Page 76 - 3 Adım TYT Türkçe
P. 76
TÜRKÇE 2. ADIM
5. Sosyal medya kullanımının oldukça yaygın olduğu günümüz- 7. Sultan II. Abdülhamit Dönemi, II. Meşrutiyet Dönemi ve
de her yaştan kullanıcının birer çevrim içi yaşantısı olduğu ve Cumhuriyet Dönemi’nde çok sayıda eser vererek bu üç dö-
haber alma, eğlence, arkadaşlık kurma gibi pek çok amaçla nemin gençlerine hitap eden Ahmet Refik; okurlarına tarih
düzenli olarak sosyal medya ağlarında yerini aldığı görül- sevgisini de aşılamayı başarmıştır. Çalışmalarını hazırlar-
mektedir. Gerçek yaşamda sağlanan iletişim, hatta kuşaklar ken arşiv belgeleri, Osmanlı kronikleri ve yabancı tarihçilerin
arasındaki kültür ve değer aktarımının sosyal ağların küresel yazdığı eserlerden faydalanmıştır. Kitaplarını kaleme alırken
çapta geniş iletişim ağındaki enformasyon yayılımı ile dönüş- halkın çoğunluğunun anlayabileceği yalınlıkta bir üslup kul-
mesi bireylerde çok kültürlü değerlerin oluşumunda işlevsel lanması, klasik bir tarih anlayışının dışına çıkarak Osmanlı
olmuştur. Böylece sosyal ağlardaki kültürel enformasyon ya- devirlerinde toplumsal hayatın izlerini sürmesi, onun büyük
yılımından özellikle bu ağları yoğun kullanan gençlerin etki- bir okuyucu kitlesi tarafından ilgiyle takip edilmesini sağla-
lendiği söylenebilir. mıştır. Bu tarih yazımını vatana ve millete bağlı insanlar ye-
tiştirmek için önemli bir araç olarak kullanan Refik, halkın bu
Bu parçada sosyal medyayla ilgili aşağıdakilerden hangi-
değerleri benimsemesi için oldukça gayret etmiştir.
sine değinilmemiştir?
Bu parçadan Ahmet Refik ile ilgili aşağıdakilerin hangisi
A) Farklı yaş gruplarından insanları bünyesinde barındırdığına
çıkarılamaz?
B) Bilgilenme, sosyalleşme gibi amaçlarla kullanıldığına
A) Eserlerini sade bir üslupla kaleme aldığı
C) Geleneklerin değiştirilmeden aktarılmasında etkili olduğuna
B) Eserlerinde bilimsel niteliği olan kaynaklardan yararlandığı
D) Toplumlarda homojen kültürel değerler yapısını kırdığına
C) Üç kuşağın farklılıklarını ele alıp gençlere seslendiği
E) Diğer kuşaklara nazaran gençlerin daha fazla etkilendiğine
D) İnandığı değerleri halka aşılamaya çalıştığı
E) Tarih sevgisini okurlara bir amaç doğrultusunda aktardığı
6. Eleştirel düşünebilen bireyler, toplumun en önemli zengin-
liklerinden biri. Bu, Türk sözlü kültürünün ürünlerinden biri
olan fıkralarda da vurgulanmaktadır. Örneğin eşeğine ters
binen bir Nasreddin Hoca imgesi, dünyadaki olgu ve olay-
ları farklı açılardan yorumlama ve yaşamı tersinden okuma
yaklaşımına dayalı bir eleştirel düşünme anlayışını ön plana
çıkarmaktadır. Bu yolla Nasreddin Hoca, aynı zamanda, bir-
birine benzer olgular için farklı sorular sorma ve dolayısıyla
8. Tam bir halk kadınıydı annem. Güçlü kuvvetli sağlam yapısı,
farklı cevaplar bulma anlayışına dayalı bir öğretim felsefesi
her işe yatkın iri kemikli, hünerli elleriyle halkımızın eli öpü-
de öngörmektedir. Dahası, “Nasreddin Hoca hikâyeleri de-
lesi sayısız çalışkan analarından biriydi. Bolluk günümüzde
ğişik coğrafyalarda, değişik zamanlarda, aynı ya da benzer
de darlık günümüzde de evin hiçbir işi yoktu ki bir ucundan
isimler altında sürekli olarak yeniden yazılmıştır.” şeklindeki
o tutmuş olmasın. Çamaşırımıza, yatak yorganımıza, yeme-
tespitten yola çıkacak olursak sadece Nasreddin Hoca fık-
ğimize el sürdürmezdi kimseye. Kolay kolay kimseden yar-
ralarının değil, onun eleştirel düşünme ile ilgili fikirlerinin ve
dım istemez, buyurmaktan hoşlanmaz, kimseyi horlamazdı.
öğretilerinin de evrenselliğini kabul etmemiz gerekecektir.
Kapımızdan hiçbir yoksulu boş döndürdüğünü görmemiştik.
Evimizde hepimizden erken kalkan, hepimizden geç yatan
Bu parçadan aşağıdakilerin hangisine ulaşılamaz?
oydu. Bir gün olsun güneş doğduktan sonra yatakta kalma-
A) Eleştirel düşünme hem yerel hem evrensel konumda mıştı. Gece bir yandan bir yana dönecek olsak, mırıldansak
önemli bir yere sahiptir. uyanıp kulak veren, açılırsak üstümüzü örten oydu.
B) Eleştirel düşünme Türk sözlü kültürünün kimi alanlarında
Bu parçadan öykü kahramanının annesi ile ilgili aşağıda-
yer almaktadır.
kilerden hangisi çıkarılamaz?
C) Nasreddin Hoca, diğer milletler tarafından benimsenmiş;
A) Yardımsever
halk kahramanlarının arasına alınmıştır.
B) Maharetli
D) Nasreddin Hoca örneği ve benzerleriyle diğer ülkelerde
de karşılaşılması, eleştirel düşüncenin yaygın olduğunu C) Fedakâr
göstermektedir.
D) Alçak gönüllü
E) Bir toplumun zihniyetiyle ilgili bulgulara o toplumun sözlü
E) Önder
kültür ürünlerinde rastlamak mümkündür.
74