Page 85 - 3 Adım TYT Türkçe
P. 85
TÜRKÇE TYT 1.
ADIM
Ana Düşünce - 2
1. 1980’lerde genç şairler kuşağı, öncelikle şiiri ideolojinin sanat 3. Demokritos sofrasına gelen incirleri yerken bir bal kokusu al-
dışı yönlerinden sıyırdı. Ancak bu durum, yeni şiirimizin dü- mış ve hemen bir araştırmadır başlamış kafasında, o güne
şünce ögesinden soyutlandığı biçiminde anlaşılmamalı. Son dek incirlerinden almadığı bu koku nereden geliyor, diye.
yılların genç şairi düşünceyi öz içinde saklamak gibi yazılana Merakını gidermek için kalkmış sofradan, incirlerin toplandığı
edebî sıfatını kazandıran bir temel ölçüte sıkı sıkıya sarılmış yeri görmeye gitmek istemiş. Sofradan niçin kalktığını duyan
durumda. Genç şair artık, çağdaşlarının eserlerini değerlen- hizmetçi kadın gülmüş: “Boşuna zaman kaybetmeyin.” demiş.
dirirken “ne”yin anlatıldığını değil “nasıl” anlatıldığını ölçüt “İncirleri bal çanağına koymuştum toplarken.” Demokritos’un
olarak kabul ediyor. canı sıkılmış bu araştırma fırsatını kaçırdığı, bir merak konu-
su elinden alındığı için.
Bu parçadan 1980 kuşağı Türk şiiriyle ilgili aşağıdaki yar-
gılardan hangisine ulaşılabilir? Bu parçadan hareketle Demokritos ile ilgili aşağıdakiler-
den hangisine ulaşılabilir?
A) Anlatımda süsten ve sanattan uzaklaşılıp anlam ön plana
çıkarılmıştır. A) Özellikle bal, incir gibi tatlı yiyeceklere düşkündür.
B) Şiirde toplumsal konulara ağırlık verilip eserle yaşam ara- B) Her şeye öfkelenen, sözden anlamaz bir insandır.
sındaki bağ güçlendirilmiştir.
C) Tez canlı, çabuk galeyana gelen bir yapısı vardır.
C) Şiir, düşüncenin aktarıldığı önemli bir tür hâline gelmiştir.
D) Araştırma merakı, öğrenme tutkusu olan biridir.
D) Şiir dili, günlük konuşma diline yaklaşarak herkesin anla-
E) İşler planlandığı gibi gitmezse sinirlenen bir kişidir.
yabileceği bir düzeye gelmiştir.
E) Şiir, sosyal ve siyasi kaygılardan kurtulup estetik zemine
oturmuştur.
2. Deneme, yazarı en pürüzsüz yoldan amaca ulaştıran bir yazı
4. Yazar, gençliğinin ilk yıllarından itibaren kendine edebiyatı bir
türüdür. Her edebî eserin en büyük değeri -yazar bilsin bil-
meşgale olarak seçen insanlardan oluşan bir arkadaş grubu-
mesin- bütün dünyanın insana nasıl gözüktüğünü, onun tara-
na dâhil olmakla, sonraki yıllarda şekillenecek edebî şahsi-
fından nasıl karşılandığını anlatmasıdır. Bu bakımdan “edebî
yeti için çok önemli bir zemin bulmuştur. Bu arkadaş grubu
tür” benliğin ifadesini boyunduruk altına alıyor demektir çün-
Özdenören’in anlaşılmasında kilit konumdadır. Özdenören’in
kü düşüncenin binbir türlü akışını bir yatağa sığdırmaktadır.
Amerika’ya gidip orada iki yıla yakın bir süre kalması vesile-
Örneğin trajedi, trajedi kalmalıdır. Oysa denemede en ciddi,
siyle çağdaş dünyanın en önemli merkezini tanımasının da
en düşsel, en gülünç düşüncelerimize de yer vardır; insan,
eserlerine olumlu yansımaları olmuştur.
konuşurken yaptığı gibi bir konuyu uzatmadan toparlayıp
büsbütün ayrı bir konuya geçebilir.
Bu parçaya göre Rasim Özdenören ile ilgili,
Bu parçada deneme ile ilgili vurgulanmak istenen aşağı- I. Etrafındaki, edebiyatı seven insanlar edebî kişiliğinin oluş-
dakilerden hangisidir? masında önemli rol oynamışlardır.
A) Edebî türler içinde gülünç düşüncelere de yer verebiliyor II. Gerek denemelerinde gerekse öykülerinde, meselenin
olması anlatmak olduğunu kavramış bir yazardır.
B) Yazarlar tarafından yazımının kolay olarak algılanması III. Başka kültürleri bilmesi de onun daha çok yerli bir yazar
olmasını sağlamıştır.
C) Yazarın özgürce, istediği konudan istediği zaman bahse-
debilmesi yargılarından hangileri doğrudur?
D) Diğer yazı türlerine göre serbestçe planlanabilmesi A) Yalnız I B) Yalnız II C) Yalnız III
E) Yazarlar arasında fazlaca değer görmesi D) I ve III E) II ve III
83