Page 80 - 3 Adım TYT Türkçe
P. 80
TÜRKÇE 1. ADIM
5. Yazmak, kalemi elime aldığım ilk günden beri benim için bir 7. Goethe, kendi yaşadığı bir aşk hikâyesinden hareketle yazdı-
varoluş sorunu oldu. Okur için değil hatta kendim için de değil ğı eserinde içinde bulunduğu psikolojik durumdan kurtulmak
ama yazdığım neyse (bir not, bir öykü, bir roman, bir deneme…) için kahramanı Werther’i intihar ettirmiş, bu şekilde kendisini
o metin için, o metnin kendindenliği, doğruluğu için bir varoluş ölümden kurtarmış fakat bir nesli intihar salgınından kurtara-
sorunu. Yazdıkça diledim ki ben yazdığımdan başka bir şey ol- mamıştır. Eleştirilerin büyük bölümü birçok gencin Werther
mayayım, yazdığım da benden başka bir şey olmasın. gibi sarı-mavi karışımı kıyafetler içinde intihara kalkması yö-
nünde olmuştur.
Bu parçanın yazarıyla ilgili aşağıdakilerden hangisi
söylenebilir? Bu parçadan aşağıdaki yargıların hangisine ulaşılabilir?
A) Yazdıklarıyla bütünleşmek istemektedir. A) Edebiyatın hayattan farkı, hayatın sınırsız detaylarla dolu
olmasıdır ve dikkatimiz nadiren bu detaylara çekilir.
B) Gerçekliği bire bir aktarmaktadır.
B) Yazar, bir zamanlar yaşamış olduğu duyguyu başkaları-
C) Kurmaca yapının sınırlarını zorlamaktadır.
nın da hissedebilmesi için yazar; okuyucu ise bu duygu-
D) Dilin inceliklerinden yararlanmaktadır.
larla kendi durumunu kavrayıp harekete geçebilir.
E) Eserlerinde güncel konulara değinmektedir.
C) Edebiyat toplumun aynası olmaya, daha da ileri giderek
kendi ölçüleri içinde onun türlü sorunlarını irdelemeye
yönelir.
D) Hiç şüphesiz, bütün sanat eserleri gibi her edebî roman,
başlı başına bir dünyadır.
E) Yazarlar, insan ve yaşamı yapıtlarında yeniden ele alır;
romanın anlatım biçimiyle ilgili köklü değişimlere öncülük
yapar.
6. Arapçada “maskhara” kelimesinden türeyen maske, eski za-
mandan bu yana yüzü örten ve taktığı kişiye farklı bir kimlik
kazandıran bir araç olarak karşımıza çıkmaktadır. Eski top-
luluklarda maske yaygın olarak avlanmalarda kullanılmıştır.
Maskenin sıklıkla kullanıldığı uygulamalardan biri de dinî
ayinlerdir. Sürekli değişimin yaşandığı hayatın akışı içinde,
8. Yönettiğim bu siyah-beyaz filmin sonunda renkli görüntüle-
maske algısı da zamanla değişim ve dönüşüme uğramış ve
rin belirmesi iki farklı anlayış arasında bir bağlantı, bir ilişki
daha çok, soyut bir uygulamaya dönüşmüştür. Ortaya çık-
kurmamızı mümkün kıldı. Siyah-beyaz sinema çok daha ger-
tığı andan itibaren karşısındakine mesajı iletmeye yarayan
çekçidir çünkü bence renkli sinema henüz gerçekçilik aşama-
bir araç olduğu için iletişim anlamında önemli bir unsur olan
sına gelmedi. Hâlâ fotoğraflara benziyor, bu yüzden de her
maske, günümüzde de insanların sosyal hayatta sıklıkla kul-
hâlükârda egzotik. Fizyolojik olarak insan, ressam değilse
landıkları bir haberleşme formuna dönüşmüştür. Kimsenin
eğer renkler arasındaki ilişkiyi isteyerek aramıyorsa, renklere
göremediği ama kişinin farklı rollere bürünerek farklı bir kişilik
özel bir ilgi duymuyorsa gerçek hayatta renkler onu çarpmaz.
olarak taktığı soyut maskeler vardır. Maske, var olduğu an-
Bizim açımızdansa önemli olan, hayattan bahsetmektir za-
dan itibaren kendini arayan insanın sığındığı bir form olarak
ten. Siyah-beyaz filmin renkli bir sonla bağlanması, kalın fırça
da kullanılmıştır.
darbeleriyle şöyle özetlenebilir: Bir yanda gündelik, gerçekçi,
Bu parçadan hareketle aşağıdakilerden hangisine akılcı hayat; diğer yandan da bu hayatın sanatsal ifadesinin
ulaşılabilir? toplamı.
A) Maske, günümüzde de eski dönemlerdeki anlayışla Bu parçaya göre yönetmenin filmde siyah-beyaz görün-
kullanılmaktadır. tülerden renkli görüntülere geçmesinin nedeni aşağıda-
B) Geçmişte aksesuar olan maske, artık sağlıklı ilişkiler için kilerden hangisidir?
engel olmuştur.
A) Hayatın gerçekleri ile sanatı harmanlamak
C) Maskeler, günümüzden önce de birçok alanda kullanılmıştır.
B) Sinemanın renklere bakışını belirlemek
D) Maske, insanları değiştiren ve geliştiren bir yapıya kavuş-
C) Sinemayı bir ressamın bakış açısı ile anlatmak
muştur.
D) İnsanlar üzerinde renklerin etkisini vurgulamak
E) Maskeler, insanın hem güçlü hem eğlenceli yanını ortaya
E) Bu tekniğin kullanımının yaygınlaşmasını sağlamak
koymuştur.
78