Page 64 - 3 Adım TYT Türkçe
P. 64
TÜRKÇE 2. ADIM
5. Hakikat her zaman sis ve kaos içinde gizlidir. Edebiyatın gö- 7. Tonalizm akımı, Amerikalı ressamlar aracılığı ile 1880’li yılla-
revi onu ortaya çıkarmak, ayan etmektir. Dünya; sahteliği, iki- rın başında resim sanatında yeni bir akım olarak sunulmuş-
yüzlülüğü, körlüğü geçer akçe yapmaya çalışırken edebiyat tur. Farklı sanatçıların akımı benimseyip bu akımı kullanarak
bunu iyiliğe, güzelliğe, samimiyete çevirmenin yollarını açık- tablo oluşturmaları ile büyümüştür. Akımda daha çok 1900’lü
lar. İnsanların durumunu ortaya koymayan edebiyat güçsüz- yılların etkisi görülmüştür. Günümüzde adı fazla duyulmayan
dür, sönüktür. Çağın tanığı olarak utanç duygusundan kurtul- bu sanat akımıyla hem resim sanatında hem de karikatür ala-
mak; görmedim, duymadım dememek için edebiyat söz alır. nında eserler vermiştir. Bu akıma bağlı ressamlar, çizimlerini
yaparken genellikle koyu renkleri kullanırlar. Kullanılan koyu
Bu parçada anlatılan edebiyatın işlevleriyle ilgili,
renklerle birlikte keskin olmayan fırça darbeleri ile renklerin
I. Toplumun içinde bulunduğu durumun hem aynası hem de birbirine karışıp pastel tonlarında görüntünün oluşumunu
yol göstericisi olduğu sağlarlar. Bu tür modern sanatları benimseyen ressamlar sa-
natı, dünyayı gördüğü gibi yansıtmak değil, hayal gücünün bir
II. Gerçeklerin üzerindeki perdenin sadece edebiyat aracılı-
unsuru olarak niteler. Bu düşünceyle daha çok hayal güçlerini
ğıyla aralanabileceği
kullanarak tablo yapma istemlerini yıllar boyunca yansıtırlar.
III. Olumsuz ve karamsar düşünceleri dönüştürmeye çalışan
iyimser bir yapısı olduğu Bu parçada “tonalizm akımı” ile ilgili aşağıdaki sorulardan
hangisinin cevabı yoktur?
IV. Yaşamda aktif ve sesli bir oyuncu değil, sessiz ve pasif bir
izleyici olmayı tercih ettiği A) Etkili olduğu alanlar nelerdir?
yargılarından hangileri çıkarılamaz? B) Ne zaman ortaya çıkmıştır?
C) Akımın özellikleri nelerdir?
A) Yalnız I B) Yalnız II C) I ve III
D) Konusunu nereden alır?
D) I ve IV E) II ve IV
E) Nerede ortaya çıkmıştır?
8. Herkese gezgin diyebilir miyiz? Ya da gezginliğin turistlikten
farkı nedir? Göz değmemiş yerleri keşfetme merakı, turistik
konfordan uzak her türlü yolculuğun zahmetine katlanacak
6. Knut Hamsun’un hayatı ana çizgileriyle çetin imtihanlardan denli maceraperestlik, gerçek bir gözü karalık, ayrıntıyı bu-
geçerek başarıya ulaşmış bir insan hayatı. 1859-1888 arası lup çıkaracak keskin gözler ve yolculukların acı tatlı tortusu-
yani ömrünün algılara açık ilk otuz yılı, senelerce yazsa tü- nu muhatabına aktarabilme yeteneği... Bayağı zor değil mi?
kenmeyecek bir malzeme sağlamıştı ona. Ve Hamsun ken- Bu topraklarda yetişen modern çağın bütün gezginleri Evliya
di destanı ve savaşlarıyla insanların destanını bölüm bölüm Çelebi’den ilham almış, Barış Manço’ya özenmiştir herhâlde.
yazmak için bol bol fırsat buldu. 19 Şubat 1952’de, 93 ya- Peki işin hakkını verebilmiş midir? Yola düşme kaygısına ve
şında öldü. Hamsun bir inziva adamıydı. Gençliğinin, çetin dile dökme üslubuna bağlı... Her gezip anlatan gezgin olamı-
ekmek kavgalarıyla geçmesi; onu zamanla hayatın içinden yor belli ki. Hele “Televizyonda gezi programı bolluğu varken
yalnızlıklara attı. Eserleri bu yüzden birer otobiyografi gibidir. kim okur gezi yazılarını?” denirse bu özelliklere sahip bir ya-
Yoksul gençliğinin, yetiştiği çevrenin izlenimleri yaşar kitapla- zarın leziz yazılarını ıskalıyoruz demektir.
rında. Kahramanlarının bilinçaltı psikolojisine eğilir.
Bu parçadan hareketle aşağıdakilerden hangisi çıkarılamaz?
Bu parçadan hareketle Knut Hamsun ile ilgili aşağıdaki-
A) Günümüz gezginlerinin Evliya Çelebi ve Barış Manço’yu
lerden hangisi söylenemez?
örnek aldığı
A) Eserlerini oluştururken kendi hayatından beslendiği
B) Televizyonlardaki gezi programlarının kaliteli gezi yazıla-
B) Kahramanlarını yansıtırken ruhsal dünyalarını da ele rını gölgelediği
aldığı
C) Turistlik ile gezginliğin pek çok açıdan birbirine benzediği
C) Çoğunlukla otobiyografik romanlar yazdığı
D) Gezgin olmak için bazı zorlukları göze almak gerektiği
D) Yaşamın zorlu yollarından geçerek hedefine ulaştığı
E) Gezginlerin meraklı ve iyi bir gözlemci olmaları gerektiği
E) Toplum yaşamından uzak kalmayı tercih ettiği
62