Page 59 - 3 Adım TYT Türkçe
P. 59
TÜRKÇE TYT 3.
ADIM
Yardımcı Düşünce - 1
2018 TYT 2018 TYT
1. Bu eser, insanın içine taş gibi oturan öykülerle dolu olmasıy- 3. Körlük, Nobel ödüllü yazar Jose Saramago’nun 1995 yılında
la ayrı bir yere sahip. Çoğunda olaylar doğrudan anlatılmı- yayımlanmış romanıdır. Okuyucu, bu kitapta kahramanları;
yor; en çok da bu hâliyle öyküler, didaktik olmanın tuzağına adıyla değil, onları tanıtan ifadelerle görür. Yazar her birini
düşmekten kurtuluyor. Yazarın öykülerindeki bazı noktaları “doktor, doktorun karısı, hırsız, koyu renk gözlüklü genç kız”
kendince birleştiren okur, metne dâhil olarak yine kendince gibi çeşitli sıfatlarla adlandırır. Kahramanların diyaloglarını da
anlamlar üretiyor. Anlatılan öyküler içimizden birilerinin hikâ- anlatıcının sesine yedirerek metni uzun bir monoloğa dönüş-
yesi olduğundan okur, günün sonunda iç açıcı bir resimle kar- türür. Okur bu durum karşısında romanı takip etmekte güç-
şılaşmıyor. Çünkü her öykü, toplumun bireye sık sık yaşattığı lük çeker ve kendini âdeta bir labirentin içinde bulur. Ayrıca
haksızlığa uğramışlık duygusunu okuruna hissettiriyor. Saramago, roman boyunca nokta ve virgül dışında noktala-
ma işareti kullanmaz. Bu da metnin bütüncüllüğüne katkıda
Aşağıdakilerden hangisi bu parçada söz edilen öykülerin
bulunan bir başka yöntemdir.
bir özelliği değildir?
Bu parçadaki altı çizili ifadeyle
A) Etkileyicilik
I. Eserde kişilerin, özellikleriyle anımsatılması
B) Yoruma açıklık
II. Birden fazla teknikten yararlanılmış olması
C) Yaşanmışlık
III. Olayların karmaşık bir şekilde aktarılması
D) Farklılık
E) Yol göstericilik durumlarından hangilerine gönderme yapılmamıştır?
A) Yalnız I B) Yalnız II C) Yalnız III
D) I ve II E) II ve III
2018 TYT
2. Kurşun kalem yapan yaşlı bir adam, yaptığı kalemleri satıcıya
vermek için kutuya koyarken içlerinden birini kenara ayırdı ve
ona “Olabileceğin en iyi kalem olmak Istiyorsan şu beş şeyi
asla unutma!” diyerek şu öğütleri verdi: 2018 TYT
• Hayatta başarılı olmak için öncelikle kendini, seni kullan-
4. Edebiyatımızın unutulmaz eseri Hababam Sınıfı, dünün vi-
mayı bilen bir kişinin ellerine almasına izin vermelisin.
deo izleyicisinden bugünün üç boyutlu sinema tutkunları-
• Zaman zaman ucunu açacaklar ve bu sana acı verecek
na, milyonların gönlünde taht kuralı 40 yılı geçiyor. Her za-
fakat daha iyi bir kalem olmak için buna katlanmalısın.
man zevkle izlediğimiz, kahkahalar attığımız, içimizi ısıtan
• Yaptığın yanlışlara üzülme, yeniden yazma fırsatın ola- Hababam Sınıfı, hepimizden bir parça bulundurur. Filmin
cak daima. Bu fırsatları kaçırma! bu başarısında yazarı Rıfat Ilgaz kadar yönetmeni Ertem
• Seni sen yapan en önemli parçanın, içindeki kurşun oldu- Eğilmez’in de rolü büyüktür. Belirtilmesi gereken bir husus da
ğunu unutma! filmin hepimizin aşina olduğu müziğidir. Yavaş çalındığında
insana hüzün, hızlı çalındığında coşku veren ve Hababam
• Üzerinde dolaştığın her yüzeye kendine ait bir işaret bı-
Sınıfı’nı zihnimize kazıyan müzik, Melih Kibar’ın bestesidir.
rakmalısın ve yazmaya devam etmelisin.
Müzisyen bu eseriyle Altın Portakal Film Festivali’nde “En İyi
Bu parçada kurşun kalem ustasının kaleme verdiği öğüt- Film Müziği Ödülü”nü almıştır.
lere göre, kalemin başarı için sahip olması gereken özel-
likler arasında aşağıdakilerin hangisi yoktur? Bu parçada Hababam Sınıfı’yla ilgili olarak aşağıdakiler-
den hangisine değinilmemiştir?
A) Gerçekçi olmak
A) Başarısında nelerin etkili olduğuna
B) Sabırlı olmak
B) Seyircinin iç dünyasındaki tesirine
C) Umudunu korumak
C) Türk sinemasında yarattığı etkilere
D) Özünü hatırlamak
D) Edebî bir eserden sinemaya uyarlandığına
E) Özgün olmak
E) Farklı kuşaklara hitap ettiğine
57