Page 81 - 3 Adım TYT Türkçe
P. 81
TÜRKÇE TYT 2.
ADIM
Ana Düşünce - 1
1. Wilde şöyle diyor: “Geçmişin bize güzel gelmesine sebep, 3. Bir oyunun sunumu izleyicinin düzeyine, oyunla olan ilgisine
onun geçip gitmiş olmasıdır.” Geçmiş zaman bir kere geçip geniş ölçüde bağlıdır. İki saat arayla oynadığınız bir oyunda
gidince bize hoş geliyor, gerçekte hoş olmasa da. Ama geç- aynı şeyleri yaparsınız, aynı sözcükleri kullanırsınız, sahnede
mişi hoş kılmak elimizde. Bugünkü davranışlarımıza bağlı bir oturup kalktığınız yer aynıdır. İzleyicinin ilgisine göre davra-
şey bu. Bugün ne kadar başarılı, ne kadar verimli olursak, nışlarınız da sözcüklere verdiğiniz tını da sahne de geliş gi-
kendimize ve çevremize ne kadar yararlı olursak dünümüz diş trafiğiniz de öylesine değişir ki başarı ya da başarısızlık bu
de gerçekten hoş olur; yarınımız da. Yarınlarımız bugünkü değişikliğe bağlıdır. İzleyici iyi ise sözcükler ağzınızdan daha
çalışmalarımız sayesinde güzelleşir. berrak çıkar, kayıtsızsa onun kayıtsızlığı size de bulaşır.
Bu parçada asıl anlatılmak istenen aşağıdakilerden Bu parçada tiyatroyla ilgili asıl anlatılmak istenen aşağı-
hangisidir? dakilerden hangisidir?
A) Yarınlarımız bugünkü çalışmalarımız sayesinde güzelleşir. A) Oyunun kalitesi izleyicinin donanımına bağlıdır.
B) Geçmişimizi ve geleceğimizi güzelleştirmek yaşadığımız B) Tiyatroda değişen, oyuncular değil izleyicilerdir.
zamanı iyi değerlendirmemize bağlıdır.
C) Oyunun başarısı izleyicinin ilgisini çekebilmesiyle doğru
C) Kendimize ve çevremize yararlı olmak zamanın geçip git- orantılıdır.
mesini önleyemez.
D) Tiyatroda en önemli faktör, oyuncu ile seyirci arasındaki
D) Geçmiş zaman, elimizden kayıp giden her şey gibi bizlere etkileşimdir.
hoş gelir.
E) Seyirciler arasındaki farkı görebilmek için oyun aynı sah-
E) Geçmişi hoş kılmak, geleceğin değerini bilmeye ve genç- nede oynanmalıdır.
leri eğitmeye bağlıdır.
4. Bizleri, yazıdan koparan şartlara rağmen kalem tutan el-
2. Orhan Veli, şiirleriyle büyük kitleleri etkiler. Şiirin konuşma dili leri şiire, edebiyata, sanata bağlamaya çalışıyor günümüz
olması taraftarlarındandır ama konuşma dilini şiire yaklaştı- edebiyat dergileri. Bugün ülkemizin doğusunda, batısında;
ramayınca tam tersini yapar. Şiiri konuşma diline yaklaştırır. Edirne’sinde, Van’ında edebiyatla uğraşan gençlere kapı
Öyle ki bir tabela var Gemlik’e giderken “Gemlik’e giderken açan taşra edebiyat dergileri var. Kısıtlı imkânlarla, edebiyata
denizi göreceksin, sakın şaşırma!” diye. Çoğu insan bilmez gönül vermiş kişilerin gayretleri ve fedakârlıklarıyla çıkan bu
onun bir şiir olduğunu. Yine bir şiir var herkesin bildiği ama dergiler bu insanların nefeslerinin yettiği kadar devam ediyor.
kimsenin şairini tanımadığı. Herkesin ağzında sakız gibi, Bir sayı da çıksa yüzlerce sayı devam da etse her biri kendi-
“İstanbul’u dinliyorum, gözlerim kapalı” diye. Ama yoldan ge- ne göre bir görev yüklenen taşra dergileri; yetenekli insanlar
çen birine sorsanız muhtemelen bilmez şairinin Orhan Veli için şiirini, hikâyesini, denemesini kâğıt üzerinde görme heye-
olduğunu. canının tadıldığı yerlerdir.
Bu parçada edebiyat dergileriyle ilgili anlatılmak istenen
Bu parçada sözlerine yer verilen kişinin yakındığı durum
aşağıdakilerden hangisidir?
aşağıdakilerden hangisidir?
A) Edebiyatın zenginleşmesini sağladığı
A) Orhan Veli’nin şiir dilini konuşma diline yaklaştırması
B) Orhan Veli’nin dizelerinin olmadık yerlerde kullanılması B) Söylenecek sözlere varlık bulma imkânı taşıdığı
C) İnsanların fedakârlık ve gayretleriyle çıkarıldığı
C) Toplumun şiir kültüründen yoksun olması
D) Bir edebiyat okuyucusunun beklentilerini karşılayacak
D) Orhan Veli’nin benimsediği şiir dilinin, şiiri basitleştirmesi
yoğunlukta olduğu
E) Toplumun dizelerini kullandığı hâlde Orhan Veli’yi ve şiir-
E) Edebiyata gönül vermiş gençleri etrafında toplayıp
lerini bilmemesi
şevklendirdiği
79