Page 70 - 3 Adım TYT Türkçe
P. 70
TÜRKÇE 2. ADIM
5. Hayalî arkadaşlar, çocukların en kıymetli misafirleridir. 7. ABD’li yazar ve eğitimci March Prensky, eğitimin temel amaç-
Çocuğunuzun hayal gücünün benzersiz bir ifadesidir. Çoğu larından birinin “içinde yaşadığımız toplumu iyileştirmek” ol-
anne baba kaygılansa da çocukların gelişim sürecine katkısı duğunu söylüyor. Prensky tarafından geliştirilen “Gerçek
büyüktür. Hayalî arkadaşı olan çocukların çok renkli hikâyele- Dünya Projesi / Güçlendirme Eğitimi” yaklaşımında, eğitim-
ri de vardır. Çocuğunuz, yemek yerken veya arabada giderken
lerinin en başından itibaren öğrencilerin çevrelerinde var olan
yanında birinin oturduğunu söyleyebilir. Hayalî arkadaşının san-
sorunlara uygulamalı olarak çözüm geliştirmeye çalışması
dalyesine oturulduğunda çocuğunuz sinirlenebilir. Hayalî arkada-
amaçlanıyor. Bunun için öğrencilerin öncelikle yeteneklerini
şına inanmadığınızda da sizi inandırmak için çaba sarf edebilir.
keşfetmeleri daha sonra da yeteneklerini “içinde yaşadıkla-
Çocuğunuzun odasında da kendi kendine konuştuğunu fark ede-
rı dünyaya değer katmak” amacıyla kullanmaları konusunda
bilirsiniz. Olumsuz bir davranış sergilediğinde hayalî arkadaşı-
nın ismini söyleyip onun yaptığını da söyleyebilir. Bunlar çok sık yönlendirilmeleri gerekiyor. Prensky, dijital teknolojilerin öğ-
rastlanan gelişimsel hikâyelerdir. Önemli olan çocuğunuz böyle rencilere sunduğu imkânların bunları artık mümkün hâle ge-
davranırken sizin ne yaptığınızdır. Çocuğunuz için endişelenip tirdiğini söylüyor.
durumu rasyonalize mi ediyorsunuz, alay konusu hâline mi ge-
tiriyorsunuz? Durumu önemsemiyor musunuz? Çocuğunuz sizin Aşağıdakilerden hangisi March Prensky’nin düşünceleri-
tepkinize göre süreci uzatabilir. Bu süreçte çocuğunuza destek ni destekleyen bir ifade değildir?
olduğunuzda onun normal gelişimine de destek olursunuz.
A) Öğrencilerin eğitim hayatlarında başarılı olabilmeleri için
Bu sözleri sarf eden bir kişinin aşağıdakilerden hangisini eğitimciler tarafından potansiyellerinin belirlenmesi ve
söylemesi beklenemez? geliştirilmesi etkili bir yöntemdir.
A) Her çocuğun hayalî arkadaşı olacak beklentisi yanlıştır. B) Her öğrencinin sahip olduğu bireysel farklılıklar göz önün-
de bulundurularak eğitim hayatında yönlendirilmesi, çev-
B) Hayalî arkadaşlar, çocukluk döneminin gelişimsel bir par-
resine fayda sağlayabilecek bireyler olarak yetişmesine
çasıdır.
imkân sağlamaktadır.
C) Hayalî arkadaşını yok sayarak çocuğunuzun ihtiyaçlarını
fark etmeniz önemlidir. C) Öğrencilerin kendi kabiliyetlerini belirlemesi ve onları ge-
liştirmesinde dijital teknolojilerden yararlanılması önemli
D) Hayalî arkadaş sürecenin sağlıklı bir şekilde geçirilmesi
rol oynamaktadır.
çocuğun benlik saygısına katkı sağlar.
D) Eğitimde öğrencilerin becerilerine yönelik farkındalıklarını
E) Çocuğunuza hayalî arkadaşı ile ilgili sıkça sorular sorarak
ona beraber mektup yazabilirsiniz. arttırmak bulundukları ortama katkı sağlayabilmeleri açı-
sından önem teşkil etmektedir.
E) Öğrencilerin yeteneklerinin farkına varabilmelerini sağ-
layabilmek için onları küçük yaşlardan itibaren farklı so-
runlarla karşılaştırıp bireysel çözüm yollarını bulmaları
6. Gölge; resimlerde, filmlerde ve edebî eserlerde tekinsiz duyguları konusunda onlara destek olmamız gerekmektedir
ifade eder. Batı resmi Rönesans’tan itibaren gölgeyi bir gerçeklik
simgesi olarak kullanır. Retinal ve mimetik sanat anlayışında göl-
ge, nesneye üç boyut yanılsaması katan bir unsurdur. Gölge; res-
8. Evet, tam da bu! Farkında olalım yahut olmayalım, modern
samların kişiliğinin negatif yanlarını gösteren psikolojik bir araç,
çağda insanlık, kalbinden uzaklaşmanın sancısını yaşamaya
yaşamın dertlerini betimleyen bir gösterge olarak da resimlerde
başladı. Materyalizm her şeyi maddeye indirgeyince insana
kullanılmıştır. Modernizm, gözün değil bilginin gerçeğini ararken
ait mana yitirildi. Son yüzyılda somut olanı sahiplenmek için
resimlerdeki gölgeler akıl gözüyle resmedilir. Postmodernizm;
uğraş veren insan, soyut bir yanının da olduğunun nihayet
gölgenin resimde kavramsallaştığı, geçmişten gelen anlamların-
dan koparıldığı hatta içinin boşaltıldığı bir zamandır. farkına vardı.
Bu parçada gölge ile ilgili aşağıdakilerden hangisine Aşağıdakilerden hangisi bu parçanın yazarının düşünce-
değinilmemiştir? sini destekleyen bir ifade değildir?
A) Gerçeğin taklit edilebilmesinin keşfedilmesiyle Batı sana- A) Modern çağın insanı manaya olan ilgisini kaybetti.
tında simge olarak kullanıldığına
B) Son dönemde insanoğlu materyalizmin etkisiyle madde-
B) Işık alan her nesneyi takip ettiğinden modern sanatın ye yöneldi.
vazgeçilmez bir parçası olduğuna
C) Duygu ve anlamdan uzaklaşmak insanoğlunun başka
C) Güzel sanat ürünlerinin bir kısmında korkutucu bir unsur
özelliklerini fark etmesini sağladı.
olarak kullanıldığına
D) Farkındalığı artan insan somut olanı sahiplenmek için
D) Belli bir dönem sonra kendisine yüklenen anlamlardan
daha çok çabaladı.
uzaklaştırıldığına
E) Para ile satın alınabilen her şeyin insanı duygudan yok-
E) Bazı sanatçıların olumsuz yönlerini gösteren ruhsal bir
sunlaştırdığı anlaşıldı.
motif olduğuna
68