Page 82 - 3 Adım TYT Türkçe
P. 82
TÜRKÇE 2. ADIM
5. “Konuşursam beni sadece İngilizce bilenler anlayacak ama 7. Seyirciyle hiçbir zaman buluşamayan, birkaç festival gezdikten
sessiz bir filmi herkes anlayabilir ve dünya Amerika’dan ibaret sonra unutulan ve gerçekten de unutulmayı hak eden filmle-
değil.” Bu sözleri söyleyen kişi Charlie Chaplin yani asıl bilindik re her yıl yenileri ekleniyor. Peki, ne yapmalı da bu anaforun
adıyla Şarlo’dur. Melon şapkası, onunla özdeşleşen bastonu ve içinden kurtulmalı? Bir salon dolusu halkın alkışlarının sahicili-
bir penguene benzeyen yürüyüşüyle sinema tarihine adını silin- ğinden şüphe ederek işe başlanabilir. Belki de hiçbir şey yap-
mez kalemle yazdırmıştır. Çocukluk yıllarından itibaren sahne mamak en azından bir fırsatı, bir imkânı kendi saflığı içinde ko-
dünyasıyla yakın ilişkide olan Şarlo’nun hayatı aslında hiç de rumak demektir. Film yapmak bir amaç değil bir sonuç olmalı,
kolay olmamıştır. Özellikle çocukluk yılları sarsıntılar içinde geç- festivallere katılmak da… Seyircinin karşısına çıkmak her film
miştir. Kendi deyimiyle gülüşleri onun acılarını örtmeye çalışan için öncelikli hedeflerden biridir. Sonuçlar önemsenmeyebilir,
ağır işçiler olmuştur. Tüm zorluklara rağmen hayatla hep müca- seyircinin bir ölçü olmadığı düşünülebilir ancak filmler seyirci-
dele etmiştir ve “asla, olmuyor” dememiştir. Sessiz film alanında ler için yapılır, festivaller için değil. Seyircinin karşısına çıkmak
dünya çapında bir marka olmayı başarmıştır. Sesli sinemanın sınanmak demektir. Filmlerin bir nevi akredite edilerek bir tür
yaygınlaşmasına rağmen o, her zaman tercihini sessiz filmler- dokunulmazlık zırhına büründüğü birkaç festivalin yaptığından
den yana kullanmıştır. Başarısının sırrını ve hayattaki duruşunu daha fazlasını sinema salonlarında bulmak mümkündür.
ise kendini gerçekten sevmesine ve kendine duyduğu saygıya
borçlu olduğunu, gereksiz her şeyi hayatından çıkardığını bunu Bu parçada asıl anlatılmak istenen aşağıdakilerden
da sağlıklı bencillik olarak nitelendirdiğini belirtir. hangisidir?
A) Festivallere olduğu kadar sinema salonlarına da aynı de-
Bu parçadan Şarlo ile ilgili aşağıdakilerden hangisine
ulaşılabilir? ğer verilmelidir.
B) Sanatseverler ve özellikle film eleştirmenlerinin görüşü
A) Çocukluk yıllarında yaşadığı olumsuzluklar öz güvenini önemsenmelidir.
yitirmesine yol açmıştır.
C) Festivallere katılan filmlere tüm dünyada gerekli önem
B) Sessiz sinema filmlerinin kendisinden sonra yaygınlaş-
gösterilmelidir.
masına katkıda bulunmuştur.
D) Filmler belli bir zümreye değil tüm seyircilere hitap etmelidir.
C) Hayatta lüzumsuz gördüklerini bilinçli olarak kendisinden
uzak tutmuştur. E) Filmlerin değer ölçüsünü belirleyen alkışların gerçekliği
olmalıdır.
D) Özgün kıyafetleri ve davranışları sinemaseverler tarafın-
dan taklit edilmiştir.
E) Mücadeleden yılmayan kişiliği pek çok alanda başarılı ol-
masını sağlamıştır. 8. İnsanın binlerce yıllık yeryüzü tecrübesinin en önemli bakiyesi
hiç kuşkusuz hikâyesidir. Mağara duvarlarında, kamp ateşle-
rinin etrafında, kitap sayfalarında ya da sinema salonlarında
aradığımız, anlattığımız hikâyeler belki de ölüme karşı verdi-
ğimiz mütevazı ancak epik bir direnişten ötesi değildir. Çünkü
6. Gerçekliğin ne olduğu sorusu bilim ve felsefenin çalışma ala- anlatıcıları nesilden nesile post değiştirse de hikâye anlatıl-
nına zaman zaman farklı boyutlarıyla giren temel bir mesele- maya devam eder. J.R.R. Tolkien 1973 yılında bu dünyadan
dir. Araştırılmaya devam edilmesinin sebebi, bir türlü tatmin göçtüğünde Christopher Tolkien neredeyse yetmiş koliyi dol-
edici bir cevap bulunamayışıdır. Gerçekliğin ne olduğu konu- duracak binlerce sayfa el yazması, babasıyla birlikte ömrünün
sunda tam ve net bir yanıtın bulunamayışı aslında bu temel son kırk yılını adadığı bir hayal ve doğrudan kendisine verilmiş
sorunun yanıtlanamaz -belki de sorulamaz- bir soru olduğuna bir görevle baş başa kalmıştı. Şüphesiz Yüzüklerin Efendisi
işaret etse de biz bu soruyu kendimize sormaktan geri dur- ve Hobbit modern fantastik kurgunun referans metinleri ola-
mayız. Çünkü gerçekliğin ne olduğu sorusunun olası yanıtı rak tüm görkemleri ile orada olsalar da Orta Dünya’yı eşsiz ve
“Biz kimiz, neredeyiz, ne olacağız?” gibi yaşamımızı yakın- neredeyse aşılamaz kılan büyük anlatının kitlelere ulaşması
dan ilgilendiren soruların dayanağı olacaktır. doğrudan Christopher Tolkien’in çabasının ürünüdür.
Bu parçadan “gerçeklik”le ilgili çıkarılabilecek en kap- Bu parçada asıl anlatılmak istenen aşağıdakilerden
samlı yargı aşağıdakilerden hangisidir? hangisidir?
A) Bilim ve felsefe üzerine çalışanlar zaman zaman benzer A) İnsan ömrü anlatmak istediklerine yetecek kadar uzun ol-
sorularla ilgili kafa yormuşlardır. masa da anlatacakları, aracılarla geleceğe taşınır.
B) Bilim ve felsefenin de ilgi alanına giren gerçekliğin açık- B) Tüm duyguların içinde barındırıldığı anlatılar, bir yaprağın
lanması kendimizi tanımlamaya yardım edecektir. akan suda sürüklendiği gibi zamanın içinde sürüklenir.
C) İnsanların hayatındaki temel sorular arasında biz kimiz, C) Anlatıcılar yaşama veda etse de anlatıları nesilden nesile
neredeyiz, ne olacağız gibi meseleler bulunur. kendiliğinden aktarılır.
D) Gerçeklik konusunda pek çok düşünür fikir belirtmesine D) Bir hikâyenin asırları devirmesi, her okuyanın baş tacı ol-
rağmen henüz bir sonuca ulaşılamamıştır. ması yaşamdan izler barındırmasıyla ilişkilidir.
E) Cevaplanamayan soruların arkasındaki sorun, aslında o E) Anılar insan zihnindeki yerini sağlamlaştırmak için yaşan-
soruların sorulamaz oluşudur. dığı gündeki hissiyatıyla irdelenir.
80