Page 66 - 3 Adım TYT Türkçe
P. 66

TÜRKÇE                                                                                         3. ADIM




        2020 TYT                                               7.   Necatigil’in  şiirlerine  genellikle  konuşma  üslubu  hâkimdir.
                                                                   Onun  şiirleri  alçak  sesle  konuşur  gibi  okunmaya  uygun  bir
        5.   Faust, Don Juan ve Don Kişot emellerinin peşinden sabit bir   yapıdadır. Şiirinde çığlık atmaz, feryat etmez. O, her şeyi ka-
            fikirle koşar. Bu karakterlerin her biri aslında mükemmellik ara-  bullenişin verdiği bir ruh dinginliğine sahiptir. Bu ruhsal durum
            yışıyla kibrin, istisnai bir yiğitlikle yozlaştırıcı bir aşırılığın vücut
            bulmuş hâlleridir. Söz konusu karakterlere dair tespitlerim, aslın-  da üslubuna yansımıştır. Necatigil, şiirinde hitabet üslubunun
            da çok daha önce yaratılmış olan bu imgelerin romantik dönem   bulunmaması, şiirinin yüksek sesle değil alçak sesle okun-
            yorumuna dayanan izlenimlerimdi. Ancak Faust’un sırf merak   ması gerektiği konusunda şu bilgileri vermiştir: “Benim şiirimi
            duygusu yüzünden lanetlendiğini, Don Juan’ın gerçekten işken-  kesik kesik okumalı. Dura dura... Sözcükler arasında gerekli
            ce gördüğünü artık düşünmüyorum. Hatta Don Kişot’un cömert-  boşlukları bıraka bıraka... Benim şiirim eskilerin deyimiyle in-
            liği bile gerçek mi emin değilim. Fakat bu karakterlerin bireyci   şada gelen bir şiir değil, yüksek sesle okunacak bir şiir değil.
            toplumumuz için hâlâ özel birer tınısı olduğuna inanıyorum.   Ancak havasına girdikten sonra o havanın gerektirdiği kolla-
                                                                   yışlara dikkat ederek okunması icap eden bir şiir.”
            Bu  parçanın  yazarıyla  ilgili  aşağıdakilerden  hangisi
            söylenemez?                                            Bu parçadan hareketle Necatigil ve şiiri ile ilgili aşağıda-
            A)  Roman kişilerini, onların karakteristik özellikleri üzerinden   kilerden hangisi söylenemez?
               değerlendirmiştir.
                                                                   A)  Şiiri kitlelere heyecan verme, büyük kalabalıkları duygu-
            B)  Roman kahramanlarına ilişkin değerlendirmelerinde de-  sal manada harekete geçirme amacı taşımaz.
               ğişim olmuştur.
                                                                   B)  Şiirine aşırı coşku hâkim değildir; dolayısıyla o, bir mey-
            C)  Roman  kahramanlarına  ilişkin  analizlerini  belirli  bir  dö-
                                                                      dan ve miting şairi değildir.
               nem bağlamında ortaya koymuştur.
                                                                   C)  Şiirinin okunuş şekliyle ilgili teknik özellikler, onun karakteri
            D)  İdealizm ve kontrolsüz eylemlerin kurgusal başarıyı artır-  hakkında okura bazı ipuçları da vermektedir.
               dığına inanmaktadır.
                                                                   D)  Şiirinin anlam yoğunluğunu belirtecek bir tarzda okunması,
            E)  Roman karakterlerinin toplum üzerinde süregelen bir etki-
               si olduğunu düşünmektedir.                             bunların kapalı şiirler olduğunu göstermektedir.
                                                                   E)  Ruhsal huzurunun şiirindeki yansımaları, şiirinin yavaş ve
                                                                      düşünülerek okunması gerekliliğini ortaya çıkarmıştır.



        6.   Gereği var mı on yıl önceye dönmenin? Bir geceyi, bir akşamüs-
            tünü yeniden yaşamanın? Hayır, yapacak. On yıl, yirmi yıl ön-
            cesinin karışık öyküsünü duyuracak. Yanlışlıklar mı yapmışım,
            ters bir adım mı atmışım, bir çıkmaza mı girmişim, ille ille ha-
            tırlatacak! Biliyorum onları. Terslikler, yanılgılar çok. Yaşamım
            dolu onlarla. Ne olacak? Ben geçtim onları. Ben o insan değilim.
                                                               8.   Cam bizim için sıradan bir şey olsa da bilimciler için değil. Ne
            Başka bir kişiyim artık. Her gün bir yeni insan değil miyiz? Geçti
                                                                   kadar sıradan görünürse görünsün onlar için hâlâ çözülme-
            o anılar. O anılardaki kişi. Bak, kilom başka, paltom başka, elbi-
                                                                   miş birçok sır barındırıyor. Şu sıralarda yayımlanan iki ayrı
            sem başka. Deri, deri de başka. İçimdeki düşünceler, üzüntüler,
                                                                   makaleye bakılacak olursa da yıldızının yeniden parlamaya
            sevinçler, düşler başka. Duygular başka. Öyleyse ne var o eski
            şeyleri tekrarlayacak? Evet, o yollara sapmamalıydım, o yanlış-  başladığı  kesin.  Bazı  kimyacılar,  sıvı  bir  maddenin  katı  bir
            lara düşmemeliydim. O kitabı kapatmalı, başka kitabı açmalıy-  hâle dönüştürülmek üzere ne kadar hızlı soğutulduğuna bağlı
            dım. Yeni yönlere doğru koşmalıydım. Doğru belki de dedikleri.   olarak camın da her seferinde farklı şekilde oluştuğunu söy-
            Belki yanlış büsbütün. Kim bilebilir? Geçmiş, geçmiştir.   lüyorlar. Bulguları, uzun süredir “ideal” bir cam dönüştürme
                                                                   yolu  arayışındaki  katı  hâl  fizikçilerinin  umutlarını  belki  pa-
            Bu parçanın yazarı aşağıdaki cümlelerden hangisini söy-  ramparça edecek ama daha iyi plastik ve farklı polimer ara-
            lemiş olamaz?
                                                                   yışındaki  sanayicilerin  çabalarına  da  katkıda  bulunabilecek
            A)  Eserlerimde umutsuzluklara karşın ayakta durmayı sür-  türden.
               düren kişiyi konu edindim.
                                                                   Bu  parçada  cam  ile  ilgili  aşağıdakilerden  hangisine
            B)  Bireyin iç dünyasına, duygulanmalarına, ruh sarsıntıları-  değinilmemiştir?
               na izlenimci bir tutumla yaklaştım.
            C)  Eserlerimde  toplumsal  sorunlara  dayalı  betimlemelere   A)  Yapımı ile ilgili soru işaretleri barındırdığına
               değil, anılara dayalı duygulara yer verdim.
                                                                   B)  Oluşumunun hâl değişimi ile ilgili olduğuna
            D)  Kendi izlenimlerim ve hayat tecrübelerimden yola çıkarak
                                                                   C)  Farklı grupları ilgilendiren taraflarının bulunduğuna
               yazdığım eserler, birinci kişinin iç konuşmalarını yansıtır.
                                                                   D)  Bilim adamlarının ilgisini çekmeye devam ettiğine
            E)  Hayal ile gerçekliği, geleneksel ile çağdaş olanı verdiğim
               eserlerimde başarılı doğa tasvirleri yer alır.      E)  İnsanlığın, üretimi konusunda geç kaldığına




         64
   61   62   63   64   65   66   67   68   69   70   71