Page 90 - 3 Adım TYT Türkçe
P. 90
TÜRKÇE 3. ADIM
2019 TYT 2019 TYT
5. Yazı, çoğu zaman içimizde taşıdığımız olağanüstü duygu ve 7. Her yıl, milyonlarca ton plastik üretiliyor. Diğer yandan da
düşüncelerin soluk ve eksik yansımasından başka bir şey plastik su şişeleri gibi geri dönüşümü sağlanamayan büyük
değildir. Bu yansıma, karmaşık ve çok katmanlı bir bütünden miktarda atığın denizleri doldurmaması için çözüm arayışı
kopup gelen parçacıklardır. Yazının meselesi, yazarın esin- sürüyor. Bu çözümlerden en umut verici olanı atıkları veya
lendiği o karmaşık ve çok katmanlı bütün, orada öylece durur. plastikleri parçalayan organizmalar. Ancak daha basit çö-
Ancak yazarın çaresizliği bu bütünden sadece bir parçayla zümler de var. Yakın zamanda bir araştırmacı, plastiğin ak-
yetinmek zorunda olmaktır. sine kalıcı olmayan ve kullanıldıktan sonra biyolojik olarak
parçalanabilen bir malzemeden şişe üretme fikrini ortaya attı.
Bu parçaya göre yazarın çaresizliği aşağıdakilerden
hangisidir? Bu parçadan hareketle aşağıdakilerden hangisi söylene-
bilir?
A) Coşkuyla yazıya döktüğü deneyimlerinin pek az kişi tara-
fından takdir görmesi A) Biyolojik olarak parçalanabilen şişe, şimdilik tasarım aşa-
masında olan sonuç odaklı çalışmalardan biridir.
B) Herkese hitap etmeyi başardığında bile yazdıklarının ka-
lıcılıktan yoksun olması B) Geri dönüşüm sorununun ortadan kaldırılmasında parça-
lanabilen şişe fikriyle önemli bir adım atılmış oldu.
C) Yaşantı ve deneyimlerinin ancak sınırlı bir bölümünü yaz-
dıklarına aktarabilmesi C) Plastiğin yerine alternatif malzeme üretme fikrinin ortaya
atılması, kısa vadede bir çözüm olarak görünmüyor.
D) Yapıtın anlamının ve değerinin, kendisi kadar okurlarına
da bağlı olması D) Geri dönüşümü sağlanamayan plastik ve benzeri madde-
ler doğal hayata kalıcı hasarlar vermektedir.
E) Anlatabileceklerini kısıtlayan sansür ve dış kontrol meka-
nizmalarının olması E) Plastiğin doğada dönüşüme uğramaması, ilerleyen za-
manlarda ciddi sağlık sorunlarına yol açacaktır.
2021 TYT
8. Aşağıdaki parçalardan hangisi “İyi bir yazar şüphesiz, in-
san psikolojisini çok iyi bilmeli, karakterlerini önce kendisi an-
lamalıdır.” düşüncesine uzak düşmektedir?
2019 TYT A) Ed Catmull’un Yaratıcılık’ına biyografimsi denmesinin se-
bebi, kendi çocukluğunu anlatıyor gibi görünse de aslında
6. Coğrafi keşiflerle birlikte gerçekleşen sömürgecilik faaliyetleri
herkesin çocukluğundan bahsetmesidir. Karakterlerini o
sırasında İspanyolları, yerliler karşısında farklı ve üstün kılan
kadar içten tanıtıyor ki onlarla bir arada yaşıyor gibi his-
özelliklerden biri de, şövalye romanlarına tutkulu yaklaşımla-
sediyoruz.
rıdır. Bu romanlar, gerek yeni kıtaya çok uygun düşen büyü-
lü ve efsanevi nitelikleriyle gerekse ölümüne savaş ve buna B) Şanzelize Düğün Salonu adlı eserinde Tarık Tufan, bir
bağlı bir şeref anlayışına yaptıkları göndermelerle, sömürgeci karakterine isim vermeyerek onun hayatındaki bocalama-
mantığı etkilemiş ve beslemiştir. lara dikkat çekmek istiyor. Okurlardan kendi içsel dünya-
larına göre karaktere isim koymalarını bekliyor.
Bu parçada asıl anlatılmak istenen aşağıdakilerden
C) Olasılıksız ve Empati’nin yazarı Fawer, son kitabıyla da
hangisidir?
başarıyı yakalamış görünüyor. Kahramanının zihnini ve
A) Şövalye romanlarında, ölümüne savaşmanın şerefli bir duygularını ters yüz ederek çıktığı maceranın masalsı bir
davranış olarak yüceltildiği zeminden yükselmesi ağızda güzel bir tat bırakıyor.
B) Şövalye romanlarının sömüren-sömürülen ilişkisinin uza- D) Nobel ödüllü yazar Saramago’nun eseri Körlük, umutsuz
ğında okunması gerektiği ama insana cesaret aşılayan romanlardan biri. Kitabın
C) Sömürgecilik faaliyetlerinin şövalye romanlarının içeriğini başarısı, bir döneme bağlı kalmadan insanı hem tarih-
belirlediği sel derinlikte hem de kendi psikolojisinin diplerine inerek
analiz etmesinde yatıyor.
D) Sömürülen toplumların gizemli ritüellerinin şövalye ro-
E) Nahid Sırrı Örik’in Kıskanmak’la yakaladığı başarı, insan
manlarında karşılık bulduğu
ruhunun derinliklerinde gördüklerini gün yüzüne çıkarabil-
E) Sömürgeci kimliğin inşasında şövalye romanlarının pay
mesinde yatar. Çünkü yazar, kahramanını önce bağrına
sahibi olduğu
basmış, ondan sonra okurun karşısına çıkarmıştır.
88