Page 69 - 3 Adım TYT Türkçe
P. 69

TÜRKÇE                                    TYT        2.
                                                                                                          ADIM
                                                       Yardımcı Düşünce - 3







        1.   Türkçenin  söyleyişi  ile  ilgili  olarak  birçok  sorun  bulunmaktadır.   3.   Rekreasyon, insanların boş zamanlarında kendilerini mutlu edip
            Bu sorunlar, çoğu zaman göz ardı edilmiş olup söyleyiş konusu   haz alabilecekleri her türlü etkinliği kapsayan aktiviteleri ve faa-
            kişisel eğilimlere bırakılmıştır. Bu yaklaşım ise söyleyişte tutarsız-  liyetleri içerir. Rekreasyon, genel olarak insanın yaşamını can-
            lıklara yol açmıştır. Kişisel tercihler veya kitle etkileri, dilin söyle-  landırması ve yenilemesi demektir. Boş zaman değerlendirme
                                                                   etkinlikleri olarak da bilinir. Hiçbir zorunluluk olmayan etkinlikleri
            yişi ile ilgili karar ve kuralları tek başına belirleyemez. Bu noktada
                                                                   tanımlayan vakit geçirme yöntemidir. Bedeni, ruhu ve zihni çe-
            söyleyişin dayanağı olarak çok sağlam kaynak ve belirleyicilere
                                                                   şitli ekinliklerle dinlendirme olarak da tanımlanır. Bazen bir piknik
            ihtiyaç vardır. İşin özeti, söyleyiş konusunda, tıpkı yazımda oldu-
                                                                   alanı, bazen bir müze rekreasyon mekânı olabilir. Boş zamanın
            ğu gibi, üzerinde görüş birliğine varılmış bir ortak anlayış ve uygu-
                                                                   düzenli olarak spor yoluyla değerlendirilmesi tanımı rekreasyon
            lama birlikteliğine gidilmesi gerekir. Söyleyiş sorunlarını kalıcı ve
                                                                   için kullanılmıyor. Rekreasyon, sportif faaliyetlerle birlikte kültü-
            sağlam olarak çözebilmek için Türkçenin ses, yapı ve anlam bil-  rel, sanatsal ve bilimsel faaliyetleri de kapsıyor. Boş zamanlarda
            gisi göz önünde bulundurulmalıdır. Tam da bu noktada Türkçenin   ortaya çıkan faaliyetler bütünü. Bireysel veya her yaştan kitle-
            yazılışı ve okunuşu ile ilgili yaklaşımlar devreye girmektedir.   lerle şehirde veya kırsal alanlarda yapılabilir. Sanayileşmiş top-
                                                                   lumlarda stresten uzak kalmak için doğan bireysel ihtiyaçların
            Bu parçadan aşağıdakilerden hangisine ulaşılamaz?
                                                                   sonucu olarak ortaya çıkmıştır.
            A)  Türkçenin yazılışı ve okunuşu ile ilgili yaklaşımlar söyle-
                                                                   Bu parçadan rekreasyon ile ilgili aşağıdakilerden hangisi
               yiş açısından değerlendirilmelidir.                 çıkarılamaz?
            B)  Söyleyişteki sorunları çözmek için görüş birliğiyle bu ko-
                                                                   A)  Açık veya kapalı alanlarda yapılabileceği
               nuda kalıcı çözümler üretmek gerekir.
                                                                   B)  Bir faaliyetin, rekreatif faaliyet olabilmesi için gönüllü ya-
            C)  Bir  sözcüğün  farklı  söyleyişinin  bulunması  tutarsızlıklar   pılması gerektiği
               ortaya çıkarttığından sorun olmaktadır.
                                                                   C)  İstenilen zamanda yapılan doğa yürüyüşü veya denizde
            D)  Bireysel tercihlerin etkili olduğu karar ve kuralların söyle-  yüzmenin rekreasyon faaliyeti olabileceği
               yişte belirleyici olması beklenmez.
                                                                   D)  İnsanlar arasında dayanışma kültürü ve dostluklar oluştu-
            E)  Türkçe, birçok dünya dilinden farklı olarak söyleyişi ve ya-  rarak toplumsal bütünleşme sağlayabileceği
               zılışı birbirine oldukça yakın bir dildir.          E)  Rekreasyonel etkinliklerin yaş, kişi sayısı, mekân kısıtla-
                                                                      ması olmadan yapılabileceği


        2.   Yunus’un eserlerinde kullandığı dil, tam o dönemde kullanıl-
            ması gereken bir özellik gösterir. Bu dil sadece Türkçe kelime-
            lerden oluşmaz. Onun metinlerinde devrinin Türkçesinde var
            olan ve halk tarafından da anlaşılan Arapça ve Farsça kelime-
            ler de yer alır. Çünkü bu devirde Türkler, tasavvufi kültürü ve
                                                               4.   Polimerler,  çok  sayıda  molekülün  kimyasal  bağlarla  düzenli
            dili özümsemeye başlamışlardır. Yunus’un dili folklorik üslubun   bir şekilde bağlanarak oluşturdukları yüksek molekül ağırlıklı
            bütün özelliklerini taşıyan hatta bunu yer yer estetik dile doğru   bileşiklerdir. “Poli” Latince bir sözcük olup “çok sayıda” anla-
            taşıyan çok önemli bir gelişmedir. Bu yüzden onun şöhreti ge-  mına gelir. İkinci Dünya Savaşı’ndan bu yana birçok polimer,
            niş halk kitlesine yayılmıştır. Onun şiirlerinde halk söyleyiş ve   laboratuvarlarda üretilmiş ve endüstriyel ölçekte de üretilme-
            deyimleri, Türkçeye adapte edilen Farsça ve Arapça kelimeler,   ye başlanmıştır. Endüstriyel organik kimyacılar ise daha çok
            devrin kültürünü yansıtan bilhassa din-tasavvuf, cemiyet, in-  polimer kimyası alanına kayarak çalışmalarını bu yönde sür-
            san, maddi kültür, kozmik âlem ve devrin tipleriyle toplumsal   dürmeye başlamıştır. Bunun sonucunda günümüzde sayısız
                                                                   polimer türü geniş bir uygulama alanında çeşitli amaçlar için
            ve siyasi düzenini dile getiren ifadeler bolca bulunur.
                                                                   kullanılmaktadır.
               Bu parçadan hareketle Yunus’un eserleri ile ilgili aşağı-
                                                                   Bu  parçada  polimer  ile  ilgili  aşağıdakilerden  hangisine
            dakilerden hangisi söylenemez?
                                                                   değinilmemiştir?
            A)  Farklı dillerden sözcükler içerir.
                                                                   A)  Ne zamandan beri laboratuvarlarda üretildiğini
            B)  Kişisel düşüncelerinin ifadesidir.
                                                                   B)  Ne tür bileşikler olduğuna
            C)  Millî değerlerin yansıması görülür.                C)  Sözcüğün kökenine
            D)  Herkesin anlayabileceği halk dili kullanmıştır.    D)  Hangi amaçlarla kullanıldığına
            E)  Devrin sosyal ve siyasi durumunu yansıtır.         E)  Sanayi ölçeğinde de kullanıldığına




                                                                                                              67
   64   65   66   67   68   69   70   71   72   73   74