Page 91 - 3 Adım TYT Türkçe
P. 91
TÜRKÇE TYT 1.
ADIM
Ana Düşünce - 3
1. Herkes şair oldu, herkes yazar oldu. Üretkenlik, yazmak, ke- 3. Şiirin eski şöhreti kalmadı edebiyatımızda ne yazık ki. Yunus
limelere nefes vermek, derdini dökemeyenin nefesi olup söz- Emre’den Şeyh Galip’e, Yahya Kemal Beyatlı’dan Nâzım
cüklerle dertlilere seslenmek çok güzel. Ancak eline kalem Hikmet’e büyük şairler yetiştirmiş bu topraklarda şiir artık pek
alan herkes sırf yazı yazmış olmak için sürekli yazıyor. Onlar rağbet görmüyor. Şiirleriyle devirler açıp devirler kapatan, pe-
için önemli olan durmaksızın yazmak, bir an önce popüler şinden kitleleri sürükleyen ve her sözü olay olan büyük şair fi-
olmak, halkın gönlüne girmek, edebiyat dünyasında yer edin- gürü miadını doldurmuşa benziyor. Sözün bir ağırlığı kalmadı,
mek, üç beş söyleşiye katılmak, biraz kitap satmak, çabucak duygu ve düşüncelerin iletilme tarzı değişti, şiir merkezî mecra
köşeyi dönmek… Günümüzde bu şair ve yazar çöplüğünü olmaktan çıktı. Görüyorum; hâlâ şiir yazılıyor, hâlâ insanların
görüp Yahya Kemal’in bir kelime için 25 yıl beklemesine hay- içini ve ufkunu parlatan dizeler okunuyor sağda solda ama na-
ran olmamak mümkün mü? file. Modern hayatın gürültüsü içinde un ufak oluyor hepsi.
Bu parçada asıl anlatılmak istenen aşağıdakilerden Bu parçanın yazarının aşağıdakilerden hangisini söyle-
hangisidir? mesi beklenir?
A) Bol bol okumalı ve okuma eylemi genele yayılmalıdır. A) İnsanlardaki şiir sevgisi eskiye kıyasla artarak devam ediyor.
B) Çok okuyan şair ve yazarlar, edebiyat dünyasında yer bulur. B) Şiirdeki kalıcılığın kaynağı, esas olarak şairlerin söz üret-
me kapasitesine bağlıdır.
C) Bazı şiirler zamana ve tesadüflere ihtiyaç duyar.
C) Çağına hitap etmeyen bir şiir, gelecekte de kendi okurunu
D) Popüler olmak için üretken olmak gereklidir.
yaratamaz.
E) Yazmak ciddi bir süreçtir ve çok emek gerektirir.
D) Nice büyük isme sahip şiir kültürümüzün yerinde şimdi
yeller esiyor.
E) Şiirin hak ettiği değere ulaşması için gelecek kuşaklara
daha çok iş düşmektedir.
2. Konu serbest şiir olunca mürekkep yalayanından ömrü ha-
4. Sevmeyi bilmeyen bir toplum, sevgi mezarlıkları kazar; acılı
yatınca dünya eliyle kalemi kavramayanına kadar birçok şiir
şarkılarla gününü geçirir. Sevginin şekil değiştirebileceğini,
meraklısı, şöyle el yordamıyla da olsa şiir yazma sevdasına
sonu olduğunu anlayamaz. Sevdiğini kimseye yâr etmemek
düşmüştür. Bu sevdanın özellikle yaşamın baharı denilebi-
için kendini acınacak durumlara düşürür. Oysa sevgiyi yoğun
lecek o malum çağa denk gelmesi şaşırtıcı olmasa gerek. O
yaşadığı anların güzelliğinin tadını çıkarmak, onu güzel anılar
zamanların ölçü tanımayan heyecanıyla ölçüsüz, uyaksız -en
arasına koymak yerine sevgiyi mülkiyet unsuru olarak görür.
azından bunun kaygısını taşımayan- şiir arasında bir ilintinin
Ölüme kadar sürecek sevgiler yeşertmeyi bilmez. Sevgi bir
varlığı dikkate değer mi bilmiyorum ancak rahatlıkla şunu
mahkûmiyetmiş gibi görünür.
söyleyebilirim ki serbest de olsa şiirin kendi kuralları her za-
man vardır. Özetle “serbest”, demek kuralsız demek değildir.
Bu parçada asıl anlatılmak istenen aşağıdakilerden han-
Bu parçada yazarın yakındığı asıl konu aşağıdakilerden gisidir?
hangisidir? A) Sevginin varlığını sahiplenince değil, güzel anları yaşa-
yınca hissederiz.
A) Her kesimden insanın şiir yazma hevesine kapılması
B) Sonsuza dek sürecek sevgiler oluşturmak mümkün değildir.
B) Serbest şiirin yazılmasında herhangi bir kaidenin olmadı-
ğının düşünülmesi C) Sevebiliriz ama bunu karşıya hissettirmede zorlanabiliriz.
C) Şiir yazmanın basit bir uğraş olarak görülmesi D) Herkes sevgisini göstermede sevmek kadar cesur
D) Serbest şiirin kurallarının öğrenilememesi olamayabilir.
E) Anı yaşamayı becerebildiğimiz ölçüde sevgimiz de arta-
E) Serbest şiirin yalnızca belli bir döneme hitap ettiğinin dü-
caktır.
şünülmesi
89