Page 64 - 3 Adım TYT Türkçe
P. 64

TÜRKÇE                                                                                       2. ADIM



        5.   Hakikat her zaman sis ve kaos içinde gizlidir. Edebiyatın gö-  7.   Tonalizm akımı, Amerikalı ressamlar aracılığı ile 1880’li yılla-
            revi onu ortaya çıkarmak, ayan etmektir. Dünya; sahteliği, iki-  rın başında resim sanatında yeni bir akım olarak sunulmuş-
            yüzlülüğü, körlüğü geçer akçe yapmaya çalışırken edebiyat   tur. Farklı sanatçıların akımı benimseyip bu akımı kullanarak
            bunu iyiliğe, güzelliğe, samimiyete çevirmenin yollarını açık-  tablo oluşturmaları ile büyümüştür. Akımda daha çok 1900’lü
            lar. İnsanların durumunu ortaya koymayan edebiyat güçsüz-  yılların etkisi görülmüştür. Günümüzde adı fazla duyulmayan
            dür, sönüktür. Çağın tanığı olarak utanç duygusundan kurtul-  bu sanat akımıyla hem resim sanatında hem de karikatür ala-
            mak; görmedim, duymadım dememek için edebiyat söz alır.   nında eserler vermiştir. Bu akıma bağlı ressamlar, çizimlerini
                                                                   yaparken genellikle koyu renkleri kullanırlar. Kullanılan koyu
            Bu parçada anlatılan edebiyatın işlevleriyle ilgili,
                                                                   renklerle birlikte keskin olmayan fırça darbeleri ile renklerin
             I. Toplumun içinde bulunduğu durumun hem aynası hem de   birbirine  karışıp  pastel  tonlarında  görüntünün  oluşumunu
               yol göstericisi olduğu                              sağlarlar. Bu tür modern sanatları benimseyen ressamlar sa-
                                                                   natı, dünyayı gördüğü gibi yansıtmak değil, hayal gücünün bir
             II. Gerçeklerin üzerindeki perdenin sadece edebiyat aracılı-
                                                                   unsuru olarak niteler. Bu düşünceyle daha çok hayal güçlerini
               ğıyla aralanabileceği
                                                                   kullanarak tablo yapma istemlerini yıllar boyunca yansıtırlar.
            III. Olumsuz ve karamsar düşünceleri dönüştürmeye çalışan
               iyimser bir yapısı olduğu                           Bu parçada “tonalizm akımı” ile ilgili aşağıdaki sorulardan
                                                                   hangisinin cevabı yoktur?
            IV. Yaşamda aktif ve sesli bir oyuncu değil, sessiz ve pasif bir
               izleyici olmayı tercih ettiği                       A)  Etkili olduğu alanlar nelerdir?
            yargılarından hangileri çıkarılamaz?                   B)  Ne zaman ortaya çıkmıştır?
                                                                   C)  Akımın özellikleri nelerdir?
            A) Yalnız I                      B) Yalnız II                  C) I ve III
                                                                   D)  Konusunu nereden alır?
                                D) I ve IV                         E) II ve IV
                                                                   E)  Nerede ortaya çıkmıştır?











                                                               8.   Herkese gezgin diyebilir miyiz? Ya da gezginliğin turistlikten

                                                                   farkı nedir? Göz değmemiş yerleri keşfetme merakı, turistik
                                                                   konfordan  uzak  her  türlü  yolculuğun  zahmetine  katlanacak
        6.   Knut Hamsun’un hayatı ana çizgileriyle çetin imtihanlardan   denli maceraperestlik, gerçek bir gözü karalık, ayrıntıyı bu-
            geçerek başarıya ulaşmış bir insan hayatı. 1859-1888 arası   lup çıkaracak keskin gözler ve yolculukların acı tatlı tortusu-
            yani ömrünün algılara açık ilk otuz yılı, senelerce yazsa tü-  nu muhatabına aktarabilme yeteneği... Bayağı zor değil mi?
            kenmeyecek bir malzeme sağlamıştı ona. Ve Hamsun ken-  Bu topraklarda yetişen modern çağın bütün gezginleri Evliya
            di destanı ve savaşlarıyla insanların destanını bölüm bölüm   Çelebi’den ilham almış, Barış Manço’ya özenmiştir herhâlde.
            yazmak için bol bol fırsat buldu. 19 Şubat 1952’de, 93 ya-  Peki işin hakkını verebilmiş midir? Yola düşme kaygısına ve
            şında  öldü.  Hamsun  bir  inziva  adamıydı.  Gençliğinin,  çetin   dile dökme üslubuna bağlı... Her gezip anlatan gezgin olamı-
            ekmek  kavgalarıyla  geçmesi;  onu  zamanla  hayatın  içinden   yor belli ki. Hele “Televizyonda gezi programı bolluğu varken
            yalnızlıklara attı. Eserleri bu yüzden birer otobiyografi gibidir.   kim okur gezi yazılarını?” denirse bu özelliklere sahip bir ya-
            Yoksul gençliğinin, yetiştiği çevrenin izlenimleri yaşar kitapla-  zarın leziz yazılarını ıskalıyoruz demektir.
            rında. Kahramanlarının bilinçaltı psikolojisine eğilir.
                                                                   Bu parçadan hareketle aşağıdakilerden hangisi çıkarılamaz?
            Bu parçadan hareketle Knut Hamsun ile ilgili aşağıdaki-
                                                                   A)  Günümüz gezginlerinin Evliya Çelebi ve Barış Manço’yu
            lerden hangisi söylenemez?
                                                                      örnek aldığı
            A)  Eserlerini oluştururken kendi hayatından beslendiği
                                                                   B)  Televizyonlardaki gezi programlarının kaliteli gezi yazıla-
            B)  Kahramanlarını  yansıtırken  ruhsal  dünyalarını  da  ele   rını gölgelediği
               aldığı
                                                                   C)  Turistlik ile gezginliğin pek çok açıdan birbirine benzediği
            C)  Çoğunlukla otobiyografik romanlar yazdığı
                                                                   D)  Gezgin olmak için bazı zorlukları göze almak gerektiği
            D)  Yaşamın zorlu yollarından geçerek hedefine ulaştığı
                                                                   E)  Gezginlerin meraklı ve iyi bir gözlemci olmaları gerektiği
            E)  Toplum yaşamından uzak kalmayı tercih ettiği




         62
   59   60   61   62   63   64   65   66   67   68   69