Page 82 - 3 Adım TYT Türkçe
P. 82

TÜRKÇE                                                                                       2. ADIM



        5.   “Konuşursam  beni  sadece  İngilizce  bilenler  anlayacak  ama   7.   Seyirciyle hiçbir zaman buluşamayan, birkaç festival gezdikten
            sessiz bir filmi herkes anlayabilir ve dünya Amerika’dan ibaret   sonra unutulan ve gerçekten de unutulmayı hak eden filmle-
            değil.” Bu sözleri söyleyen kişi Charlie Chaplin yani asıl bilindik   re her yıl yenileri ekleniyor. Peki, ne yapmalı da bu anaforun
            adıyla Şarlo’dur. Melon şapkası, onunla özdeşleşen bastonu ve   içinden kurtulmalı? Bir salon dolusu halkın alkışlarının sahicili-
            bir penguene benzeyen yürüyüşüyle sinema tarihine adını silin-  ğinden şüphe ederek işe başlanabilir. Belki de hiçbir şey yap-
            mez kalemle yazdırmıştır. Çocukluk yıllarından itibaren sahne   mamak en azından bir fırsatı, bir imkânı kendi saflığı içinde ko-
            dünyasıyla yakın ilişkide olan Şarlo’nun hayatı aslında hiç de   rumak demektir. Film yapmak bir amaç değil bir sonuç olmalı,
            kolay olmamıştır. Özellikle çocukluk yılları sarsıntılar içinde geç-  festivallere katılmak da… Seyircinin karşısına çıkmak her film
            miştir. Kendi deyimiyle gülüşleri onun acılarını örtmeye çalışan   için öncelikli hedeflerden biridir. Sonuçlar önemsenmeyebilir,
            ağır işçiler olmuştur. Tüm zorluklara rağmen hayatla hep müca-  seyircinin bir ölçü olmadığı düşünülebilir ancak filmler seyirci-
            dele etmiştir ve “asla, olmuyor” dememiştir. Sessiz film alanında   ler için yapılır, festivaller için değil. Seyircinin karşısına çıkmak
            dünya çapında bir marka olmayı başarmıştır. Sesli sinemanın   sınanmak demektir. Filmlerin bir nevi akredite edilerek bir tür
            yaygınlaşmasına rağmen o, her zaman tercihini sessiz filmler-  dokunulmazlık zırhına büründüğü birkaç festivalin yaptığından
            den yana kullanmıştır. Başarısının sırrını ve hayattaki duruşunu   daha fazlasını sinema salonlarında bulmak mümkündür.
            ise kendini gerçekten sevmesine ve kendine duyduğu saygıya
            borçlu olduğunu, gereksiz her şeyi hayatından çıkardığını bunu      Bu  parçada  asıl  anlatılmak  istenen  aşağıdakilerden
            da sağlıklı bencillik olarak nitelendirdiğini belirtir.   hangisidir?
                                                                   A)  Festivallere olduğu kadar sinema salonlarına da aynı de-
            Bu  parçadan  Şarlo  ile  ilgili  aşağıdakilerden  hangisine
            ulaşılabilir?                                             ğer verilmelidir.
                                                                   B)  Sanatseverler  ve  özellikle  film  eleştirmenlerinin  görüşü
            A)  Çocukluk  yıllarında  yaşadığı  olumsuzluklar  öz  güvenini   önemsenmelidir.
               yitirmesine yol açmıştır.
                                                                   C)  Festivallere  katılan  filmlere  tüm  dünyada  gerekli  önem
            B)  Sessiz  sinema  filmlerinin  kendisinden  sonra  yaygınlaş-
                                                                      gösterilmelidir.
               masına katkıda bulunmuştur.
                                                                   D)  Filmler belli bir zümreye değil tüm seyircilere hitap etmelidir.
            C)  Hayatta lüzumsuz gördüklerini bilinçli olarak kendisinden
               uzak tutmuştur.                                     E)  Filmlerin  değer  ölçüsünü  belirleyen  alkışların  gerçekliği
                                                                      olmalıdır.
            D)  Özgün kıyafetleri ve davranışları sinemaseverler tarafın-
               dan taklit edilmiştir.
            E)  Mücadeleden yılmayan kişiliği pek çok alanda başarılı ol-
               masını sağlamıştır.                             8.   İnsanın binlerce yıllık yeryüzü tecrübesinin en önemli bakiyesi
                                                                   hiç kuşkusuz hikâyesidir. Mağara duvarlarında, kamp ateşle-
                                                                   rinin etrafında, kitap sayfalarında ya da sinema salonlarında

