Page 72 - 3 Adım TYT Türkçe
P. 72

TÜRKÇE                                                                                         3. ADIM




        2021 TYT                                               7.   Akşam,  yalnızca  kentin  üstüne  iner,  kıra  değil.  Ve  lamba,
                                                                   yalnızca  kentin  derin  sokaklarında  solgun  ışığını  kaldırım
        5.   Ahmet Hamdi Tanpınar, Beş Şehir adlı eserine yeni bir şehir   taşlarının  üstüne  döşer.  Kente  özgü  hüznü,  size  akşamın
            eklese bu kuşkusuz Paris olurdu. Tanpınar; Yahya Kemal’den,   alaca  karanlığına  dökülmüş  ışık  kırıntılarının  çukurlarından
            Proust’tan okuduğu bu şehre ancak İkinci Dünya Savaşı sonra-
            sında gidebildi. Yazar için gecikmiş bu ziyaret, hayalindeki Paris   cömertçe sunar. Kır hüznünde cömertlik yoktur, aslında kırda
            ile karşılaştığı şehir arasında çatışmalara neden oldu. Tanpınar   hüzün yoktur. Hüzün, yalnızca kente mahsus bir yaşantı hâli-
            için düş kırıklıklarıyla dolu bu seyahatin izlerine, bazı deneme ve   dir. İnsanın içine hüzün çökelten pazar boşluğu da kentte ya-
            mektuplarında rastlanır. Yazarın İstanbul’u, kişisel tarihine dö-  şanır çünkü kırda pazar olmaz. Kırların günü yoktur. Kendini
            nerek arşınlamasına benzer biçimde Paris’i de kendi soyut ta-  terk edilmiş bir kent sürgünü gibi duyumsayan kent vurgunu
            sarımlarındaki hâliyle görmeye çalıştığı ama gerçekte gördükleri   kentin ortasında nereye gideceğini bilememenin şaşkınlığını
            karşısında şehre dair bu zihinsel kabulleri terk ederek yepyeni   yaşıyor, birkaç adımlık daracık alanda dönenip duruyor.
            bir çatı, daha derin bir temel arayışına girdiği anlaşılıyor.
                                                                   Bu  parçada  anlatıcının  dile  getirdiği  çatışmalarla  ilgili
            Bu  parçadan  hareketle  Ahmet  Hamdi  Tanpınar  ile  ilgili   aşağıdakilerden hangisine ulaşılamaz?
            aşağıdakilerin hangisi söylenemez?
                                                                   A)  Kırsal yaşamın, bireyi kentin yol açtığı içsel çatışmalar-
            A)  Hayalindeki Paris’i, başkalarının anıları ile edebî eserle-  dan kurtarmasına
               rinden hareketle biçimlendirdiği
                                                                   B)  Doğanın verdiği mutluluk karşısında kent hayatının birey-
            B)  İstanbul’u, edebiyatla iç içe oluşan hayallerden çok somut
                                                                      de uyandırdığı hüzne
               deneyimleriyle yorumladığı
            C)  Paris’e dair izlenimlerinin zaman zaman çeşitli türlerdeki   C)  Kırsal  yaşamın  sakinliği  karşısında  kent  yaşamındaki
               eserlerinde yer aldığı                                 koşturmacaya
            D)  İstanbul ve Paris’in, edebî yaşamında belirli bir yer edi-  D)  Büyük şehirde yaşanan kaosa karşı kırsal yaşamın sun-
               nen şehirler arasında olduğu                           duğu dinginliğe
            E)  Paris  değerlendirmelerinde  başlangıçtaki  beklentilerin   E)  Kentte ve kırsal yaşamda zaman kavramının algılanışın-
               zamanla değişim gösterdiği                             daki farklılığa





        2021 TYT
        6.   Çocuk genellikle yaptığı işin engellenmesi veya sevdiği oyun-
            cağın elinden alınması gibi somut, yetişkin ise daha çok top-
            lumsal veya mesleki haksızlıklar gibi soyut nedenlerle öfkelenir.
            Çocukla yetişkin arasında bulunan ergen için hem somut hem
            soyut her türlü kışkırtma öfkeye yol açabilir. Öfkenin dış görünü-
            mü çocuksu (bağırma, ayaklarını yere vurma, şiddetli ağlama)
                                                               8.   İlham perisinin varlığına inanan var mı aranızda? Ya da şa-
            ve yetişkince (kaba sözler, ince alaylar) olabilir. Ergenlerin zekâ
                                                                   irlere sorayım, kaçınız ilham perisini gördü? Hemen hemen
            düzeyi ile heyecanı ifade biçimleri üzerine yapılan bir araştırma-
                                                                   her şair görmüştür. Ancak her şairin perisi birbirinden farklı-
            da doğrudan doğruya öfkeye yol açan nedene karşı tepki gös-
            termenin zekâ göstergesi olduğu bulunmuştur. Görece düşük   dır. Örneğin, bazısının perisi hayallerinde büyüttüğü sevgili,
            zekâya sahip olanlar, öfkeyi sorumlu olmayan dış etkenlere ak-  bazılarının ulaşamadığı bir yer, kiminin pişmanlıkları, kiminin
            tarma eğilimindedir. Öfkeden doğan engellenme tepkisinin ko-  yaşanmışlıkları, kiminin yaşamak isteyip de yaşayamadıkla-
            nuyla ilgisiz kişilere yansıtılması ergenlikte sürüyorsa belirli bir   rıdır  ilham  perisi.  Bence,  sözcüklerin  büyülü  dünyasıdır  ve
            zihinsel olgunlaşma gecikmesi akla gelir.              bu  dünyadan  gerçeklere,  istediğimiz  gibi  sıçramaktır.  Belki
                                                                   yalnızlığa  sarılmaktır.  Hayatın  fısıltısıdır  kimi  zaman.  İlham
            Bu parçadan hareketle aşağıdakilerin hangisine ulaşılamaz?
                                                                   perisi, hissedip de anlatamadıklarımızı yüklediğimiz gizemdir
            A)  Ergenin zekâ seviyesi arttıkça öfke duygusunun dışa vu-  aslında.
               rumunda azalma gözlemlenir.
                                                                   Bu parçada ilham perisi ile ilgili aşağıdakilerin hangisine
            B)  Ergenlikte öfke duygusunun ifadesi, konuşma veya be-
                                                                   değinilmemiştir?
               den aracılığıyla gerçekleşebilir.
            C)  Engellenme tepkisini sorumlu olmayan kişilere yöneltme,   A)  Hangi durumlarda ortaya çıktığına
               çocuklardan beklenen bir harekettir.
                                                                   B)  Herkes için farklı bir anlam ifade ettiğine
            D)  Ergenler çocukluk ruh hâlini tamamen bırakmamış olsa   C)  Bazen yaşamın fısıltısı olduğuna
               da belirli bir olgunluğa sahiptir.
                                                                   D)  Şairlere göre farklılık gösterdiğine
            E)  Ergenlik, çocukluğun ve yetişkinliğin öfke nedenlerinin bir
               arada bulunduğu bir dönemdir.                       E)  Esasen bilinmezlik taşıdığına




         70
   67   68   69   70   71   72   73   74   75   76   77