yararlanma - tartışma önü kalabalıktı. Eloğlu’ndan gelen küçük tren buraya bir yığın
kalabalık bırakmıştı.
E) Öyküleme - kişileştirme
Bu parçayla ilgili aşağıdakilerden hangisi söylenemez?
6. Söylediklerini ya kimse duymuyor ya da umursamıyordu. İç A) İzlenimsel betimleme kullanılmıştır.
çekti, çok çok derinden. Bir süre sessizce ön camdan ağaç- B) Olayların yaşanma zamanıyla anlatılma zamanı aynıdır.
ları ve uzaktaki dağları seyretti. Arabanın sıcaklığı, kokusu
C) Mekânın kahramanlar üzerinde etkisi vardır.
Ahmet Bey’i bunaltmaya başlamıştı. Düğmeye bastı. Bir tıs-
lama sesi ile arabanın camı yarıya kadar aşağı indi. Ilık ve D) İşitsel ve görsel unsurlara yer verilmiştir.
yumuşak bir rüzgâr arabanın içini doldurdu. Ferahlamıştı. E) Değişken bir mekân algısı söz konusudur.
Dirseğini cama dayadı ve elini dışarı çıkardı. Parmaklarının
arasını iyice açtı ve rüzgârı hissetmeye başladı.
9. I. Ara sıra sözlük okumayı düşünür müyüz? Bunu tuhaf kar-
Bu parçanın anlatımıyla ilgili aşağıdakilerden hangisi şılamayalım. Sonunda beş on bin sözcükle yazıyor olabiliriz
söylenebilir? ama Türkçe Sözlük’te en az yüz bin sözcük var. Demek ki
bizim yazarken kullandığımız sözcüklerden neredeyse on kat
A) Kişileştirmeye yer verilmiştir.
fazlası orada, etkisiz durumda bekliyor. Türkçe Sözlük ’ü dü-
B) Birinci kişili anlatım kullanılmıştır. pedüz okumak, sözcüklerin dünyasını daha iyi kavramanın
C) Örneklemeye başvurulmuştur. yollarından biridir.
D) Karşılaştırmadan yararlanılmıştır. II. Tanıdığım kimi yazar arkadaşlarımın, hep yanı başlarında
E) Birden fazla duyuya yer verilmiştir. bulundurdukları Türkçe Sözlük’ü rastgele bir sayfasını açıp
okumaya başladıklarını, buldukları parlak bir sözcüğü hemen
bir yere not ettiklerini, sonra da sözcüğü yazdıkları romanın
7. Dışarıda bir gürültü ile silkindim. Kapıcı söylene söylene ya da öykünün uygun bir yerinde kullanmaya çalıştıklarını
odadan içeri giriyordu. Arkasında da hırsız… Bereket patron görmüşümdür. Kendiliğinden akla gelmeyen pırıltılı, büyülü
orada yoktu. Yoksa vallahi onu polise verirdi. Çok korkuttuk, sözcükleri not edip yazdığımız metnin uygun bir cümlesinde
ağlamadı. Gözleri ağlamaya hazır çocukların gözlerine dön- kullanmak, böyle çalışmayı alışkanlığa dönüştürmek size çok
dü ama dudaklarında azıcık bir titreme gözükmedi ve kaşla- şey kazandırır. Çünkü sözcükler, çok şeydir.
rı sabit, kararlı hâlini hiç bozmadı. Yalnız biraz rüzgârlıydı.
Numaralanmış II. parça ile ilgili aşağıdakilerden hangisi
Bırakılınca azat edilmiş bir kırlangıç gibi fırladı. Ay ışığını ve
söylenebilir?
mısır tarlasını, keskin bir kanat gibi sıyırarak kaçtı gitti.
A) I. parçada verilen bilgileri tanık gösterme yoluyla açıkla-
Bu parçanın anlatımında; mıştır.
I. olay içinde yaşatma, B) I. parçadaki bilgileri örnekleme yoluyla değerlendirip pe-
II. izlenim kazandırma, kiştirmiştir.
III. didaktik ögeler içerme, C) I. parçada ortaya atılan fikirleri çürütmek için açıklamalar
yapmıştır.
IV. imgesel, kapalı anlatım
D) I. parçada yer alan düşüncelerle çelişen ifadelere yer ver-
özelliklerinden hangilerine yer verilmemiştir?
miştir.
A) Yalnız I B) Yalnız II C) I ve III E) I. parçadaki ifadeleri benzetme yoluyla somutlaştırmaya
D) II ve IV E) III ve IV çalışmıştır.
52