                                                                   aradığımız, anlattığımız hikâyeler belki de ölüme karşı verdi-
                                                                   ğimiz mütevazı ancak epik bir direnişten ötesi değildir. Çünkü
        6.   Gerçekliğin ne olduğu sorusu bilim ve felsefenin çalışma ala-  anlatıcıları  nesilden  nesile  post  değiştirse  de  hikâye  anlatıl-
            nına zaman zaman farklı boyutlarıyla giren temel bir mesele-  maya devam eder. J.R.R. Tolkien 1973 yılında bu dünyadan
            dir. Araştırılmaya devam edilmesinin sebebi, bir türlü tatmin   göçtüğünde Christopher Tolkien neredeyse yetmiş koliyi dol-
            edici bir cevap bulunamayışıdır. Gerçekliğin ne olduğu konu-  duracak binlerce sayfa el yazması, babasıyla birlikte ömrünün
            sunda tam ve net bir yanıtın bulunamayışı aslında bu temel   son kırk yılını adadığı bir hayal ve doğrudan kendisine verilmiş
            sorunun yanıtlanamaz -belki de sorulamaz- bir soru olduğuna   bir  görevle  baş  başa  kalmıştı.  Şüphesiz  Yüzüklerin  Efendisi
            işaret etse de biz bu soruyu kendimize sormaktan geri dur-  ve Hobbit modern fantastik kurgunun referans metinleri ola-
            mayız. Çünkü gerçekliğin ne olduğu sorusunun olası yanıtı   rak tüm görkemleri ile orada olsalar da Orta Dünya’yı eşsiz ve
            “Biz kimiz, neredeyiz, ne olacağız?” gibi yaşamımızı yakın-  neredeyse  aşılamaz kılan  büyük  anlatının kitlelere ulaşması
            dan ilgilendiren soruların dayanağı olacaktır.         doğrudan Christopher Tolkien’in çabasının ürünüdür.

            Bu  parçadan  “gerçeklik”le  ilgili  çıkarılabilecek  en  kap-     Bu  parçada  asıl  anlatılmak  istenen  aşağıdakilerden
            samlı yargı aşağıdakilerden hangisidir?                hangisidir?

            A)  Bilim ve felsefe üzerine çalışanlar zaman zaman benzer   A)  İnsan ömrü anlatmak istediklerine yetecek kadar uzun ol-
               sorularla ilgili kafa yormuşlardır.                    masa da anlatacakları, aracılarla geleceğe taşınır.
            B)  Bilim ve felsefenin de ilgi alanına giren gerçekliğin açık-  B)  Tüm duyguların içinde barındırıldığı anlatılar, bir yaprağın
               lanması kendimizi tanımlamaya yardım edecektir.        akan suda sürüklendiği gibi zamanın içinde sürüklenir.
            C)  İnsanların hayatındaki temel sorular arasında biz kimiz,   C)  Anlatıcılar yaşama veda etse de anlatıları nesilden nesile
               neredeyiz, ne olacağız gibi meseleler bulunur.         kendiliğinden aktarılır.
            D)  Gerçeklik konusunda pek çok düşünür fikir belirtmesine   D)  Bir hikâyenin asırları devirmesi, her okuyanın baş tacı ol-
               rağmen henüz bir sonuca ulaşılamamıştır.               ması yaşamdan izler barındırmasıyla ilişkilidir.
            E)  Cevaplanamayan soruların arkasındaki sorun, aslında o   E)  Anılar insan zihnindeki yerini sağlamlaştırmak için yaşan-
               soruların sorulamaz oluşudur.                          dığı gündeki hissiyatıyla irdelenir.



         80
   77   78   79   80   81   82   83   84   85   86   87