Page 76 - 3 Adım TYT Türkçe
P. 76

TÜRKÇE                                                                                       2. ADIM



        5.   Sosyal medya kullanımının oldukça yaygın olduğu günümüz-  7.   Sultan  II.  Abdülhamit  Dönemi,  II.  Meşrutiyet  Dönemi  ve
            de her yaştan kullanıcının birer çevrim içi yaşantısı olduğu ve   Cumhuriyet Dönemi’nde çok sayıda eser vererek bu üç dö-
            haber alma, eğlence, arkadaşlık kurma gibi pek çok amaçla   nemin  gençlerine  hitap  eden  Ahmet  Refik;  okurlarına  tarih
            düzenli  olarak  sosyal  medya  ağlarında  yerini  aldığı  görül-  sevgisini  de  aşılamayı  başarmıştır.  Çalışmalarını  hazırlar-
            mektedir. Gerçek yaşamda sağlanan iletişim, hatta kuşaklar   ken arşiv belgeleri, Osmanlı kronikleri ve yabancı tarihçilerin
            arasındaki kültür ve değer aktarımının sosyal ağların küresel   yazdığı eserlerden faydalanmıştır. Kitaplarını kaleme alırken
            çapta geniş iletişim ağındaki enformasyon yayılımı ile dönüş-  halkın çoğunluğunun anlayabileceği yalınlıkta bir üslup kul-
            mesi bireylerde çok kültürlü değerlerin oluşumunda işlevsel   lanması, klasik bir tarih anlayışının dışına çıkarak Osmanlı
            olmuştur. Böylece sosyal ağlardaki kültürel enformasyon ya-  devirlerinde toplumsal hayatın izlerini sürmesi, onun büyük
            yılımından özellikle bu ağları yoğun kullanan gençlerin etki-  bir  okuyucu  kitlesi  tarafından  ilgiyle  takip  edilmesini  sağla-
            lendiği söylenebilir.                                  mıştır. Bu tarih yazımını vatana ve millete bağlı insanlar ye-
                                                                   tiştirmek için önemli bir araç olarak kullanan Refik, halkın bu
            Bu parçada sosyal medyayla ilgili aşağıdakilerden hangi-
                                                                   değerleri benimsemesi için oldukça gayret etmiştir.
            sine değinilmemiştir?
                                                                   Bu parçadan Ahmet Refik ile ilgili aşağıdakilerin hangisi
            A)  Farklı yaş gruplarından insanları bünyesinde barındırdığına
                                                                   çıkarılamaz?
            B)  Bilgilenme, sosyalleşme gibi amaçlarla kullanıldığına
                                                                   A)  Eserlerini sade bir üslupla kaleme aldığı
            C)  Geleneklerin değiştirilmeden aktarılmasında etkili olduğuna
                                                                   B)  Eserlerinde bilimsel niteliği olan kaynaklardan yararlandığı
            D)  Toplumlarda homojen kültürel değerler yapısını kırdığına
                                                                   C)  Üç kuşağın farklılıklarını ele alıp gençlere seslendiği
            E)  Diğer kuşaklara nazaran gençlerin daha fazla etkilendiğine
                                                                   D)  İnandığı değerleri halka aşılamaya çalıştığı
                                                                   E)  Tarih sevgisini okurlara bir amaç doğrultusunda aktardığı






        6.   Eleştirel  düşünebilen  bireyler,  toplumun  en  önemli  zengin-
            liklerinden  biri.  Bu,  Türk  sözlü  kültürünün  ürünlerinden  biri
            olan  fıkralarda  da  vurgulanmaktadır.  Örneğin  eşeğine  ters
            binen  bir  Nasreddin  Hoca  imgesi,  dünyadaki  olgu  ve  olay-
            ları farklı açılardan yorumlama ve yaşamı tersinden okuma
            yaklaşımına dayalı bir eleştirel düşünme anlayışını ön plana
            çıkarmaktadır. Bu yolla Nasreddin Hoca, aynı zamanda, bir-
            birine benzer olgular için farklı sorular sorma ve dolayısıyla
                                                               8.   Tam bir halk kadınıydı annem. Güçlü kuvvetli sağlam yapısı,
            farklı cevaplar bulma anlayışına dayalı bir öğretim felsefesi
                                                                   her işe yatkın iri kemikli, hünerli elleriyle halkımızın eli öpü-
            de  öngörmektedir.  Dahası,  “Nasreddin  Hoca  hikâyeleri  de-
                                                                   lesi sayısız çalışkan analarından biriydi. Bolluk günümüzde
            ğişik coğrafyalarda, değişik zamanlarda, aynı ya da benzer
                                                                   de darlık günümüzde de evin hiçbir işi yoktu ki bir ucundan
            isimler altında sürekli olarak yeniden yazılmıştır.” şeklindeki
                                                                   o tutmuş olmasın. Çamaşırımıza, yatak yorganımıza, yeme-
            tespitten  yola  çıkacak  olursak  sadece  Nasreddin  Hoca  fık-
                                                                   ğimize el sürdürmezdi kimseye. Kolay kolay kimseden yar-
            ralarının değil, onun eleştirel düşünme ile ilgili fikirlerinin ve
                                                                   dım istemez, buyurmaktan hoşlanmaz, kimseyi horlamazdı.
            öğretilerinin de evrenselliğini kabul etmemiz gerekecektir.
                                                                   Kapımızdan hiçbir yoksulu boş döndürdüğünü görmemiştik.
                                                                   Evimizde  hepimizden  erken  kalkan,  hepimizden  geç  yatan
            Bu parçadan aşağıdakilerin hangisine ulaşılamaz?
                                                                   oydu. Bir gün olsun güneş doğduktan sonra yatakta kalma-
            A)  Eleştirel  düşünme  hem  yerel  hem  evrensel  konumda   mıştı. Gece bir yandan bir yana dönecek olsak, mırıldansak
               önemli bir yere sahiptir.                           uyanıp kulak veren, açılırsak üstümüzü örten oydu.
            B)  Eleştirel düşünme Türk sözlü kültürünün kimi alanlarında
                                                                       Bu parçadan öykü kahramanının annesi ile ilgili aşağıda-
               yer almaktadır.
                                                                   kilerden hangisi çıkarılamaz?
            C)  Nasreddin Hoca, diğer milletler tarafından benimsenmiş;
                                                                   A)  Yardımsever
               halk kahramanlarının arasına alınmıştır.
                                                                   B)  Maharetli
            D)  Nasreddin Hoca örneği ve benzerleriyle diğer ülkelerde
               de karşılaşılması, eleştirel düşüncenin yaygın olduğunu   C)  Fedakâr
               göstermektedir.
                                                                   D)  Alçak gönüllü
            E)  Bir toplumun zihniyetiyle ilgili bulgulara o toplumun sözlü
                                                                   E)  Önder
               kültür ürünlerinde rastlamak mümkündür.



         74
   71   72   73   74   75   76   77   78   79   80   81