Page 84 - 3 Adım TYT Türkçe
P. 84
TÜRKÇE 3. ADIM
2018 TYT 2018 TYT
5. Edebiyat ürünlerini kültür tarihinin deposu sayan anlayış üze- 7. Başından beri biliyordum ki şu veya bu çevreden, şu veya
rine düşünürken tarih ve edebiyat araştırmacılarının durumu- bu sayıda insanın iyi ve sevimli bulduğu şiirler yazmak müm-
nu tartışmak gerekir. Aslında her iki yaratıcı çabanın da kazı kündü. Böyle bir yolu seçtikten sonra, geçerli ortalamayı fark
alanı ortaktır ve edebî metnin sunduğu geçmişe ait bulgular etmek ve o normlara uygun olanı üretmeyi sürdürmek de ge-
üzerinde edebiyatçı da tarihçi de farklı yöntemlerle çalışarak rekiyordu. Ama böylesi bir yol, toplumun beğenilerinin sürekli
ortak bir noktada buluşabilir. Ancak aralarında temel bir fark değişmesi yüzünden beni kendime yabancılaşma batağına
vardır. Edebiyatçının kazı çalışmaları, yönünü geleceğe de götürürdü.
çevirebilirken tarihçinin bakışı geçmişle çerçevelenmiştir.
Aşağıdakilerden hangisi bu sözleri söyleyen bir şairin
Bu parçaya göre edebiyat ve tarih araştırmacıları ile ilgili düşüncesi olabilir?
olarak
A) Toplumdaki eğilimleri izlemek şairlerin üretkenliğini yitir-
I. Kaynakları ortak olsa da yaklaşım ve yöntemleri arasında mesine neden olur.
belirgin farklılıklar vardır.
B) Bir şair beğenilmek için ortalamanın üstünde ürünler orta-
II. İnsan ve toplumun bugünü ve geleceğine dair genel çıka- ya koymalıdır.
rımlarda bulunurlar.
C) Geniş okur kitlelerinin bir şairi takdir etmesi onun sanatı
III. Üzerinde çalıştıkları kültür malzemesini değiştirmeyi adına kötüye işarettir.
amaçlarlar.
D) Şiirin kurallarına sıkı sıkıya uymamak şairin popülaritesini
yargılarından hangilerine ulaşılabilir? olumsuz etkiler.
E) Bir şairi özgün ve özel kılan, popüler olanı tercih etmiyor
A) Yalnız I B) Yalnız II C) Yalnız III
olmasıdır.
D) I ve II E) II ve III
2018 TYT
6. Son yıllarda yapılan araştırmalar, bugüne kadar koleksiyoncu-
2021 TYT
luk veya hobi olarak tanımlanan davranışın istifleme bağımlı-
lığı olarak adlandırılan bir tür hastalık olabileceğini gösteriyor. 8. Eleştirel düşüncenin bireyde oluşma ve gelişme aşamaları
Yıllardır biriktirilen bir yığın eşyanın içinden hangilerinin kalıp vardır. Sanatçının doğayı yansıtması, ideal güzellik anlayı-
hangilerinin gideceğine karar verme anında kişiler, büyük ihti- şını benimsemesi gibi sanat hakkındaki genel kabuller, eleş-
malle hastalıklarıyla ilk kez yüzleşiyorlar. Küçücük ve işine hiç tirel bakış için olgunluğa ulaşmada önemli bir basamaktır.
yaramayan/yaramayacak bir şeyi bile gözden çıkarmak, istifçi- Eleştirel düşüncenin ilk aşamalarını oluşturan bu yargıların
lerde derin travmatik üzüntüler yaratabiliyor. ötesine geçemeyenler, çoğu zaman büyük sanatçıları ne be-
ğenir ne de onların derinliklerine nüfuz edebilir.
Bu parçada istifleme bağımlılığıyla ilgili olarak aşağıdaki-
lerden hangisine değinilmiştir? Bu sözler aşağıdaki soruların hangisine karşılık söylenmiş
olabilir?
A) Yakın bir geçmişte yapılan araştırmalarla tedavisi bulun-
muş bir hastalık olduğuna A) Sanata yönelik farklı bakış açıları, eleştirel düşünmenin
gelişmesine nasıl bir katkı sağlıyor?
B) Kişinin, yakın çevresinin uyarılarını dikkate alarak bu ba-
ğımlılıktan kurtulabileceğine B) Eleştirel bakışın oluşması için hangi yeterliklere sahip
olunması gerekiyor?
C) Hastaların, eşyalara duydukları bağlılığı psikolojik bir ra-
hatsızlık olarak kabul ettiklerine C) Eleştirel düşüncenin oluşmasında ilk aşamadan sonra
kişi hangi değerleri benimsiyor?
D) Tedavi sürecinde, depresyona neden olabilecek müda-
halelerden kaçınmak gerektiğine D) Bazı eleştirmenler önemli sanatçıların eserlerini anla-
makta neden zorlanıyor?
E) Eşyalarından ayrılma durumuyla karşı karşıya kaldıkla-
rında bağımlı kişilerin verdiği tepkiye E) Sanat eserlerinin kalıcı hâle gelmesinde eleştirmenler na-
sıl bir rol oynuyor?
82