Page 70 - 3 Adım TYT Türkçe
P. 70

TÜRKÇE                                                                                         2. ADIM



        5.   Hayalî  arkadaşlar,  çocukların  en  kıymetli  misafirleridir.   7.   ABD’li yazar ve eğitimci March Prensky, eğitimin temel amaç-
            Çocuğunuzun  hayal  gücünün  benzersiz  bir  ifadesidir.  Çoğu   larından birinin “içinde yaşadığımız toplumu iyileştirmek” ol-
            anne  baba  kaygılansa  da  çocukların  gelişim  sürecine  katkısı   duğunu  söylüyor.  Prensky  tarafından  geliştirilen  “Gerçek
            büyüktür.  Hayalî  arkadaşı  olan  çocukların  çok  renkli  hikâyele-  Dünya Projesi / Güçlendirme Eğitimi” yaklaşımında, eğitim-
            ri de vardır. Çocuğunuz, yemek yerken veya arabada giderken
                                                                   lerinin en başından itibaren öğrencilerin çevrelerinde var olan
            yanında birinin oturduğunu söyleyebilir. Hayalî arkadaşının san-
                                                                   sorunlara  uygulamalı  olarak  çözüm  geliştirmeye  çalışması
            dalyesine oturulduğunda çocuğunuz sinirlenebilir. Hayalî arkada-
                                                                   amaçlanıyor. Bunun için öğrencilerin öncelikle yeteneklerini
            şına inanmadığınızda da sizi inandırmak için çaba sarf edebilir.
                                                                   keşfetmeleri daha sonra da yeteneklerini “içinde yaşadıkla-
            Çocuğunuzun odasında da kendi kendine konuştuğunu fark ede-
                                                                   rı dünyaya değer katmak” amacıyla kullanmaları konusunda
            bilirsiniz.  Olumsuz  bir  davranış  sergilediğinde  hayalî  arkadaşı-
            nın ismini söyleyip onun yaptığını da söyleyebilir. Bunlar çok sık   yönlendirilmeleri gerekiyor. Prensky, dijital teknolojilerin öğ-
            rastlanan gelişimsel hikâyelerdir. Önemli olan çocuğunuz böyle   rencilere sunduğu imkânların bunları artık mümkün hâle ge-
            davranırken  sizin  ne  yaptığınızdır.  Çocuğunuz  için  endişelenip   tirdiğini söylüyor.
            durumu rasyonalize mi ediyorsunuz, alay konusu hâline mi ge-
            tiriyorsunuz? Durumu önemsemiyor musunuz? Çocuğunuz sizin      Aşağıdakilerden hangisi March Prensky’nin düşünceleri-
            tepkinize göre süreci uzatabilir. Bu süreçte çocuğunuza destek   ni destekleyen bir ifade değildir?
            olduğunuzda onun normal gelişimine de destek olursunuz.
                                                                   A)  Öğrencilerin eğitim hayatlarında başarılı olabilmeleri için
            Bu sözleri sarf eden bir kişinin aşağıdakilerden hangisini   eğitimciler  tarafından  potansiyellerinin  belirlenmesi  ve
            söylemesi beklenemez?                                     geliştirilmesi etkili bir yöntemdir.

