Page 91 - 3 Adım TYT Türkçe
P. 91

TÜRKÇE                                    TYT        1.
                                                                                                          ADIM
                                                          Ana Düşünce - 3







        1.   Herkes şair oldu, herkes yazar oldu. Üretkenlik, yazmak, ke-  3.   Şiirin eski şöhreti kalmadı edebiyatımızda ne yazık ki. Yunus
            limelere nefes vermek, derdini dökemeyenin nefesi olup söz-  Emre’den  Şeyh  Galip’e,  Yahya  Kemal  Beyatlı’dan  Nâzım
            cüklerle dertlilere seslenmek çok güzel. Ancak eline kalem   Hikmet’e büyük şairler yetiştirmiş bu topraklarda şiir artık pek
            alan herkes sırf yazı yazmış olmak için sürekli yazıyor. Onlar   rağbet görmüyor. Şiirleriyle devirler açıp devirler kapatan, pe-
            için  önemli  olan  durmaksızın  yazmak,  bir  an  önce  popüler   şinden kitleleri sürükleyen ve her sözü olay olan büyük şair fi-
            olmak, halkın gönlüne girmek, edebiyat dünyasında yer edin-  gürü miadını doldurmuşa benziyor. Sözün bir ağırlığı kalmadı,
            mek, üç beş söyleşiye katılmak, biraz kitap satmak, çabucak   duygu ve düşüncelerin iletilme tarzı değişti, şiir merkezî mecra
            köşeyi  dönmek…  Günümüzde  bu  şair  ve  yazar  çöplüğünü   olmaktan çıktı. Görüyorum; hâlâ şiir yazılıyor, hâlâ insanların
            görüp Yahya Kemal’in bir kelime için 25 yıl beklemesine hay-  içini ve ufkunu parlatan dizeler okunuyor sağda solda ama na-
            ran olmamak mümkün mü?                                 file. Modern hayatın gürültüsü içinde un ufak oluyor hepsi.

            Bu  parçada  asıl  anlatılmak  istenen  aşağıdakilerden      Bu parçanın yazarının aşağıdakilerden hangisini söyle-
            hangisidir?                                            mesi beklenir?

            A)  Bol bol okumalı ve okuma eylemi genele yayılmalıdır.   A)  İnsanlardaki şiir sevgisi eskiye kıyasla artarak devam ediyor.
            B)  Çok okuyan şair ve yazarlar, edebiyat dünyasında yer bulur.   B)  Şiirdeki kalıcılığın kaynağı, esas olarak şairlerin söz üret-
                                                                      me kapasitesine bağlıdır.
            C)  Bazı şiirler zamana ve tesadüflere ihtiyaç duyar.
                                                                   C)  Çağına hitap etmeyen bir şiir, gelecekte de kendi okurunu
            D)  Popüler olmak için üretken olmak gereklidir.
                                                                      yaratamaz.
            E)  Yazmak ciddi bir süreçtir ve çok emek gerektirir.
                                                                   D)  Nice  büyük  isme  sahip  şiir  kültürümüzün  yerinde  şimdi
                                                                      yeller esiyor.
                                                                   E)  Şiirin hak ettiği değere ulaşması için gelecek kuşaklara
                                                                      daha çok iş düşmektedir.










        2.   Konu serbest şiir olunca mürekkep yalayanından ömrü ha-
                                                               4.   Sevmeyi bilmeyen bir toplum, sevgi mezarlıkları kazar; acılı
            yatınca dünya eliyle kalemi kavramayanına kadar birçok şiir
                                                                   şarkılarla  gününü  geçirir.  Sevginin  şekil  değiştirebileceğini,
            meraklısı, şöyle el yordamıyla da olsa şiir yazma sevdasına
                                                                   sonu olduğunu anlayamaz. Sevdiğini kimseye yâr etmemek
            düşmüştür.  Bu  sevdanın  özellikle  yaşamın  baharı  denilebi-
                                                                   için kendini acınacak durumlara düşürür. Oysa sevgiyi yoğun
            lecek o malum çağa denk gelmesi şaşırtıcı olmasa gerek. O
                                                                   yaşadığı anların güzelliğinin tadını çıkarmak, onu güzel anılar
            zamanların ölçü tanımayan heyecanıyla ölçüsüz, uyaksız -en
                                                                   arasına koymak yerine sevgiyi mülkiyet unsuru olarak görür.
            azından bunun kaygısını taşımayan- şiir arasında bir ilintinin
                                                                   Ölüme kadar sürecek sevgiler yeşertmeyi bilmez. Sevgi bir
            varlığı  dikkate  değer  mi  bilmiyorum  ancak  rahatlıkla  şunu
                                                                   mahkûmiyetmiş gibi görünür.
            söyleyebilirim ki serbest de olsa şiirin kendi kuralları her za-
            man vardır. Özetle “serbest”, demek kuralsız demek değildir.
                                                                   Bu parçada asıl anlatılmak istenen aşağıdakilerden han-
            Bu parçada yazarın yakındığı asıl konu aşağıdakilerden   gisidir?
            hangisidir?                                            A)  Sevginin varlığını sahiplenince değil, güzel anları yaşa-
                                                                      yınca hissederiz.
            A)  Her kesimden insanın şiir yazma hevesine kapılması
                                                                   B)  Sonsuza dek sürecek sevgiler oluşturmak mümkün değildir.
            B)  Serbest şiirin yazılmasında herhangi bir kaidenin olmadı-
               ğının düşünülmesi                                   C)  Sevebiliriz ama bunu karşıya hissettirmede zorlanabiliriz.
            C)  Şiir yazmanın basit bir uğraş olarak görülmesi     D)  Herkes  sevgisini  göstermede  sevmek  kadar  cesur
            D)  Serbest şiirin kurallarının öğrenilememesi            olamayabilir.
                                                                   E)  Anı yaşamayı becerebildiğimiz ölçüde sevgimiz de arta-
            E)  Serbest şiirin yalnızca belli bir döneme hitap ettiğinin dü-
                                                                      caktır.
               şünülmesi


                                                                                                              89
   86   87   88   89   90   91   92   93   94   95   96