            A)  Her çocuğun hayalî arkadaşı olacak beklentisi yanlıştır.   B)  Her öğrencinin sahip olduğu bireysel farklılıklar göz önün-
                                                                      de bulundurularak eğitim hayatında yönlendirilmesi, çev-
            B)  Hayalî arkadaşlar, çocukluk döneminin gelişimsel bir par-
                                                                      resine fayda sağlayabilecek bireyler olarak yetişmesine
               çasıdır.
                                                                      imkân sağlamaktadır.
            C)  Hayalî arkadaşını yok sayarak çocuğunuzun ihtiyaçlarını
               fark etmeniz önemlidir.                             C)  Öğrencilerin kendi kabiliyetlerini belirlemesi ve onları ge-
                                                                      liştirmesinde dijital teknolojilerden yararlanılması önemli
            D)  Hayalî arkadaş sürecenin sağlıklı bir şekilde geçirilmesi
                                                                      rol oynamaktadır.
               çocuğun benlik saygısına katkı sağlar.
                                                                   D)  Eğitimde öğrencilerin becerilerine yönelik farkındalıklarını
            E)  Çocuğunuza hayalî arkadaşı ile ilgili sıkça sorular sorarak
               ona beraber mektup yazabilirsiniz.                     arttırmak bulundukları ortama katkı sağlayabilmeleri açı-
                                                                      sından önem teşkil etmektedir.
                                                                   E)  Öğrencilerin  yeteneklerinin  farkına  varabilmelerini  sağ-
                                                                      layabilmek için onları küçük yaşlardan itibaren farklı so-
                                                                      runlarla  karşılaştırıp  bireysel  çözüm  yollarını  bulmaları
        6.   Gölge; resimlerde, filmlerde ve edebî eserlerde tekinsiz duyguları   konusunda onlara destek olmamız gerekmektedir
            ifade eder. Batı resmi Rönesans’tan itibaren gölgeyi bir gerçeklik
            simgesi olarak kullanır. Retinal ve mimetik sanat anlayışında göl-
            ge, nesneye üç boyut yanılsaması katan bir unsurdur. Gölge; res-
                                                               8.   Evet, tam da bu! Farkında olalım yahut olmayalım, modern
            samların kişiliğinin negatif yanlarını gösteren psikolojik bir araç,
                                                                   çağda insanlık, kalbinden uzaklaşmanın sancısını yaşamaya
            yaşamın dertlerini betimleyen bir gösterge olarak da resimlerde
                                                                   başladı. Materyalizm her şeyi maddeye indirgeyince insana
            kullanılmıştır. Modernizm, gözün değil bilginin gerçeğini ararken
                                                                   ait mana yitirildi. Son yüzyılda somut olanı sahiplenmek için
            resimlerdeki  gölgeler  akıl  gözüyle  resmedilir.  Postmodernizm;
                                                                   uğraş veren insan, soyut bir yanının da olduğunun nihayet
            gölgenin resimde kavramsallaştığı, geçmişten gelen anlamların-
            dan koparıldığı hatta içinin boşaltıldığı bir zamandır.   farkına vardı.
            Bu  parçada  gölge  ile  ilgili  aşağıdakilerden  hangisine      Aşağıdakilerden hangisi bu parçanın yazarının düşünce-
            değinilmemiştir?                                       sini destekleyen bir ifade değildir?
            A)  Gerçeğin taklit edilebilmesinin keşfedilmesiyle Batı sana-  A)  Modern çağın insanı manaya olan ilgisini kaybetti.
               tında simge olarak kullanıldığına
                                                                   B)  Son dönemde insanoğlu materyalizmin etkisiyle madde-
            B)  Işık  alan  her  nesneyi  takip  ettiğinden  modern  sanatın   ye yöneldi.
               vazgeçilmez bir parçası olduğuna
                                                                   C)  Duygu  ve  anlamdan  uzaklaşmak  insanoğlunun  başka
            C)  Güzel sanat ürünlerinin bir kısmında korkutucu bir unsur
                                                                      özelliklerini fark etmesini sağladı.
               olarak kullanıldığına
                                                                   D)  Farkındalığı  artan  insan  somut  olanı  sahiplenmek  için
            D)  Belli  bir  dönem  sonra  kendisine  yüklenen  anlamlardan
                                                                      daha çok çabaladı.
               uzaklaştırıldığına
                                                                   E)  Para ile satın alınabilen her şeyin insanı duygudan yok-
            E)  Bazı  sanatçıların  olumsuz  yönlerini  gösteren  ruhsal  bir
                                                                      sunlaştırdığı anlaşıldı.
               motif olduğuna



         68
   65   66   67   68   69   70   71   72   73   74   75